Daglig leder i Vi er OSS Nicolaj Møller Jensen, leder for rekrutteringssatsingen Trygve Lorentzen og faglig leder i Vi er OSS Vidar Singh.
Daglig leder i Vi er OSS Nicolaj Møller Jensen, leder for rekrutteringssatsingen Trygve Lorentzen og faglig leder i Vi er OSS Vidar Singh.

Mangfoldsbyrået starter med rekruttering

Den nye satsingen skal ledes av Trygve Lorentzen.

Publisert Sist oppdatert

Mangfoldsbyrået Vi er OSS jobber til daglig med kommunikasjon og rådgivning, men nå har selskapet bestemt seg for å utvide tjenestespekteret ytterligere.

– Satsingen vår på rekruttering er et helt konkret bidrag til å øke mangfoldet i bransjen vår. Vi besitter kompetanse og nettverk tradisjonelle rekrutteringsbyråer eller HR-avdelinger mangler, sier faglig leder i Vi er OSS, Vidar Singh til KOM24.

Fra plan til konkret handling

Til å lede rekrutteringsarbeidet har mangfoldsbyrået hentet inn Trygve Lorentzen, som tar med seg erfaring fra selskaper som Raadgiverhuset, Mediarekruttering (Teft) og Nye Hoder. Lorentzen tror mangfold vil spille en helt annen og mye viktigere rolle for kommunikasjonsbransjen i tiden som kommer.

– Bransjen har nok erkjent problemet, men vi opplever at mange sliter med å gå fra ord og planer til konkret handling. Blant annet fordi de opplever at de har for lite mangfold å velge i. Å øke baseraten av flerkulturelle kandidater i rekrutteringsprosessene er derfor helt avgjørende, sier Lorentzen til KOM24.

Til tross for at mange i bransjen har strategier for hvordan de skal jobbe med mangfold, peker Lorentzen på at norske kommunikasjonsselskaper ikke er mer mangfoldige i dag enn for 20 år siden.

– Talentutvikling og nytenkning rundt rekruttering er nærmest fraværende. Man bemanner stort sett etter helt konkret erfaring, og ikke etter evner og talent. Da sitter man gjerne med en begrenset liste med aktuelle kandidater når man skal hente inn nye folk. Det blir nærmest umulig å rekruttere mangfoldig.

Uavhengig av bakgrunn

For Vi er OSS er det viktig få fram at mangfold ikke handler om å tvinge flerkulturelle inn i organisasjoner, men å gi flere en sjanse til å bli med på «racet».

– Det handler til syvende og sist om å få tilgang til flest mulig relevante kandidater, helt uavhengig av bakgrunn.

Vi er OSS erkjenner samtidig at tilgangen til flerkulturelle kandidater har vært for lav over tid. Og at dette utgjør en betydelig del av problemet.

– På kort sikt er det fullt mulig å finne og forme talenter, og nødvendig hvis vi skal få nye perspektiver og treffe nye målgrupper. På lengre sikt må vi gjøre konkrete tiltak for å få flere unge med innvandrerbakgrunn til å søke seg til utdanninger som naturlig peker inn i kommunikasjonsindustrien, sier Singh.

Har med eksperter

Rekrutteringsprosessene til Vi er OSS vil også få støtte og innsikt fra psykologspesialist Rudi Myrvang og mangfoldsekspert Bjørn Z. Ekelund, som er eksperter på henholdsvis test og kartleggingsmetodikk og krysskulturelle problemstillinger.

Aissatou Ceesay blir ansvarlig for research i byrået: – Hun får en viktig rolle i vår nye satsning, forteller Lorentzen.
Aissatou Ceesay blir ansvarlig for research i byrået: – Hun får en viktig rolle i vår nye satsning, forteller Lorentzen.

Selskapet har dessuten et operativt researchteam som jobber gjennom egne nettverk bestående av opinionsledere og påvirkere med flerkulturell bakgrunn.

Arbeidet med den første kunden er allerede i gang.

Kreativt Forum har siden i fjor sommer vært uten en faglig leder etter at Aksel Sørbye takket for seg. Etter at foreningen har forsøkt å finne hans erstatter, søker de nå hjelp utenfor huset, og er dermed det nye rekrutteringsbyrået aller fleste kunde.

– Vi har allerede jobbet sammen om retningslinjer for mangfold i bransjen, og har hatt dialog en stund. Nå synes vi det er fint å gå fra og bare prate om mangfold, til å faktisk gjør noe helt konkret med det, sier daglig leder i Kreativt Forum, Benedikte Løvdal.

Powered by Labrador CMS