Masterprogrammet i Medievitenskap endrer navn fra høsten av.

UiO endrer navn og tar opp flere studenter på kommunikasjons-master

Dropper medievitenskap-navnet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Universitetet i Oslo har bestemt seg for å endre navnet på det som før har vært kjent som masterprogram i medievitenskap. Det nye navnet blir masterprogram i medier og kommunikasjon.

Studiet endrer navn fra og med høsten 2022.

– For det første gjør vi det for å samkjøre. Det heter institutt for medier og kommunikasjon. Vi har og en bachelor og en årsenhet som heter det. Medier og kommunikasjon er i større grad innarbeidet som navn på fagområdet i Norge, sier Undervisningsleder Kjetil Rødje til KOM24.

Han peker på at studiet og har et videre faglig nedslagsfelt enn medievitenskap, som han sier er litt mer snevert.

Rødje tror det blir lettere for aktuelle studenter å finne fram når de nå endrer navn på studiet.

For når studenter søker etter studier, er det ikke medievitenskap de søker etter, mener han.

Rødje sier at navnebyttet kommer som en del av en større revidering av mastertilbudet deres.

– Vi lanserer en ny masterportefølje fra neste høst av, dette et av tre distinkte program, sier han.

De to andre programmene blir politisk kommunikasjon og screen cultures.

Fra høsten av får de flere kommunikasjonsstudenter på UiO.

– Fra høsten av tar vi opp 20 studenter på politisk kommunikasjon og 51 på medier og kommunikasjon. Det er en økning, for tidligere hatt har vi hatt et sideprogram innen journalistikk som legger ned. Vi satser heller på hovedprogrammet vårt, sier han.

Powered by Labrador CMS