– Vi har brukt Norge for alt det er verdt, med lokasjoner som Åndalsnes, Sirdal og Jotunheimen. Med alt fokus det har vært på at det er dyrt å produsere i Norge, så er det her arven vår og opprinnelsen er fra, sier Martin Langeland i Easee.
– Vi har brukt Norge for alt det er verdt, med lokasjoner som Åndalsnes, Sirdal og Jotunheimen. Med alt fokus det har vært på at det er dyrt å produsere i Norge, så er det her arven vår og opprinnelsen er fra, sier Martin Langeland i Easee.

Moxey fikk verken en deadline eller et budsjett av Easee

– I Easee er vi opptatt av effekt, og vi er heldige som har en økonomi til å vokse og satse, sier Martin Langeland.

Publisert Sist oppdatert

I 2020 sendte daglig leder Jonas Helmikstøl og CMO Martin Langeland fra ladeselskapet Easee ut en identisk mail til Try og produksjonsselskapet Moxey.

«Hei xx

Jonas og jeg hadde en brainstorming i går og vi tenkte det ville være kult med en TV-aktig reklamefilm. Vi vil lage noe vilt som gir folk noe å snakke om. Hvordan og hva: Det er opp til dere. Vi kommer til å utfordre Try/Moxey på samme måte. Beste pitch vinner».

– Første umiddelbare tanke var at dette vinner vi aldri, sier partner og kreatør i Moxey, Knut Robberstad til KOM24.

I dag teller produksjonsselskapet ni hoder, på tidspunktet da e-posten ble mottatt i innboksen, var de bare fire.

– Vi har aldri fått en brief på den måten. Og vi trodde heller ikke et selskap som oss skulle få en slik utfordring og mulighet. Og skulle vi prøve å hamle opp med Try, ble vi raskt enige om at det ikke var vits å tape med noe som var «halvveis» i hvert fall. Vi måtte bare klinke til på vår måte slik vi følte vi kjente Easee og oppfattet dem.

Fikk frie tøyler

Det var også nytt å jobbe helt «uten» kriterier.

– Vi er vant til å jobbe mot tøffe deadliner og budsjetter, men her var det ingen av delene. Vi fikk helt frie tøyler av Easee, og det er herlig, men også kjempe vanskelig. Særlig i starten når du må sette egne rammer og stå for de retningene man velger seg.

Og når det kom til tankene om selve pitchen, visste de at Try ville stille sterkere.

– Reklamebyråer har ansatte som er drevne og erfarne til å pitche ideer og få fram essensen i det de vil presentere, og det er ikke vi gode på. Vår styrke er å skrive manus og lage filmer, og vi visste ikke helt hvordan vi skulle klare å overbevise en delegasjon fra Easee med vår visjon.

Det var da filmfotograf Andreas Bru Eide i Moxey kom med ideen om å lage en animasjonsfilm som pitch, som gikk rett hjem hos gjengen i Easee.

Selv om det var Moxey som stakk av med seieren i denne briefen, har Try hatt kommersielle jobber parallelt i produksjonsperioden for Easee.

– Også må jeg legge til at vi i dag har flere samarbeider med Try og synes det er utrolig stas å få jobbe med et av de mest kreative miljøene i Norge. For en liten bedrift som oss, er det umulig å ikke kjenne på begeistring bare det kommer inn en e-post fra noen i Try, at de ser og anerkjenner oss, sier Robberstad.

Skyhøye forventninger

– Vi synes det var kjempegøy å gi begge akkurat samme utfordring, og vi fikk to veldig ulike pitcher, og falt veldig for animasjonsfilmen som viste hva Moxey så for seg. Vi hadde flere på huset som syntes at den var bra nok som den var, og at den kunne vært selve leveransen, forteller Chief of Culture Martin Langeland, til KOM24.

F.v. Martin Langeland, Knut Robberstad og Visual Director i Easee Tommy Ellingsen.
F.v. Martin Langeland, Knut Robberstad og Visual Director i Easee Tommy Ellingsen.

Fram til mai i år var han Chief Marketing Officer, og deretter gikk han over i nåværende stilling som Chief of Culture.

Ladeselskapet har jobbet med både Try og Moxey tidligere, og sistnevnte har blant annet laget noen filmer som har blitt brukt til rekruttering.

– De kjente oss litt fra før, og ut ifra hva de presenterte, skjønte vi at de gikk all in. Vi visste at de var proffe og hadde stor tillit, og vi har aldri vært i tvil om at de ville levere en skikkelig bra film. Animasjonen var et godt bevis, og de har levert mer enn hva vi forventet. Og forventningene våre var skyhøye i utgangspunktet.

Easee er et relativt ungt selskap som har vokst raskt og sikret seg et solid fotfeste i bransjen. Markedsavdelingen har også et avslappet forhold til budsjetter.

– Vi har ikke noe budsjetter i markedsavdelingen. I Easee er vi opptatt av effekt, og vi er heldige som har en økonomi til å vokse og satse. Vi skal ikke kaste penger ut av vinduet eller bruke unødvendig mye, men vi tenker at det koster det det koster. Og vi var aldri i tvil uansett hvem vi valgte, at resultatet ville bli dødsbra.

Skal brukes bredt

Den TV-aktige reklamefilmen «Good Energy», premierte på Easee-samlingen i Stavanger i slutten av mai.

– Jeg ble rørt og fikk en skikkelig klump i halsen. Filmen ble mye bedre enn jeg noen gang hadde sett for meg. Jeg er stolt av hva Moxey har klart å få til.

Så langt er filmen delt organisk i sosiale medier fra de ansattes private kontoer. Og markedsavdelingen jobber med hvor og når den skal fungere i ulike kommunikasjonsløp. Filmen er voicet på norsk, engelsk, tysk og nederlandsk.

– Det er opp til hvert marked lokalt når og hvordan de ønsker å benytte seg av den og hvert marked disponerer den fritt. Men dette er en film med et bredt brukerfelt og vil blant annet inngå i vår employer branding. Formatet er også egnet for storskjerm og vi vil se den i flere ulike settinger.

Moxey er i dag Easees faste selskap, og produserer alt av dokumentarer, reklamer og kundecaser i inn- og utland.

Powered by Labrador CMS