Bodø/Glimt vant søndag Eliteserien for andre året på rad. Men det er ikke bare på banen klubben engasjerer. Suksessen forplanter seg og til sosiale medier.

Slik skaper norske fotballklubber engasjement og godt innhold i sosiale medier

Når ut til tusenvis av supportere, men hva er egentlig strategien deres?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Målet er å få synlighet og vise anna et annet syn av idretten bak fasaden og ikke bare det som er i avisen. Derfor har vi brukt mye ressurser på å få opp produksjonen av videoer.

Det sier Vilde Hiller Rasmussen, som er vikarierende markedsansvarlig og har ansvar for sosiale medier i landets uten tvil beste fotballklubb de siste årene, Bodø/Glimt.

– Utenom det vanlige

Søndag kveld stakk de av med sitt andre seriegull på rad og en måte de jobber med å skape engasjement blant sine supportere er på sosiale medier.

Og de har klart å bygge opp en stor følgerskare i sosiale medier. På Twitter har de over 34 000 følgere, noe som er flere enn Viking, Vålerenga og Brann, lag fra langt større byer og som har flere folk på kamp.

Hvordan klarer de det?

– Vi prøver hele tiden å gjøre morsomme greier, ting utenom det vanlige, sier Rasmussen.

Hun sier det er veldig lite retningslinjer om hvordan de skal jobbe.

– De fleste bedrifter har en markedsføringsbok, men i fotball endres alt så fort at vi kan ha en plan, men plutselig vant vi ikke den kampen, så blir det noe annet. Det er en morsom måte å jobbe på, sier hun.

Som eneste norske klubb i år er Bodø/Glimt og med i gruppespillet i en europeisk turnering. Da gruppene ble trukket visste alle at kampene mot Roma kom til å bli høydepunktene og til bortekampen hentet de inn en egen person som lagde et eget rigg med film og bilder til bruk i sosiale medier.

Klubben har to personer som jobber med sosiale medier, men fra og med neste år blir de tre stykker.

Niklas Aune Johnsen styrer Bodø/Glimts konto på Twitter. Her i samtale med Patrick Berg.

På Twitter er det Niklas Aune Johnsen som har ansvaret. Han er blitt kjent for sine til tider friske tweets. Han sier at det var en ren tilfeldighet som gjorde at han oppdaget kraften i hva man kan gjøre på Twitter.

– Det var den som gjorde at jeg skjønte at folk ville ha det. Men det er viktig å få med at man kan ikke bare være moromann, det blir slitsomt. Man må finne balansen, sier han.

Han sier han synes det er gøy å komme med små stikk her og der.

– Det blir lagt merke til der ute, det er positivt at folk ser at det er litt glimt i øyet og mer en bare en traust fotballklubb, sier han.

RBK-mobbing fikk konsekvenser

Strategien er at de skal være lett og ledig på Twitter. Det skal være humor og man skal følge den sjargongen som supporterne har på Twitter.

– Noen ganger kan det være på grensen, noen ganger kan det gå litt over. Men man kan fleipe med hverandre og ha det litt artig, sier han.

Men det er en tynn linje. I fjor fikk en tweet om Rosenborg dårlig mottakelse hos enkelte og ble omtalt i en rekke medier, både i Norge og utlandet. Og det på Aune Johnsens første dag tilbake på jobb i Bodø/Glimt. Men han fikk aldri kjeft fra verken ledere eller Rosenborg.

Men den har fått konsekvenser.

–Jeg har kanskje blitt litt feigere på grunn av det. Jeg tenker meg om en gang eller to før jeg publiserer, innrømmer han.

I Tromsø har de ingen egen SoMe-avdeling, men de er en gjeng i ledergruppen som er glad i å kommunisere. Blant dem er William Frantzen, som er arrangement- og arenaansvarlig i TIL

Litt lenger nord i landet er Tromsø, som og har utmerke seg med ulike stunt i sosiale medier. I forrige uke kom de med en frekk tweet til sine konkurrenter i Bodø, etter at lokalavisen i byen ville ha en av Tromsøs spillere i gult.

– Hele greia bunner i at TIL og Glimt er rivaler på banen, det at man kan spille på det synes klubbene er morsomt og supporterne blir tent av det, sier William Frantzen, som er arrangement- og arenaansvarlig i TIL.

Han sier de kom opp med ideen etter en kommentar i Avisa Nordland. Da la de hodene i bløt for å finne ut hvordan de kunne spille et puss på det når de visste at spilleren skulle signere på ny avtale med klubben.

– Vi hadde et kjapt morgenmøte og ti minutter seinere var ideen lagt ut i verden, sier han.

Tromsø er en klubb med betydelig mindre ressurser enn Bodø/Glimt og en konsekvens av det er at de har ikke sin egen SoMe-avdeling.

– Det er bare et par kreative folk som synes det er gøy å jobbe med kommunikasjon, sier han.

Men det betyr ikke at de har en sosiale medier strategi. I disse dager er de i full gang med å legge om strategien om hvordan de kommuniserer rundt klubben.

– Vi vil fokusere mer på at vi er verdens nordligste profesjonelle fotballklubb. Det er masse unikt ved byen vår, vi har masse profiler i spillergruppa vi kan bruke på en kreativ måte, sier han.

Har ingen SoMe-avdeling

Frantzen sier de er opptatt av å bruke humor og ta det ned på et nivå som er jordnært og mange kan kjennes eg igjen i.

– Vi ønsker å dele ting fra innsiden av klubben. Vi tenker mer reint og naturlig innhold enn overkommersialisert innhold, sier han.

Her kommer mediesjef i FK Haugesund Runar Nordvik stormende for å fotografere Kristoffer Velde etter at han hadde tre scoringer i en kamp.

De har ulike målgrupper for de ulike sosiale medier-kanalene.

Twitter bruker de for å nå supportere og presse, Instagram for å nå en målgruppe som blir stadig eldre og for å nå de under 20 bruker de TikTok, selv om de innrømmer at de ikke helt vet hvordan de skal utnytte den kanalen helt enda.

En klubb som har tatt et valg om droppe TikTok helt er FK Haugesund. Som Tromsø har de og svært begrenset med ressurser til disposisjon.

– Vi er tydelige på at det har vi ikke forutsetninger for å gjøre på en god måte. Det er viktig å konsentrere seg om noen få plattformer man behersker, sier Runar Nordvik som er medie- og samfunnsansvarlig i klubben.

Har ingen SoMe-strategi

Han vil ikke gå med på at de har en egen SoMe-strategi, men at de har mange ideer og tanker om hva de vil med de ulike plattformene og hvorfor de ikke er på andre.

– Filosofien vår er at det skal reflektere et tverrsnitt av hverdagen i FKH. Gjennomgangstonen på Instagram og Twitter er at det skal gjenspeile litt tonen i en fotballklubb. Jeg tror ikke vi skiller oss ut, men vi er de enste som prøver å kommunisere det ut at det er mer enn trening, alvor, forventning og press, mener han.

Nordvik sier at det er få ting som er mer kjedelig enn SoMe-kontoene til profesjonelle fotballklubber og han vet hva han snakker om. For selv følger han over 1000 klubber på Instagram.

– 95 prosent er samlebåndsproduksjon som ikke etterlater noe om egenarten til klubben. Man får ikke inntrykk av hva som rører seg i klubben, sier han.

Men noen unntak er det der ute og Nordvik drar fram den lille franske klubben Red star 93.

– De er helt fantastiske på det visuelle. Man får inntrykk av at det er verdens kuleste fotballklubb. De bruker det for å fronte seg selv på en utrolig bra måte, sier han og forteller at han henter inspirasjon derfra og fra mote og musikkindustrien.

Klubben har de siste årene opplevd en stor vekst på sosiale medier, dermed når de ut til stadig flere og han sier at de må kunne omsette det senere til noe klubben kan profittere på.

– Majoriteten av det som produseres er rett fram og ikke naturlig utgangspunkt å lage humor av. Vi er ofte på trening og legger ut treningsbilder, vi gjør det i et helt annet omfang enn andre klubber. Det er en bevist tanke om at skreller man vekk alt er det fotball, trening og jakt på resultater som er essensen av FKH, sier han.

Nordvik sier at det FKH får igjen for å være aktive på sosiale medier er oppmerksomhet, som de lever av, og at partnerne blir eksponert på en subtil måte.

– Det gjør oss attraktive for partnere som vil bruke nettverket vårt. De vet at som partner blir siden promotert og spredd til nesten hele Haugalandet, peker han på.

Powered by Labrador CMS