Anders Hønsi og Lars Longva har vært med på å stable Bergen kommunes suksessfulle TikTok-satsing på beina.

Slik har Bergen kommune lyktes med sin TikTok-satsing

Nå tar andre kommuner kontakt med Bergen for å lære og kopiere suksessoppskriften.

Publisert

Informasjon fra kommunen er noe som er viktig for en lokalavis å sikre seg i papirutgaven for det gir gode inntekter. Men når var det sist ungdom i alderen 13–18 år leste en lokalavis? Det er mer unntaket enn regelen.

Så hvordan skal da en kommune som Bergen klare å nå unge mennesker med informasjon som er relevant for dem?

– Her er det åpenbart voksne som prøver å være kule

Dette har mang en byråkrat klødd seg i hodet og arrangert workshop om, men Bergen kommune føler selv at de har knekt en kode nå. Særlig en kode som gjør at også unge gutter får med seg den viktige informasjonen.

Det hele begynte med et innsiktsarbeid og da intervjuet de en del av de guttene som har falt utenfor systemet, som sitter hjemme og gamer om natten og ikke møter opp på skolen og sånt og sånne ting. I den rapporten fant de en del funn som gjelder alle ungdommer, blant annet at de ikke liker å ringe eller at de ikke har e-post.

– E-post for dem er nesten som brev for oss, sier Anders Hønsi.

Etter at rapporten var ferdig workshoppa de seg fram noen ideer til hvordan de kan møte behovene til de unge og en av de 22 ideene de utarbeidet var en stor satsing på sosiale medier.

Dette er TikTok-gjengen til Bergen kommune. Terese Nordnæs (17) Johanne Rinde (17) Cynthia Niala Nzumba-Ileka (18) Magnus Rasmussen (15) Lavrans Lem (17) Juliana Fagertveit Haukedal (16).

Da bestemte de seg for å søke etter unge mennesker som kunne være med og danne en redaksjon og etter å ha fått inn 129 søknader, satt de til slutt igjen med seks unge i alderen 13–18 år som skal styre kommunens TikTok-konto.

– De er vårt filter. Så når vi kommer med en beskjed til dem at vi kunne ønske at ungdommer i Bergen visste at helsestasjonen har flyttet, hvordan kan vi si det? Kan vi si det sånn? Så sier de veldig fort at det kan vi ikke, for det er kjedelig, da swiper folk videre, at her er det åpenbart voksne som prøver å være kule, eksemplifiserer Lars Longva.

Alt de gjør med denne gjengen er et samarbeid.

@bergen.kommune Vet du om et godt badested i bergen? Skriv i kmt feltet! #fyp #badeplasser #bergen #bergenkommune #rating #rater #sommer ♬ Sunny Day - Ted Fresco

1,7 millioner visninger

– Vi vet hva kommunen har lyst til å få ut. Vi har kommunikasjonsfaglig bakgrunn og så utfordrer vi dem på hvordan kan vi få ut beskjedene, så kommer de tilbake med ideene sine. Og det viser seg at dette funker, sier han.

Før den første videoen til dette prosjektet ble publisert hadde Bergen kommune 100 følgere og videoene hadde 60–70 Views. Da dette prosjektet lastet opp sin første video 10. februar tok det av og bare den fikk over 300 000 visninger aleine.

På kort tid fikk kommunen 3500 følgere og over 113 000 likes og over 1,7 millioner visninger.

De når ut til unge mellom 13 og 18 år og ikke minst, de når guttene.

– 46 prosent av de vi når er gutter, sier Longva.

Kontoen er en blanding av videoer med seriøst innhold som gir relevant informasjon til unge og morsomme videoer som baserer seg på aktuelle trender på TikTok.

Men de innrømmer at de tror det er vanskeligere for de som er eldre å se nytten og se hvordan en video kan ha nytteverdi uten å ha noen kontekst og viser til en video som ble laget for å vise at ungdommens hus i bydelen Åsane hadde flyttet.

– Ved første øyekast er det en litt tullete video hvor hun går i regnet til lyden av Chloe Kardashian som snakker om trening. Men adressen står der og i kommentarfeltet begynte folk å diskutere hvilke buss-stopp som er nærmest. Så vi oppnådde det vi skal, sier Longva.

@bergen.kommune Den nye adressen til Helsestasjonen i Arna/Åsane er åsamyrane 289 (gamle åsane vgs) #fyp #bergen #åsane ♬ original sound - E! Entertainment

Og tallene bekrefter det. Videoen er til sammen sett i hele 151 timer. Over 63 000 har sett videoen.

Har enda større ambisjoner

Det var mye prøving og feiling i begynnelsen, der ting var for fritt og dårlig organisert. Men så ble det strammet opp og de ansatte leverer brifer til ungdommen og etterpå har det gått seg til.

I utgangspunktet var det hele bare et prøveprosjekt på seks måneder. Nå har prosjektet fått seks nye måneder og håpet er at prosjektet skal bli permanent.

– Om vi får dette til på bare noen måneder, er ambisjonene mye høyere enn det. Dette skal være oppslagsverk for alle barn og unge i Bergen mellom 13–18 år. Vi har et ønske om å lage en plattform i form av en nettside for unge, som vil gjøre det enda lettere for dem å finne fram til tilbud og tjenester fra kommunen, sier Longva.

Ryktet om suksessen i Bergen har spredd seg og både Trondheim og Kristiansand kommuner har vært i kontakt med dem for å lære mer om prosjektet.

– Kristiansand har vi hatt møte der vi har fortalt om dette. Det er gøy at de vil lære av oss og vi forteller gjerne, sier han.

Powered by Labrador CMS