For ikke lenge siden måtte Hogne lage planer for avvikling – nå har de store vekstplaner
Forventer at Oslo vokser forbi Bergen i løpet av kort tid. – Alt annet er unaturlig.
– Det kan gå rett i dass i høst om alle slutter å investere. Men jeg sier det høyt for da legger jeg press på meg selv. Men og for at vi må ha en tydelighet overfor kollegaer og næringsliv om at man tørr og prøve og om man feiler så må vi legge en ny plan.
Det sier Hogne Malum Gjersvik i designbyrået These Ways til KOM24, fra ferie i Frankrike.
Han har store planer for selskapet sitt, som i dag har 22 ansatte og omsetter for 28 millioner kroner i 2022.
– Jeg har troen
Om fem år skal de være 80 ansatte og omsette for nærmere 200 millioner kroner innen 2027.
De skal og være etablert i tre nye byer. Både Oslo, Stavanger og Ålesund står for tur.
I alle fall om Gjersvik får det som han vil.
– Utfordringen blir å overføre operasjonsplanen til en ny by og justere for å tilpasse de lokale variasjonen i annen by og kultur. Det er ikke sikkert det funker, men jeg har troen, sier han.
Designbyrået These Ways ble etablert høsten 2019 og som alle andre som startet opp på den tiden ble det en tøff start da koronapandemien rammet hele verden.
Da pandemien rammet var de fire ansatte og hadde to kunder og kontraktene varte til høsten samme år.
– Men så satte en av de utviklingen på hold, vi hadde ikke noen back up plan og var bare et par måneder unna å gå konkurs, sier Gjersvik.
Det ble laget planer for avvikling av hele bedriften, men de klarte å bite tennene sammen og sikre seg oppdrag og siden august 2020 har de levert positive resultat hver måned.
Målet deres nå er å bli en ledende nasjonal aktør.
Han kaller dette for det rette tidspunktet å satse på.
– Jeg tror det blir lett
– Vi har en kundebase som trenger folk i andre byer, vi har en strategi som fungerer og et salgsnettverk som er ganske bra, sier han og forteller at de har latt være å svare på en del henvendelser i Oslo, for de har ikke hatt folk til å ta seg av dem.
Men nå jobber de med å få på plass en head of studio, altså en kommersiell direktør som skal ta seg av Oslo-satsingen.
Planen er å bli 25 ansatte der i løpet av noen få år.
– Hvor lett tror du det blir å få plass en satsing i Oslo?
– Jeg tror det blir lett. Vi har et ganske godt nettverk i Oslo og jeg tror vi kommer med noe annet og har en tjeneste som er veldig salgbar i Oslo, sier han.
I Ålesund har de alt en ansatt som jobber fra og Gjersvik mener næringslivet i byen er sulteforet på den typen kompetanse de har å by på. I Stavanger mener han de møter et næringsliv som ligner det de alt jobber med i Bergen.
De skal etter planen ha henholdsvis fem og 15 ansatte i de to byene.
– For lavt strategisk nivå
Som KOM24 har skrevet om før foregår det en større satsing på salg av design-tjenester i Stavanger i regi av folkene bak reklamebyrået Melvær & Co.
Det bekymrer ikke Gjersvik.
– Min erfaring at reklamebyrå ikke karer å levere det vi gjør, uansett hvor mye de satser, sier han selvsikkert og viser til at han selv har 15 års erfaring fra reklamebransjen.
Han peker på at et reklamebyrå har et annet oppsett enn det These Ways har og at de selv ikke kommer til å lage reklamebyråtjenester.
– Det er på et for lavt strategisk nivå. Om du begynner å rote med markedssjefer så greier vi ikke å selge tjenester til daglig leder etterpå. Og vi skal inn på toppnivå, sier han.
– Alle reklamebyrå ønsker å gjøre det vi gjør, sier han.