– Jeg har fått flere meldinger fra folk som ønsker å komme i kontakt med meg, og allerede tirsdag neste uke, en uke etter at jeg postet innlegget, har jeg en avtale som potensielt kan føre til en jobb, forteller Sandra Mjelland Thoresen.

Sandra bruker LinkedIn til å søke jobb – overveldet over responsen

– Jeg ble nok litt solgt av måten hun skrev og presenterte seg selv fordi hun virket så nysgjerrig og søkende, sier markedssjefen i Talentech Norway.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For en uke siden skrev Sandra Mjelland Thoresen et LinkedIn-innlegg om at hun søker jobb.

– Det var litt skummelt, men jeg fant ut at jeg ikke har noe å tape. Enten så blir det ikke lest, eller så kan jeg være heldig å få noe respons, sier hun til KOM24.

Og det har hun fått, for så langt har innlegget blitt sett av mer enn 18,000 personer, og Mjelland Thoresen har mottatt flere hyggelige meldinger.

– Jeg er overveldet over all responsen og alle tilbakemeldingene jeg har fått. Jeg har fått flere meldinger fra folk som ønsker å komme i kontakt med meg, og har allerede en avtale som potensielt kan føre til en jobb.

Sårbar og ærlig

En av de 18,000 som så innlegget til Mjelland Thoresen, var Linn Skulstad i Talentech Norway.

– Det handler om å tørre å investere i nyutdannede sultne folk som tør å by på seg selv og investere i egen karriere, sier Linn Skulstad.

– Hun dukket opp i feeden min på LinkedIn, og jeg ble raskt veldig interessert da jeg leste innlegget hennes. Jeg ble nok litt solgt av måten hun skrev og presenterte seg selv fordi hun virket så nysgjerrig og søkende, som jeg synes er svært viktige og grunnleggende egenskaper for å jobbe med markedsføring, forteller Skulstad til KOM24.

Som siden september i fjor har vært markedssjef i Talentech.

– Jeg synes det er en sårbar og ærlig måte å søke etter jobb, og jeg synes det er viktig at vi som arbeidsgivere blir flinkere til å gi folk en sjanse selv om de ikke har mye erfaring. Et sted må de jo begynne.

Dette er første gang Skulstad har kontaktet noen fra LinkedIn og invitert til en uformell prat.

– Jeg la igjen en kommentar før jeg sendte henne en DM der jeg fortalte henne litt om selskapet og hva vi er på utkikk etter. Jeg synes det er modig å legge ut en slik søknad og at det er en måte å skille seg ut i mengden.

Håper på positiv signaleffekt

Talentech er på jakt etter noen som vil bli en del av markedsteamet som Digital Marketing Specialist.

– Vi tar en prat. Det er ikke sikkert det ender med en ansettelse, men som arbeidsgivere har vi ingenting å tape ved å rekke ut en hånd. Uansett bygger vi en relasjon som kan være gull verdt ved en senere anledning. Og jeg gleder meg veldig til og møte henne for å bli bedre kjent.

Skulstad mener det er mye uutnyttet potensial på plattformen.

– Om dette blir fremtidens måte å rekruttere nye folk vet jeg ikke, men jeg tror det er mye potensial fra en arbeidstakers side her. Også håper jeg dette kan sende ut en positiv signaleffekt til andre i hennes situasjon. Det handler om å tørre å investere i nyutdannede sultne folk som tør å by på seg selv og investere i egen karriere.

Fikk et selvtillits-boost

Etter at Mjelland Thoresen fikk overveldende mye respons fra innlegget, fikk hun nok selvtillit til å ta det enda et steg videre og postet en video.

– Jeg tenkte at det kunne være lurt slik at potensielle arbeidsgivere kan bli enda bedre kjent med meg, og at dette formatet er enda mer personlig enn en tekst. Men hadde ikke innlegget fått så mange visninger, vet jeg ikke om jeg hadde hatt nok selvtillit til å legge ut en video av meg selv.

Om noen måneder er hun ferdig med årsstudiet ved Noroff i digital markedsføring. Drømmen er å få erfaring og en fot innenfor bransjen før hun er ferdig.

– Det er både skummelt og gøy. Men det hadde vært veldig fint med en smakebit av arbeidslivet samtidig som jeg har en trygg veileder ved Noroff som kan veilede meg.

Etter at innlegget ble delt har hun fått flere jobbintervjuer, og videoen har mer enn 5000 visninger.

Powered by Labrador CMS