Daniel Holmeide Strand
Daniel Holmeide Strand

Fotballtopp beskylder Flyr for å kjøpe seg bedre omdømme

– Dette framstår som posering, sier han. – Gi oss en sjanse, svarer Flyr.

Publisert Sist oppdatert

– Kritikken min er veldig enkel: Skal du innta en posisjon som en aktør som krever forandring i idretten, så synes jeg du skal backe det opp med å være en betydningsfull aktør i idretten.

Det sier Daniel Holmeide Strand, daglig leder i idrettslaget Skeid til KOM24.

Tomme ord

Han reagerer på at Flyr, sammen med LO, fikk gå ut i VG og komme med kritikk mot det de mente var mangel på idrettslikestilling.

I saken kommer det fram at Flyr nylig var partner for Tour of Scandinavia, det eneste WorldTour-rittet på norsk jord i sykkelsporten, samt at de sponser prosjektet Like Muligheter, hvor det jobbes med tiltak rettet mot kvinneidretten.

Strand mener at likevel Flyr kommer med tomme ord og viser til at det er flere aktører som bidrar med mye mer for å fremme idrettslikestilling.

– Flyr støtter et sykkelritt der de største aktørene er private aktører, de støtter ikke et eneste idrettslag eller organisasjon, sier han.

– Flyr er et nytt selskap, er det ikke en god start å sponse et sykkelritt?

– Det sykkelrittet er privat eid, med sykkelklubb på eiersiden. (Tour des Fjords som står bak Tour of Norway er eid 50/50 av Nordsjørittet AS og Stavanger sykle klubb journ.mrk) De bidrar ikke med midler som utgjør en forskjell. Hvorfor er de ikke en sponsor i Toppserien eller hvorfor sponser de ikke enkeltutøvere på kvinnesiden som har dårlige rammevilkår? Dette framstår som posering, hevder han.

Han mener Flyr villeder offentligheten når de, etter hans mening, gir inntrykk av at de er en stor og viktig bidragsyter.

Nye i prosjektet

– Vi tror at vi med synligheten til Flyr og med et godt engasjement blant våre ansatte kan bidra positivt til å skape oppmerksomhet rundt både kvinneidrett og mangfold innen idretten.
– Vi tror at vi med synligheten til Flyr og med et godt engasjement blant våre ansatte kan bidra positivt til å skape oppmerksomhet rundt både kvinneidrett og mangfold innen idretten.

KOM24 har vært i kontakt med kommunikasjonsdirektør Flyr, Anita Svanes. Hun avviser kritikken fra Strand.

– Vi har akkurat kommet inn i prosjektet Like muligheter, så jeg synes at Strand skal få lov til å gi oss tid til å komme i gang med våre aktiviteter sammen med Like Muligheter, skriver hun i en e-post til KOM24.

Svanes peker på at Flyr nå er en av hovedsamarbeidspartnerne i verdiprosjektet Like muligheter.

Hun vil ikke si hvor mye penger de bruker på å støtte norsk idrett.

– Villeder dere offentligheten når dere gir inntrykk av at dere er en stor og viktig bidragsyter til idretten og idrettslikestilling, som Strand sier?

– Vi har aldri gitt inntrykk av at vi er en stor og viktig bidragsyter, men vi tror at vi med synligheten til Flyr og med et godt engasjement blant våre ansatte kan bidra positivt til å skape oppmerksomhet rundt både kvinneidrett og mangfold innen idretten, skriver hun.

Får ikke PR-hjelp

Hun er og tydelig på at de ikke får støtte fra PR-byrå rundt idrettssponsing.

– Vi kommer primært til å bruke egne kanaler, samt delta i fellesprosjekter i regi av Like Muligheter.

Svanes ber og om å bli sitert på følgende:

– Vi er opptatt av likestilling i næringslivet og idretten og det håper vi alle heier på. Flyr ønsker å bidra til likestillingsarbeidet i idretten og derfor er vår første samarbeidsavtale øremerket jente- og kvinneidrett i sin helhet gjennom sykkelrittet Tour of Scandinavia, Like Muligheter og ambassadør Emilie Moberg. Vi er stolte over å bidra til at konkurransetilbudet for kvinnelige syklister blir bedre og pengepremiene øker. Tour of Scandinavia samler verdens beste syklister og er det eneste WorldTour rittet i Skandinavia, skriver hun i en e-post til KOM24.

Powered by Labrador CMS