I juni arrangerte Apriil PR i Oslo et gratis kurs i
mediehåndtering for frivillige organisasjoner. Dette er et av flere pro bono-kurs
Apriil holder i året.
– Jeg tror de fleste som jobber med PR og kommunikasjon er engasjerte i viktige saker. Å arrangere disse gratiskursene er en enkel måte for oss i Apriil å bidra til samfunnet med vår kompetanse, sier seniorrådgiver i
Apriil PR, Hilde Tunge, til KOM24.
Elleve stykker fra forskjellige frivillige organisasjoner møtte
opp i Apriils lokaler for å lære hvordan de kan håndtere journalister og media –
og hvordan få budskapet deres på trykk.
– Vi ønsker å hjelpe organisasjoner med å få oppmerksomheten de fortjener for sine viktige saker. Siden de fleste verken har tid eller budsjetter til å delta på kurs, så vil
vi gi dem muligheten til å være med her.
Ukjent verden
Noen av deltakerne KOM24 har snakket med bekrefter det Tunge
sier, og uttrykker at de er takknemlige for muligheten til å delta på kurset.
– Vi som frivillig organisasjon har ikke penger til å sende folk på kurs, sier gründer
av Ingeborg-nettverket, Eli Heyerdahl Eide.
– Jeg synes det er utrolig raust av et PR-byrå å gjøre sånt.
Det gir oss et lite innblikk i redaksjoner og PR-byrå, som er en ukjent verden
for mange av oss, sier kommunikasjonssjef i Ingeniører uten grenser (IUG),
Heidi Bergfald.
Kommunikasjon utad er selvfølgelig viktig for frivillige
organisasjoner som ønsker å videreføre deres historier til verden. Hvis ingen vet
hvem de er eller hva de holder på med, så blir det selvsagt vanskelig å hente
inn penger.
Da kommer et kurs i mediehåndtering godt med.
– Her var det veldig konkrete tips for hvordan få kontakt
med journalister, tenke klokt, tenke på leseren og få det ut, sier Bergfald.
– Det er mye bevisstgjøring rundt det å spisse budskapet og
få rett mottaker. Rett og slett gjøre seg selv interessant, legger Eide til.
Møter folk i samme båt
I tillegg til det rent faglige setter også deltakerne stor pris
på å kunne møte andre som sitter i samme båt som de. Mange kommunikasjonsarbeidere
sitter ofte alene.
– Erfaringsutveksling er veldig verdifullt. Det er mange i mindre organisasjoner som
sitter på egen hånd og er litt «potet», sier Bergfald.
– Det er nyttig å møte andre som har de samme utfordringene med å få til synlighet som oss,
sier Eide.
På spørsmål om de føler seg bedre utrustet for å møte media,
svarer de:
– Det er utrolig hva man får lært på en halvannen time. Jeg
har fått noen knagger og blitt inspirert, kommer det fra Bergfald.
– Jeg har fått noen tips som gjør at jeg gjør mindre feil
neste gang, og vil kanskje være litt mer bevisst på å faktisk fremme en
nyhetssak. Om jeg ikke har lært sånn sinnssykt mye så har jeg fått noe innblikk
og blitt inspirert, som kanskje er det viktigste, sier Eide.