Reza Sobut (f.v) og Cato Gjertsen har innredet et lite podcast-studio i Vipps-lokalene.

Deler «fuckups» i den nye Vipps-podkasten

– Å dele egne «fuckups» står sterkt i kulturen vår og er noe som bejubles av alle, sier Cato Gjertsen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I november kunne Vipps for tredje året på rad smykke seg med tittelen «Norges best likte merkevare», kåret av YouGov. Nylig lanserte Vipps en egen podkast som har fått det passende navnet «Vippserne».

– Vi er et teknologiselskap som mange er nysgjerrig på, noe vi blant annet ser i rekrutteringsarbeidet vårt. Samtidig er det enkelte som fortsatt tenker at vi er en app, nærmest uten ansatte. Denne podkasten er en god måte for oss å fortelle hvem vi er og hva vi gjør, sier kommunikasjonshode i Vipps Cato Gjertsen, som også har jobbet som prosjektleder for podkasten, til KOM24.

Vil gi folk et variert innblikk

Vipps-appen brukes for øvrig av 4,2 millioner nordmenn og drøyt 13 000 bedrifter og virksomheter bruker Vipps som betalingsverktøy i egne nettløsninger.

I «Vippserne» blir lytterne bedre kjent med de ansatte som jobber i selskapet. Og allerede er første sesong spilt inn, som består av fem episoder. Neste sesong kommer mot sommeren.

Med på laget har Gjertsen fått Reza Sobut, som er programleder i podkasten og «tech-potet» i Vipps. I konseptualiseringsfasen gikk de to noen runder for å bestemme hva som skulle løftes fram i podkasten

– Vi valgte tidlig vekk å snakke om tyngre materie som strategiske veivalg, lederoppgaver og bransjetrender. Det er allerede nok podkaster som prater om dette. Basert på innsikt fra rekrutteringsarbeidet vårt tror vi det er vel så interessant å la lytterne få et innblikk i hvem som jobber bak det oransje forhenget og blunke-smileyen. Derfor kommer vi til å presentere vippsere fra ulike fagområder for å gi folk et variert innblikk fra selskapet vårt, sier Sobut.

En brikke i rekrutteringsarbeidet

De to håper at podkasten vil treffe bredt.

– Vi sikter oss inn mot både de som er studenter eller i jobb som er litt nysgjerrige på oss og kunne tenke seg å jobbe hos oss. Podkasten blir absolutt en brikke i vårt rekrutteringsarbeid, og vi håper at den kan bidra til å gi et reelt bilde av arbeidshverdagen hos oss.

Hver episode er på rundt 15 minutter.

– Tanken er at du skal kunne høre på mens du henger opp en vask, lufter hunden eller er på vei hjem fra jobb. Vi tror det er viktig at episodene ikke er for lange, men samtidig lange nok slik at du som lytter sitter igjen med nyttig innsikt.

I episodene skal de ansatte snakke om seg og sine oppgaver tilknyttet eget fagområde. Hver episode blir unik, men noen spørsmål vil være med i alle episoder.

– Vi synes det er interessant å høre hvilke verdier de ansatte tilfører selskapet, for her er det ulike kvaliteter og kompetanse som gjelder for hver enkelt. Derfor vil podkasten forhåpentligvis også bidra til å synliggjøre at vi ønsker all slags profiler og mennesketyper. I tillegg snakkes det om selskapets «leveregler», som er null stress, smart tenkt og på lag. Vi håper og tror samtalene rundt disse temaene gjør at mange kan identifisere seg med hva Vipps står for.

Lov å gjøre «feil»

Teknologiselskapet bruker Slack som verktøy for internkommunikasjon. I en av kanalene oppfordres ansatte til å dele tabber.

– Kanalen heter «Vipps fuckups», og det er lav terskel for å dele innlegg. Skal man innovere og utvikle seg, må man tørre å tenke annerledes. I Vipps har vi stor frihet, og det forventes at man skal utforske ulike ideer. I de aller fleste tilfeller går det bra, men noen ganger blir det feil, nettopp fordi man prøver ut noe som ikke har vært gjort før. Å dele egne «fuckups» står sterkt i kulturen vår og er noe som bejubles av alle, sier Gjertsen.

– Jeg tror mange prøver å skjule tabber, men vi synes det er viktig å løfte dem fram for å lære av hver situasjon. Det skal være lov å gjøre «feil», og lavterskel å fortelle sin historie.

Den første episoden kom ut forrige onsdag, og dette er den faste dagen de påfølgende episodene legges ut. Tilbakemeldingene har så langt vært positive.

– Med tanke på rekruttering tror jeg mange setter pris på at vi «åpner døra» på en uhøytidelig og inkluderende måte. Podkast er allerede et medium som mange merkevarer benytter i sin kommunikasjon, og som flere vil bruke enda mer aktivt i fremtiden. Så langt har vi fått gode tilbakemeldinger fra de ansatte, samarbeidspartnere og lyttere som synes dette er gøy å høre på. Vi tror Vippserne er en fin måte å skille seg ut i mengden for å vise hva som gjør oss unike.

Powered by Labrador CMS