Nåværende og tidligere studenter blir aktivt brukt for å lokke til seg nye studenter. Her fra utdanningsdagene, som og er starten på studentrekrutteringen.

Disse grepene tar høyskolene for å lokke til seg kommunikasjonsstudentene

Hjelp fra byrå og tidligere studenter går igjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi ser i år, som i fjor, at det er mye usikkerhet blant søkere. De har på samme måte som våre egne studenter måttet gjennomføre mye av undervisningen digitalt og jobbet mye på egen hånd. Vi ser at de har et behov for å trygges i sitt valg, og derfor har mye av kommunikasjonen vår fokusert på dette, skriver Kristin Røed Eliasson, markedssjef ved Høyskolen Kristiania, i en e-post til KOM24.

Univers med studenthistorier

Tirsdag første februar kunne man begynne å søke på høyere utdanning i Norge. Men hvilke grep gjør de høyre utdanningsinstitusjonene for å lokke til seg nye studenter? KOM24 har snakket med Høyskolen Kristiania og Høgskulen i Volda for å høre hvordan de lokker til seg framtidige kommunikasjonsstudenter.

I Oslo går de blant annet for det tradisjonelle valget med å bruke studenter i kampanjene.

– Vi har laget et univers med studenthistorier, både fra nåværende og tidligere studenter, der vi løfter opp de virkelige stjernene på Høyskolen Kristiania. I spissen av denne kampanjen er tolv studenter som har utfordret sine respektive bransjer på en ulike måter, skriver Eliasson.

I fjor var det Habon Beegsi som utfordret norsk PR bransje de brukte mens det i år er Sollin Sæle de fronter på kommunikasjonsstudiene.

Kampanjen, som ble lansert i fjor og heter «Velg en utdanning som utfordrer», er skapt sammen med Geelmuyden Kiese, Pressworks og Heimlich, med Starcom som mediebyrå.

Synliggjør Volda

– De to siste årene vært preget av Covid-situasjonen og mange av våre studenter har måttet benytte seg av digital undervisning. Vi har full forståelse for at dette har vært en krevende situasjon for dem og med det som bakteppe, ønsket vi å skape en rekrutteringskampanje som hedret og løftet fram våre egne og tidligere studenter, skriver Eliasson.

Også i Volda blir studentene flittig brukt i rekrutteringen.

Kristin Røed Eliasson

– Det er ikke noe nytt i å bruke tidligere studenter, men det nytt i år er at de spiller inn podkast som forteller om hva jobb de er i nå. Hovedmålsettingen er å synliggjøre for dem som er ferske og skal velge vei hva de kan bli om de går i Volda, forteller informasjonssjef Line Lauvsnes Oddekalv ved Høgskulen i Volda til KOM24.

Siden det ikke har vært fysiske utdanningsmesser har HVO gått bredere ut i sin digitale markedsføring og via en kampanje i Schibsteds kanaler også siktet seg inn mot foreldregenerasjonen rundt juletider.

– Vi ser på julen som fin tid til å se på hva man skal bruke neste år til og at det gjerne blir tema rundt julemiddagen, sier hun.

Oddekalv sier at de annonsene har prestert veldig bra med god lesetid og mye besøk.

Andre ting de har gjort og skal gjøre er å lage studiekatalogen som en kortstokk, som de sendte ut til folkehøyskoler og militærleirer som en julegave, et stunt de har prøvd før, samt å la studentambassadører ta over Instagram-kontoen deres for å vise fram studiehverdagen.

Noe av det de har gjort gjør de selv og andre deler av jobben blir satt ut til et byrå de har knyttet til seg.

Som mange andre plasser blir kanalmiksen diskutert.

Line Lauvsnes Oddekalv, kommunikasjonssjef ved Høgskulen i Volda

– Målgruppen er på TikTok

– Kanalmiksen er utfordrende og vi vurderer den hele tiden, sier hun og er klar på at man ikke bare kan kjøre videre på det de gjorde i fjor.

Oddekalv sier at de er overrasket over den store flukten fra Facebook, men er klar på at de kommer fortsatt til å bruke Facebook, men at de og legger litt mer krutt i Instagram.

– Snapchat er og en kostnadseffektiv annonsekanal. Jodel er og på listen over aktuelle kanaler å være i, sier hun.

Som de fleste andre vurdere de og TikTok.

– Vi blir litt mer på TikTok framover. Vi har ikke knekt koden, men vi ser på de siste medietrendene og ser hvor stor flukten er fra Facebook, den er kanskje større enn ventet. Vi har hatt TikTok på lista lenge, men vi har ikke bestemt oss for hva vi skal gjøre der. Men når vi skal ut og snakke med målgruppa vår, så ser vi de er der, sier hun.

I år er de 31 studenter som går førsteåret på kommunikasjon.

– Jeg håper vi skal øke søkertallene på den linjen når vi har så mye fint å vise fram herfra, sier hun.

Powered by Labrador CMS