Reklamestudentene Emilie Wolden og Camilla Tairi driver podkasten «Utenfor boksen».

Reklamestudentene som tenker utenfor boksen

Emilie Wolden og Camilla Tairi bestemte seg for å lage en podkast for å forstå og bli kjent med reklamebransjen. Nå driver de podkasten «Utenfor boksen» for å skjønne hva kreativitet er.

Publisert

– Vi begynte å snuse på ideen helt i starten av studiet, forteller Camilla Tairi til KOM24.

Sammen med Emilie Wolden går hun andre året med reklame- og merkekommunikasjon på Fagskolen Kristiania, og sammen lager de podkasten «Utenfor boksen».

– Det snakkes mye om kreativitet – og mye føles litt tullete og rart. Derfor bestemte vi oss for å virkelig gå i dybden for å finne ut hva dette begrepet egentlig er, og betyr. Det var da ideen om en podkast kom på banen.

Inviterer bredt

Gjester inviteres til en prat om kreativitet. Men selv om Wolden og Tairi studerer reklame, er det ikke nødvendigvis bare folk fra reklamebransjen de ønsker til studio.

– Det å tenke «utenfor boksen» er en frase som alltid dukker opp når man snakker om kreativitet. Og den virker litt oppbrukt og klisjé, men det er jo faktisk det det handler om, sier Wolden (t.v.).

– Vi tar for oss begrepet kreativitet, og ønsker å snakke og lære fra alle som bruker og lever av kreativitet. Derfor inviterer vi bredt og på tvers av alle yrker, så det kan være reklamefolk, dansere, poeter eller musikere. Vi synes det er interessant hva folk i ulike bransjer legger i ordet kreativitet, forklarer de.

Fram til nå har de hatt besøk av kreativ leder i TRY Reklame, Joachim Grimstad, Aslak Hartberg fra Klovner i kamp og tidligere partner i Metric Design, Are Kleivan.

Tairi forklarer at noen av gjestene synes det er vanskelig å forklare hva kreativitet er.

– Noen kan synes det er vanskelig i starten og synes kanskje det er rart at nettopp de er invitert, men så går det seg til i løpet av episoden. For det er jo ikke bare reklamefolk som jobber med kreativitet.

Klisjé utenfor boksen

For Wolden er det et tips som går igjen som det mest interessante, men også vanskeligste.

– Magefølelsen! Følg magefølelsen hører vi ofte. Jeg synes det er det mest interessante tipset, som jeg ikke ennå ikke helt har forstått. For det virker som om man kan pugge og studerer ulike metoder så mye man vil, men at det til syvende og sist handler om å lære å bruke magefølelsen.

For det er ingen som har en håndfast oppskrift eller fremgangsmåte i jakten på den magefølelsen.

– Både av gjester og i studiet lærer vi at dette er en følelsen man lærer etter hvert som vi får mer erfaring. Jeg håper og tror at det er noe vi blir flinke til å følge og vil se at det fungerer med tiden.

I tillegg til at podkasten brukes til faglig påfyll, er det også en måte å presentere seg selv.

– Det er en fin kommunikasjonskanal for å utvide nettverket vårt og bli kjent med potensielle arbeidsgivere. Uansett utfall synes vi det er interessant å lære mer om kreativitet, ulike yrker som jobber av å være kreative og hva folk legger i dette begrepet.

Navnet «Utenfor boksen» kom de på sammen.

– Det å tenke «utenfor boksen» er en frase som alltid dukker opp når man snakker om kreativitet. Og den virker litt oppbrukt og klisjé, men det er jo faktisk det det handler om. Vi leter utenfor boksen for å lære mer om den berømte magefølelsen, så det var et enkelt valg av navn.

Powered by Labrador CMS