Henrik Arneberg og Nordea prøver nye metoder for å få de rette kandidatene til å søke jobb hos dem.

Slik vil Nordea tiltrekke seg de riktige hodene: – Skiller oss litt ut i mengden

Banken forsøker å nå ut til flere kandidater ved hjelp av videoutlysing av stillinger.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den siste videoen varer i ett minutt og 15 sekunder. Her presenterer Fredrik Olafsson og Silje Almestrand sin arbeidsplass på en litt humoristisk måte, samtidig som de får fram at Nordea søker nye ansatte.

– Vi er alltid interessert i å nå de riktige hodene ved å ta i bruk nye virkemidler. Video er effektivt, i tillegg til at vi også bruker den mer tradisjonelle stillingsutlysningen med tekst. Gjennom denne filmen ønsker vi å få fram at vi er stolte av Nordea som arbeidsplass, og vi viser litt hva vi kan tilby utover de spennende arbeidsoppgavene som står i utlysingen, sier innholdssjef i Nordea, Henrik Arneberg, til KOM24.

Han tror også at videoen vil appellere til mange som har sittet på hjemmekontor gjennom store deler av pandemi-årene.

– Vi ville prøve å synliggjøre og visualisere alt vi kan tilby i tillegg til den faktiske jobben. Nå har Norge akkurat åpnet opp, og vi tok en runde på huset. Vi tror dette er viktig å se for alle som har sittet på hjemmekontor.

Laget selv

Nordea står selv for produksjonen av stillingsutlysningen. Arneberg sier at også de hadde det gøy med å lage videoen.

– Vi har fått inn en videoressurs på teamet mitt, som kom med selve ideen. Og hvis vi ser at dette funker, skal vi også gjøre dette videre. Det ble ekstra morsomt når vi også fikk lage det selv, og siden vi fikk bruke vår egen arbeidsplass var det også naturlig.

I videoen viser Olafsson og Almestrand blant annet fram shuffleboardet deres, frisørsalongen, kantinen og pianoet. Det var også en hensikt med å ha en litt mer humoristisk tone, sier Arneberg.

– Det skulle være litt sånn «tone of voice». Og det er kanskje litt annerledes enn man kan forvente fra en stor og seriøs bankaktør. Men vi ønsker å nå ut til de riktige hodene, og det vil vi gjøre ved å vise hvem vi er.

Blir kjent med menneskene

De mulige jobbsøkerne får også et inntrykk av to som kan bli deres kolleger. Arneberg tror dette kan være avgjørende for å få oppmerksomheten de ønsker.

– Jeg tror at arbeidsoppgavene i seg selv er spennende, og her handlet det om litt konkrete stillinger også. For de som søker er det å bli kjent med folkene som de skal jobbe tett med vel så viktig.

Siden Nordea er en nordisk aktør, har de også produsert en video på engelsk tidligere. Planen er å teste ut flere virkemidler i stillingsutlysningene framover.

– Det er et tiltak for å prøve å synliggjøre seg i et marked hvor det er mye konkurranse om å få de riktige hodene. Da må man ha litt ekstra å tilby, og vi kan skille oss litt ut i mengden for å overbevise søkerne.

Powered by Labrador CMS