– Jeg måtte tenke meg veldig godt om og i utgangspunktet tenkte jeg at oppgaven ville være for vanskelig. Men så fyller jeg 40 år neste år, så det er på tide å gjøre noe sinnssykt noe og skal jeg gjøre det, så må jeg gjøre det nå, sier Mads Liabø som har tatt jobben som markedsansvarlig i Brann.

Nedrykk, nachspiel-skandale og tomme tribuner: Slik skal den nye markedsansvarlige i Brann få opp interessen rundt klubben igjen

– Det er det som er det kule. Du kan en dag planlegge en Sarpsborg-kamp og dagen etterpå så står hele Medie-Norge utenfor.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg liker veldig godt det presset. I byråverden har du presset med å fakturere og få inn nok cash til firmaet. Her har du det presset der du har hele byens befolkning på deg, du kan ikke sitte her og lese vg.no på jobben her. Jeg er en fyr som kjeder meg fort, jeg tror ikke dette er en jobb hvor man kan kjede seg. det går i 150 km/t og det skjer mye, da trives jeg best.

Det sier Branns nye markedsansvarlige, Mads Liabø, til KOM24.

Han begynte i stilingen i høst og har en stor oppgave foran seg, nemlig å få folk engasjert i det han har å selge, Sportsklubben Brann.

– Tror jeg kan tilføre mye

Konkurransen om oppmerksomheten til dagens fotballpublikum er stor og nordmenn elsker å kose seg med engelsk fotball inne i en varm stue eller på en varm pub.

Samtidig er interessen for norsk fotball stadig på vei nedover, siden en topp vi aldri har sett maken til siden 2007. Da var det i snitt over 10 000 mennesker på hver eneste seriekamp i Eliteserien.

I årene 2005 til 2010 var det hele seks norske klubber som hadde over 10 000 tilskuere i snitt på hver eneste kamp. Men siden har det gått nedover, selv når man holder koronaårene utenom.

Nylig hadde Vålerenga bare litt over 4000 tilskuere på en seriekamp og i Sandefjord var de så vidt over 1000.

Brann har gått ned i første og kranene er stengt. Nå skal Liabø sørge for at bergensere og striler fortsatt har et tett forhold til Brann i tiden framover.

En klubb som Brann har ikke vunnet noe som helst siden 2007 og er nå nede i førstedivisjon for andre gang på bare noen få år.

I snitt trekker klubben flere tusen færre tilskuere på kamp enn den gjorde for ti år siden, entusiasmen rundt klubben er fraværende og i sesongen 2021 har spillerne og bidratt til kaos på og utenfor banen med den berømte nachspiel-skandalen.

Så hvem i all verden er det som vil ta på seg en sånn jobb?

– Fotball er noe jeg er veldig interessert i og det er ikke bare det å se og heie på Brann og kjefte på styret og ansatte, dommer og alt mulig. Men jeg interesserer meg mye for fotballindustrien, så da er jobb og hobby i en, det synes jeg er interessant. Og så tror jeg at jeg kan tilføre veldig mye til det bedre for klubben, sier Liabø.

Han sluttet i jobben som kmmunikasjonsrådgiver i byrået Ag& etter to og et halvt år og meldte overgang til Sportsklubben Brann i høst da Brann ringte.

Først tenkte han å si nei til å ta steget over fra byråverdenen.

– Jeg måtte tenke meg veldig godt om og i utgangspunktet tenkte jeg at oppgaven ville være for vanskelig. Men så fyller jeg 40 år neste år, så det er på tide å gjøre noe sinnssykt noe og skal jeg gjøre det, så må jeg gjøre det nå, sier han.

Og han har stor tro på at han har noe å ta med seg inn i rollen.

– Feil kommer til å bli gjort

– Det er en veldig stor utfordring å gå inn i jobben med å plutselig være han som jeg egentlig ikke liker, for jeg og resten av Bergen har våre egne meninger om hva som er rett og galt i Brann. Nå er jeg en del av det. Men det er om å prøve å ta den erfaringen jeg har fra før og bruke det til å gjøre klubben og byen bedre. Feil kommer uansett til å bli gjort, sånn er det, men kanskje man kan kommunisere ut litt annerledes når man gjør disse feilene, sier Liabø.

Han har selv hatt partoutkort på Brann stadion i en årrekke og har gått fast på kampene siden han var 10–11 år gammel.

Nå skal supporteren ta på seg penklærne og få andre til å bry seg om den skadeskutte klubben.

– Vi kommer til å jobbe mye med omdømme og merkevarebygging og forvalte merkevaren Brann, og det er jo det jeg synes er interessant, sier han.

– Det er en heftig oppgave å ta fatt på. Omdømmet til Brann er ikke så bra nå?

– Det er jo derfor jeg har lyst til å være her, det er jo det som er interessant. Jeg synes jo på en måte at et veldig enkelt svar er at det kan bare gå oppover herfra, men alle som følger Brann vet at alt kan skje.

– Jeg føler at vi er på glid nå, sier han, til tross for det som har skjedd i løpet av sommeren og de dårlige sportslige resultatene.

Liabø tror at merkevaren klarer å rykke ned, om den kommer opp igjen på første forsøket.

– Tåler klubben flere år nede?

– Det gjenstår jo å se, men det blir jo en utfordring de færreste kan vise til å ha vært med på, sier han.

– Du sier du har noe å bidra med, hvilke egenskaper er det du har?

Mads Liabø er nyansatt markedsansvarlig Sportsklubben Brann og skal jobbe med å få opp interessen rundt klubben igjen.

– Fordelen, eventuelt ulempen, er at jeg er supporter selv og kjenner de forskjellige miljøene på Stadion og vet hva man forventer og hva man ikke liker. Og så er jeg jo ekstremt opptatt av Bergen og tror jo kanskje at jeg kan det med å bygge Bergen og Brann sammen. Så er jeg kreativ og ønsker å tenke litt nytt på en del områder, sier han.

– Som for eksempel?

– Som for eksempel hvordan nå mann 45 som har lyst å gå på kamp og få en frikveld fra kone og unger, sånn at det blir en fast greie, seier han.

Liabø peker på at de har to utfordringer å ta tak i.

Den ene er at de har en ny generasjon som kommer nå, men de har og noen generasjoner som har mistet den interessen for å gå på Stadion.

– Jeg tror jeg kan bidra noe med å få tilbake de folkene der, sier han.

Bedre digital opplevelse

Ett av tiltakene klubben har hatt i noen år er en pub på Stadion, for å gjøre det til en sosial happening igjen å gå på kamp. Han sier de ser, særlig når det er lørdagskamp at det er mange kompisgjenger og jentegjenger som synes det er kult å gå på Stadion.

– I stedet for å gå på kino går de på Stadion, de tar seg kanskje en øl og så er det blitt en fast greie, sier han.

Han legger ikke skjul på at konkurransen fra engelsk fotball er hard, men tror at norsk fotball blir mer tilgjengelig igjen når TV 2 overtar rettighetene fra 2023 av. For han mener det trengs en mer samlet satsing for norsk fotball.

Men det er ikke bare det. Han innser at det skjer endringer på norske tribuner.

– Hadde du spurt meg for fem år siden hadde jeg aldri sagt det jeg kommer til å si nå: Men jeg tror bare vi må innse at det med å få en bedre digital opplevelse på Stadion for de gruppene som kommer er viktig. De som er vant til å sitte hjemme med mobilen, lese statistikker, stemme på banens beste og alt mulig som kan gjøres på mobilen. Jeg tror den digitale opplevelsen før, under og etter kamp er viktig for den generasjonen, sier han.

Et grep som er gjort at er at de har begynt så smått å ha en supporter som sitter på pressetribunen og lager sine egne klipp og legger ut på appen, slik at alle som er vant med å se fotball hjemme kan se klippene på mobilen med en gang.

Liabø ser og frem til å samarbeide med Therese Andvik Rygg, som er leder for marked, kommunikasjon og bærekraft.

– Hun er en stor grunn til at jeg ønsket å ta jobben og jeg tror vi kan fungere godt sammen. Hun er nok enda bedre til å se det større bildet på enkelte ting enn jeg er. Det er selvfølgelig naturlig at vi er uenige om mye, uten at det går utover arbeidshverdagen. Vi kommer fra samme bransje og forstår at det å være uenige, men likevel samles rundt de viktigste avgjørelsene er sentralt for en merkevare. Det tror jeg er viktig, sier han.

– Men kommer du noen gang til å kalle det for «produktet»?

– Nei, ikkje f*** i h******!

Powered by Labrador CMS