– Jeg tror det som kanskje skiller Vålerenga fra nesten alle andre klubber, det er at engasjementet hos de som bryr seg er så veldig, veldig sterkt, sier VIFs nye daglige leder, Svein Graff

VIF-sjefen måtte få på plass ny kom.-strategi for å få klubben til å dra i samme retning

Slik skal Vålerenga klare å bli mer troverdige. Men den daglige lederen innrømmer det kan bli krevende å få den rette troverdigheten med sin PR-bakgrunn.

Publisert Sist oppdatert

– Med tanke på historikken, økonomi og pengebruk, så tror jeg kanskje det mest krevende er å kommunisere på en troverdig måte en gjennomtenkt plan på at vi faktisk skal bli bærekraftig over tid, økonomisk. Fordi det har vært den repeterende utfordringen, og man ser jo på tallene at man ikke har klart det. Så det er kanskje den faglig største utfordringen.

Det sier Vålerengas ferske daglige leder Svein Graff, til KOM24.

– Middels stor Obos-klubb

Graff, som kom fra kommunikasjonsbyrået NPG Sport & Communication ved nyttår, har brukt de første to månedene i jobben til å få på plass en ny kommunikasjonsstrategi for klubben som rykket ned til OBOS-ligaen for første gang på 23 år etter å ha tapt for Kristiansund, på straffespark, i kvalikfinalen.

For som han sier selv, så er den største kommunikasjonsutfordringen akkurat nå å få egne supportere, fotballeksperter og andre til å skjønne at et opprykk går ikke av seg selv.

Svein Graff ble sjef i en klubb der administrasjonen og det sportslige levde som ulike satelitter. Nå håper han de nye grepene skal få klubben til å dra i samme retning.

Han kaller selv klubben for en middels stor OBOS-klubb, blant annet basert på at de tapte i kvaliken for lille Kristiansund og mener man i klubben som spiller på kunstgress, i større grad må stikke fingeren i jorda. 

– Prøver du å dempe forventningene før sesongen?

– Nei, jeg prøver ikke å dempe hva som er den klare ambisjonen. Men jeg prøver å dempe forventningene om at det er bare å spasere tilbake til Eliteserien, sier han.

Graff mener at et av de største problemene for klubben er at det gjennom mange år er brukt mange store ord, uten at man har oppnådd resultater.

For den som følger norsk fotball er fakta at på de 24 fotballsesongene siden år 2000 har klubben vunnet serien en gang, i 2005. 

De har i samme periode like mange cupgull som nedrykk, to av hver, samt en andreplass og en tredjeplass i serien. 

Nøkkelordene er mangel på stabilitet. 

Utfordrende start

Graff er klar over at når man, som han, kommer inn i klubben som helt ny og bruker store ord om hva man skal gjøre for at økonomien skal bli bedre, så er det ikke gitt at folk tror på det. Dette siden historien viser noe annet.

– Og da handler det om å ikke bare si det, men presentere noen tiltak som er kraftige nok, som gjør at det faktisk er en sammenheng mellom ord og handling. Og derfor går vi til årsmøtet på tirsdag med et budsjett, hvor alle som leser det budsjettet og sammenligner det med for eksempel budsjettet i fjor, vil jo se at det er tatt noen markante grep og kutt på flere titalls millioner kroner. Og da mener jeg at det er en sammenheng mellom det vi sier og det vi gjør. Og det er det som skaper troverdighet da, sier han.

– Men har du en utfordring, i og med at du er en profesjonell PR-mann, at det da kan oppfattes som glatte ord fra en PR-mann som kommer fra deg?

– Ja, det kan nok bli oppfattet som at man skal si det korrekte i PR-øyemed, men at tiltakene og handlingene ikke følger det vi sier skal være nødvendig, innrømmer han. 

Graff sier at han derfor er veldig opptatt av enten det er årsmøte, eller til sitt eget styre, eller til administrasjonen, så legger de fram, nesten hver uke, tiltak og prøver å se bak effekten av det de har gjort. 

– Det er ikke bare sport, økonomi og kommersielt arbeid som er KPI-basert. Det gjelder kommunikasjonsarbeidet også, forteller han. 

Graff forteller at det har vært en stor og utfordrende start i sjefsstolen, som ble ytterligere forsterket ved at klubben rykket ned.

I ettertid har det vært flere pressesaker som har krevd mye kommunikasjonsarbeid, blant annet rundt Stefan Strandberg som måtte legge opp på grunn av en blodpropp, mediebråk rundt spillerlønninger etter nedrykk, agentbråk rundt salget av Andrej Ilić, store inntekter som forsvant i forbindelse med nedrykket og et styre som stilte plassene sine til disposisjon etter nedrykket. 

– Jeg tror det som kanskje skiller Vålerenga fra nesten alle andre klubber, det er at engasjementet hos de som bryr seg er så veldig, veldig sterkt. Det er sterkt på en sånn måte at alle føler så eierskap til klubben, og vil gjerne ha et ord med i laget, sier han.

Den nye kom.-strategien

En konsekvens av det er at de jobber mye med internkommunikasjon, blant annet mot supportere og egne medlemmer. 

Derfor har de utviklet sin nye kommunikasjonsstrategi, der både administrasjon, sport og supportere er ganske samstemte om at de vil at VIF skal være den klubben som engasjerer mest. 

– Det med å engasjere handler jo både om å fronte elendighet og være tilgjengelig når det virkelig stormer, som det ofte gjør i en fotballklubb. Og så handler det om å jobbe enda mer strategisk i forhold til å få fortalt de gode historiene som er i Vålerenga, uavhengig av akkurat det som skjer på banen, sier han og trekker fram at de har en stiftelse som jobber med samfunn, Vålerenga Fotball samfunn, som jobber med verdiarbeid, gatelag. Vålerenga mot rasisme, jobbsjansen.

Det er Graff og klubbens kommunikasjonssjef Tina Wulff som har brukt mest tid på å lage den nye kommunikasjonsplanen. 

Denne logoen pryder Obos-ligaen i 2024.

– Du visste jo litt hva du gikk til når du tok på deg denne rollen. Men har du måttet bruke mer av din kommunikasjonserfaring enn du trodde?

– Jeg har måttet bruke enda mer enn jeg trodde på intern kommunikasjon og det. Og når vi snakker om at vi skal utvikle en sterk klubbkultur. Så handler det jo om å få de ansatte her og de på sport til å skjønne hva det innebærer å jobbe i en tydelig retning.

– For de dro i hver sin retning før?

– De levde litt avskilt som satellitter. Administrasjonen jobbet med sitt, sport med sitt. Så jeg er jo veldig opptatt av at vi tenker litt mindre siloer. Og er det en klubbstrategi og en klubbkultur vi skal bygge så handler det om sport og administrasjon. Så vi har jo etablert flere møteplasser. Og jeg snakker jo veldig tett med sport hver dag, sier han.

Graff sier han har tett kontakt med sportssjef Joacim Jonsson og løpende kontakt med trenerne Geir Bakke og Petter Myhre. 

– For det er jo kjernevirksomheten vår. Og det må alle i administrasjonen også forstå da. At alt vi gjør skal øke mulighetene for å vinne fotballkamper.

– Folk har jobbet i ulike retninger

– Har det vært en litt dårlig kultur her?

– Den har vært litt utydelig på at folk har jobbet litt i ulike retninger. Og at det har vært litt for atskilt mellom sport og administrasjon. Også innad i administrasjonen.

– Har folk glemt litt at det er en fotballklubb de jobber for?

– Kanskje en kombinasjon av det og at man har vært litt for snever og tenkt på sitt fagområde i administrasjonen da, forteller han.

Som en konsekvens at dette og resultatene fra en intern medarbeiderundersøkelse har de etablert nye møteplasser og fått på plass tydeligere rollefordeling, både internt i administrasjonen, men og et mye tettere samarbeid mellom sport. 

Selv er Graff foreløpig på lån fra NPG Sport & Communication, hvor han selv er medeier.

I utgangspunktet var planen at han skulle bli leid ut ett år, dette har sammenheng med at Norwegian Promotion Group (NPG) for ett år siden kjøpte seg inn i selskapet Aasland Graff & Partners (AGP) og bindingstid som Graff fortsatt har til selskapet, men at han så skulle ta jobben permanent.

Nå sier han at det er mange faktorer som påvirker framtiden hans. 

– Utgangspunktet er som før, Når jeg går inn i en sånn jobb, så klarer du ikke å utføre alt det på ett år. Du trenger lengre tid. Det er jo selskapet jeg kom fra, NPG, også enige i den vurderingen, sier han.

– Og så har jo selvfølgelig utfordringene blitt litt ekstra store når klubben rykker ned. Men da er jo de der strukturelle grepene og kravene om mer bærekraft og økonomi har jo blitt enda viktigere, sier han.

– Men er det mindre attraktivt å være her om VIF ikke klarer å rykke opp?

– Jeg får ikke noe mindre lyst til å snu det sportslige og få Vålerenga tilbake der det hører hjemme, men forutsetningene, som ikke jeg bare bestemmer da, rammebetingelsene og økonomi og alt det som slår inn, vil jo påvirke mulighetene for å klare en sånn jobb. Så det er stor forskjell å få bli i Obos-ligaen ett år eller forbli der i flere år. Så det gjør jo at man må se hvordan rammebetingelsene er, men lysten for å da slå tilbake er jo enda større om vi ikke skulle klare det på første forsøk. Men jeg er jo litt sånn prisgitt ramme for å få det til, sier han. 

Powered by Labrador CMS