Helle Hoås
Helle Hoås

Helle Hoås har forlatt MDG for å satse for seg selv

– Vi som forteller historier har og et moralsk ansvar for å bidra til at det grønne skiftet skjer

Publisert Sist oppdatert

– Det var rett og slett en følelse av at jeg måtte prøve noe nytt. Vi hadde gjort et rekordvalg med MDG. Jeg var veldig stolt over det vi fikk til, selv om det ble veldig antiklimatisk. Vi var bare tusen stemmer fra å bli genierklært. Men de har behov for noen som har mer overskuddskrefter nå og kan bygge seg opp til neste år.

Det sier Helle Hoås til KOM24.

Hun har i løpet av våren sluttet i MDG og startet opp sitt eget byrå.

Vil forandre verden

– Jeg har ikke jobbet så mye med kommunikasjon fra et byråperspektiv, så rent personlig blir det interessant å se hvordan erfaringene jeg har opparbeidet meg kan komme andre til gode, sier hun

Da Medier24 skreiv om henne i 2018, var hun i TV-bransjen. Året etter var hun digital rådgiver for politiker Lan Marie Berg under rekordvalget for MDG i Oslo. I 2020 startet hun som digital leder for MDG nasjonalt.

I løpet av de to neste årene bygget hun et innholdsproduksjons-team på 13 ansatte og frivillige og hadde ansvar for utforming og distribusjon av MDGs sosiale medier og annonser under stortingsvalget. Med andre ord: De bygde byrå innad i partiet – for å effektivisere pengene og ha kontroll på budskapene. Ikke minst samlet de inn millioner av kroner under crowdfundingkampanjene deres.

Nå vil Helle Hoås ta med seg alt hun har lært og fortsatt fortelle historier som endrer verden.

– Vi som forteller historier har og et moralsk ansvar for å bidra til at det grønne skiftet skjer, sier hun.

Lunsjbad

Behind the scenes-bilde av Une Bastholm, pressesjef på stortinget Ida De Rosa og Hoås, i forbindelse med landsmøtet 2020, som ble digitalt. Da hadde Hoås ansvar livestream av åpningen.
Behind the scenes-bilde av Une Bastholm, pressesjef på stortinget Ida De Rosa og Hoås, i forbindelse med landsmøtet 2020, som ble digitalt. Da hadde Hoås ansvar livestream av åpningen.

Hun ville starte for seg selv for hun ønsker seg en fleksibilitet i arbeidshverdagen som ikke alle faste kan tilby. Og den fleksibiliteten utnytter hun til det fulle, rett etter intervjuet med KOM24 gikk hun for å ta seg et lunsjbad.

Hun har erfaring fra politikk, SoMe og TV, erfaringer som passer godt sammen fordi alt handler om god historiefortelling. Nå skal hun bruke kompetansen sin til å ha en arbeidshverdag der hun skal lage digitale strategier og utforme kampanjer for organisasjoner hun står inne for.

– Det er få byrå som kan matche den moralske koden jeg har fra tiden min i MDG. Så jeg er glad for at jeg har knyttet bånd med Footprint og deres innholdsproduksjon, sier hun.

Siden oppstarten i april og fram til sommeren har hun halvparten av arbeidstiden sin knyttet opp til Footprint.

– Det å få komme inn hos Footprint som har folk som kan gå god for hvor klimavennlig en bedrift er og så bidra til at de aktørene med de gode målene får skinne er fint, sier hun.

Nå prøver hun å finne ut hva folk trenger og hvordan kan hun tilby det de trenger og hun er i samtale med andre kunder som er aktuelle fra høsten.

Hun kaller seg kreativ strateg, og sier at det er den eneste stillingstittelen som passer alt hun kan.

– I MDG lagde jeg en digitalstrategi og ut fra den lagde vi kampanjestrategi. Jeg opplever i møter med byrå at man ikke klarer å linke sammen plassering og innhold opp mot strategi. Og jeg vil jobbe mer med det, sier hun.

Håpet er å vokse, så hun kan ansette folk. Fortrinnsvis folk hun har jobbet bra sammen med tidligere.

– Den første vi ringte

– Er det en ting jeg har lært av det heisaåret 2021 er at man må ta seg tid til å bygge et godt grunnlag for at en skal ha en bærekraftig vekst, sier hun.

I Footprint er Helge Skivenes full av godord om Hoås.

– Flinke folk vokser jo ikke på trær, og Helle er helt klart en av de aller flinkeste, og mest allsidige, sier han til KOM24.

Han sier han oppdaget det i 2017 da hun var en av hans frivillige i SoMe-staben i Miljøpartiet de Grønne.

– Jeg ble faktisk så imponert at jeg ansatte henne som min sommervikar med ansvar for alle partiets sosiale medier etter å ha kjent henne i kun en måned. Siden da har jeg savnet å jobbe med henne. Derfor var hun den første jeg ringte da vi trengte å knytte til oss flere folk i Footprint, forteller han.

Han sier at aller helst hadde han lyst til å ansette henne enda en gang.

– Men jeg forstå jo at hun har lyst til å strekke på vingene og prøve seg på egen hånd.

Powered by Labrador CMS