Guri Størvold. Zynk.

Zynk-sjef Guri Størvold: – Vi har fått vår dose av kritikk for at vi ikke var flinke nok under koronaen

Pandemien traff selskapets ansatte hardt, melder samtidig om rekordvekst i antall ansatte.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg har ordentlig vondt av ekstroverte konsulenter som har vært tvunget til å sitte på hjemmekontor i et halvt år. Det har vært hjemmeskole, testing og det ene med det andre. Folk har i grunn ikke hatt det noe all right. Vi skal ikke glemme at det har ikke vært all right å jobbe som konsulent fram til sommeren i år.

Det sier daglig leder og partner i Zynk, Guri Størvold, til KOM24.

Har fått intern kritikk

Hun snakker med KOM24 om alle ansettelsene som selskapet har gjort den siste tiden, fem på to uker, noe som har gjort at selskapet aldri har vært flere ansatte enn i dag. Men hun innrømmer at det siste halvannet året med koronapandemi og nedstenging med påfølgende hjemmekontor har vært tøft for de ansatte.

Og diskusjonene har gått internt i Zynk.

– For det første så merker vi at folk er yr og glad og veldig fornøyd med å være tilbake. Og noe av det vi tar med oss fra koronaen er at man får mer fleksibilitet. Alt som er positivt med fleksibiliteten skal vi passe på som leder at vi tar med oss. Men vi merker at folk er preget av å sitte på hjemmekontor. Det har vært tøft, sier hun.

Som arbeidsgiver har Zynk da hentet inn eksperter på å få de ansatte til å motivere seg selv, ta vare på seg selv og de har helseforsikring for sine ansatte.

De har og hatt tilgang på psykolog, et tilbud som de ansatte har benyttet seg av.

Størvold bekrefter at de har fått en viss dose kritikk for hvordan de har håndtert koronasituasjonen.

– Vi har fått vår dose av kritikk for at vi ikke var flinke nok under koronaen og så har vi fått mer skryt for at vi har tatt tak i ting, sier hun ærlig.

For å få til en bedring har de tatt i bruk sin egen medisin og utarbeidet en strategi, sammen med sine ansatte.

Har hentet flere nye kunder

– Det er rart med det, det er lettere å gå til kundene og si at du trenger en strategi, den kan vi lage sammen med deg. Men å lage strategi for seg selv, der alle er med og meisler ut retningen videre er noe av det vi har brukt tid på, bekrefter hun.

Men selv om det har vært til tider tøffe tak med korona og påfølgende strategiprosesser internt, sier Størvold at de kommer til å styre mot et år omtrent på linje med 2020, altså 50 millioner kroner i omsetning og et solid plussresultat.

2021 har brakt dem flere nye kunder, blant annet har både Equinor og Ikea gått til Zynk.

– Begge er store kunder med behov på forskjellige områder. Bare der merker vi økt etterspørsel, sier hun.

Hun sier og at etterspørselen er så stor fra kundene deres, og de har så store kunder som trenger så mye, at de har måttet fylle på med antall ansatte.

Den siste tiden har Zynk ansatt fem nye rådgivere og flere er på vei inn dørene i Rosenkranz gate. De har aldri rekruttert så mange på så kort tid, som de har gjort nå.

– Da er det særlig folk som kan selskapskommunikasjon, kriseberedskap, samfunns og myndighetskontakt og leder og endring, forteller hun.

Størvold kaller det for overgangssesong.

– Stor mobilitet i bransjen

– Det er enormt stor mobilitet i bransjen nå og alle går hit og dit og folk flytter på seg. Og det er positivt, selv om jeg helst vil holde på medarbeiderne mine, sier hun.

Med de siste ansettelsene kommer de til å være over 20 ansatte ved årets slutt. Så mange har de aldri vært før.

– Vi har aldri hatt en plan om at vi skal vokse så og så mye, vi tenker at vi skal være stor nok til å levere det kundene våre vil ha, uten at vekst for vekstens egen skyld, sier hun.

Powered by Labrador CMS