Michael Sivertsen slutter i Altibox.

Michael Sivertsen slutter i Altibox. Nå skal kundeservice få sin storhetstid i SUME Consulting

Han ønsker å bygge en kultur der god kundeservice kan skape større verdi for bedrifter.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Sivertsen har lenge vært kjent som Altibox-Michael, men han har drevet SUME Consulting som et sideprosjekt sammen med Gunnar Grude Ueland.

Nå er Sivertsen ferdig i Altibox. Han ser fram til å bruke enda mer tid på å drive med kundeservice.

– Det er et marked for det, og jeg føler selv at jeg er flinkest til å jobbe med kundeservice, og at jeg har mest å tilby der. Vi kommer til å tilby kundeservice til ulike bedrifter, og jeg gleder meg til å få muligheten til å snakke med enda flere mennesker.

Fra 1. mars er Sivertsen den eneste som er ansatt i SUME Consulting. Det har han derimot planer om å gjøre noe med framover.

– Jeg har kjempelyst til å komme i posisjon til å ansette noen, slik at vi kan tilby enda bedre tjenester til enda flere.

Vanskelig å forlate Altibox

Sivertsen har jobbet i Lyse Dialog siden 2014, som blant annet har levert kundeservicetjenester til Altibox. Nå var alle tiders mulighet til å fortsette å utvikle noe selv, sier han.

– Det å slutte var veldig vanskelig, og samtidig veldig lett. Altibox er den beste arbeidsplassen jeg har hatt, og jobben der har gitt meg muligheten til å starte SUME i det hele tatt. Nå er sjansen her til å satse for seg selv, og det har alltid vært drømmen. Det var nå eller aldri.

Det var flere grunner til akkurat dette. Én av dem var et samarbeid med en stor aktør.

– Hovedgrunnen er at det har dukket opp en mulighet til et samarbeid med Rema 1000, i tillegg til at vi jobber med noen workshops. Markedet er klar for oss nå, og jeg tror ikke det hadde blitt mer klart dersom vi hadde ventet med dette lenger.

Vil forsterke merkevaren gjennom kundeservice

Sivertsen mener at mange har et feil bilde av det å drive kundeservice. Det blir ofte sett på som et nødvendig onde, og noe som ikke skaper verdi, sier han.

– De fleste ser på det som en utgiftspost for å forsvare merkevaren når kundene skal klage på bedriften. Men det kan gjøres på en helt annen måte, ved at man i større grad er tilgjengelig på de stedene og til de tidene som kundene ønsker. Også kan man snakke til kundene som vanlige mennesker. Dette har vi gjort i Altibox i flere år nå, samtidig som vi har hatt effektive ansatte somt tror på produktene de tilbyr.

Resultatene av dette kan også måles på flere måter, mener Sivertsen. På sikt vil denne måten å drive kundeservice på gi flere fornøyde kunder.

– Det er mange ting vi kan se på. Lavere svartider og økt forståelse for det vi driver med er eksempler. Mange i kundeservice har jo laget ferdige svar som skal fungere som et forsvar mot spørsmål og alt som måtte komme av kritikk.

Noe av nøkkelen for å oppnå dette ligger i å skape en kultur på arbeidsplassen, og blant de som jobber med kundeservice i en bedrift.

– Vi ønsker å få på plass en kultur som gjør at jobben vi gjør blir mer personlig tilpasset og rettet mot kundene. Det er ikke gjort på et blunk, men vi tror den workshopen og presentasjonen som vi har laget kan vekke noen tanker hos enkelte som gjør at de forstår hvor vi vil. Når man jobber i kundeservice har man mye makt, og vi vil glorifisere den rollen enda mer. Jobben min er liksom ikke bare å sørge for at noen får sett «Home and Away» en kveld. Kanskje sørger du for at en sliten sykepleier får det vedkommende trenger før en lang dag på jobb i morgen. Vi ønsker at folk ser viktigheten med god kundeservice.

Powered by Labrador CMS