– Når vi produserer innhold med lillesøster Synopsis (produksjonsselskapet til Skog) så er det ofte ekte mennesker i ekte situasjoner, hvor vi får frem ekte følelser. Vi tar ofte kundene med ut på eventyr, og dokumenterer det som skjer.
– Når vi produserer innhold med lillesøster Synopsis (produksjonsselskapet til Skog) så er det ofte ekte mennesker i ekte situasjoner, hvor vi får frem ekte følelser. Vi tar ofte kundene med ut på eventyr, og dokumenterer det som skjer.

Odin Oddekalv Skogen sluttet på videregående skole for å drive med kommunikasjon

Da høvdingen gikk bort, var det eneste som føltes riktig å dra hjem og jobbe med sin bror.

Publisert

I januar gikk miljøkrigeren Kurt Oddekalv bort da han druknet da han skulle redde familiens hund på isen.

Oddekalv hadde fire barn. Nå har Odin Oddekalv dratt hjem igjen til Bergen for å ta på seg uniformen og jobbe på hovedkontoret til Miljøvernforbundet sammen med broren Ruben Oddekalv, hver dag. Der jobber han nå heltid frivillig, og Skog skal inn og gjøre et veldedig og sponset prosjekt.

Fra pappa Kurt Oddekalv har sønnen Odin Oddekalv Skogen arvet tanker og holdninger om natur, miljø og bærekraft. Nå skal Odin bistå med farens ettermæle i Miljøvernforbundets videre arbeid.
Fra pappa Kurt Oddekalv har sønnen Odin Oddekalv Skogen arvet tanker og holdninger om natur, miljø og bærekraft. Nå skal Odin bistå med farens ettermæle i Miljøvernforbundets videre arbeid.

– Det er helt nydelig å jobbe sammen med min bror. Vi har vært på miljøaksjoner og spikret mange hus sammen med far siden vi var små, så vi er veldig vant til å jobbe sammen. Jeg, broren og faren min hadde en god dynamikk. Jeg og Ruben samarbeider bra og har forskjellig kunnskap. Vi utfyller hverandre godt, det er både gøy, givende og spennende.

Gjennom det frivillige arbeidet fra Skog skal de hjelpe Miljøvernforbundet å ta i bruk sosiale medier for å få mer kontakt med folk, hjelpe de å få ut mer informasjon om viktige miljøsaker, som for eksempel hva folk selv kan gjøre i hverdagen. I tillegg skal de hjelpe forbundet med å modernisere deres digitale økosystem.

Ønsker å gjøre en forskjell

I 2016 ble det strategiske kommunikasjonsbyrået Skog AS opprettet av Odin Oddekalv Skogen og en gjeng med engasjerte kompiser.

– Vi startet i Bergen, etter et par år med mye spennende prosjekter der flyttet jeg og tre av de andre til Oslo. Vi fortsatte å hjelpe selskaper med digital kommunikasjon, merkevarebygging, innhold og digital strategi fra hovedstaden. Mye av verdien i arbeidet vi gjør, ligger i strategiarbeidet. Hvorfor vi skal gjøre dette, er det egentlig et bra produkt, og hvis det er et bra produkt; hvorfor er det et bra, og for hvem? Dette er noen av mange momenter vi må finne ut, før vi formidler budskapet videre til folk, forteller Oddekalv til KOM24

Mye av grunnen til at Oddekalv startet byrået Skog, var fordi han ønsket å gjøre en forskjell. Ved å lære seg hvordan få et miljøvennlig og løsningsorientert produkt til å vinne i sitt marked. Han ønsket å vite hvordan få et bra produkt som er en bedre løsning for kloden, vinne over en dårligere og mindre miljøvennlig konkurrent.

– Et «bra» produkt eller tjeneste er for meg noe som enten er bra for folk, bra for dyr, samfunn eller planeten. Aller helst bra for alle fire. Jeg er interessert i å bidra i å gjøre planeten mer bærekraftig og samfunnet bedre. Planeten og økosystemets tilstand er helt klart et enormt problem, bestående av tusenvis av problemer. Med den informasjonen jeg har, føler jeg at det hadde vært uansvarlig å ikke gjøre noe.

Satset på karrieren

Siden barndommen har familien hans og farens rolle i miljøkampen hatt stor mediestorm, nærmest daglig. Han forteller at medier og kommunikasjon var noe de tidlig ble involvert i, fordi faren, Kurt Oddekalv involverte de i det meste han drev med.

– Det var ofte snakk om kompliserte miljøvernsaker. Her måtte man gjerne forstå ting som organisk kjemi, giftstoffer, hydrokarbon, forurensing, næringskjeden, natur og dyrearter for å nevne noe. Å både finne ut og forklare til “mannen i gaten” i massemediene hvorfor noe er galt for næringskjeden kan være komplisert. Her var pappa et formidlingsgeni. Gjennom oppveksten har kommunikasjon derfor vært svært sentralt, ofte på vanskelige temaer innenfor miljø og bærekraft. Det er der interessen min for massekommunikasjon vokste frem. Jeg og mine søsken har fått miljøkampen inn med morsmelken, og har vært med på leken siden vi lærte å gå.

Farens kamp for miljøet og informasjonen om økosystemets status quo, har gjort at Oddekalv føler seg ansvarlig for egen innsats for fremtiden. Han kjente på ansvaret tydelig da han var 15.

– Jeg ble tidlig bevisst på at økosystemet vårt står i fare og ville bruke kommunikasjon til å gjøre noe med det. For å lære ved å gjøre, begynte jeg å jobbe med prosjekter på oppdrag fra bedrifter, samtidig som jeg gikk på videregående i Bergen. Jeg fant raskt ut av jeg lærte mer av å gjøre ting selv. Mitt første selskap startet jeg rett før jeg fylte 17.

– Hvis jeg bare klarer å gjøre en liten forskjell i løpet av min tid på jorden, så er jeg fornøyd den dagen jeg klokker ut. Jeg har lovet meg selv å hvert fall prøve.
– Hvis jeg bare klarer å gjøre en liten forskjell i løpet av min tid på jorden, så er jeg fornøyd den dagen jeg klokker ut. Jeg har lovet meg selv å hvert fall prøve.

Ett år inn i videregående i en samtale med en lærer som visste hva Odin drev med, fikk han et dilemma; «Enten så bør du slutte med det du driver med og fokusere på skolen. Eller så bør du slutte på skolen og satse på det du driver med hundre prosent».

– Jeg tenkte på det i to uker før jeg kom tilbake til han og sa at jeg hadde bestemt meg for å slutte på skolen samme dag. Fra den dagen har jeg jobbet i egne selskaper og prosjekter. Med unntak av tre-fire år i Miljøvernforbundet sammen med min far Kurt og min bror, Ruben.

Eventyrlystne kunder

Kommunikasjonsbyrået Skog er en vekstpartner for selskaper de tror på. Oddekalv tror at verden blir litt bedre ved å gjøre selskaper bedre. Noen av casene velger de for å forstå en bransje bedre, noen fordi de er direkte bra for bærekraft, noen fordi de er bra for folks helse. Etter noen år i bransjen har Skog kommet til et punkt der de kan velge i stor grad hvem de vil jobbe med. Det er ikke kun «miljøkunder» de jobber med, men det er dem de er aller mest interessert i.

– Kundene velger oss, men vi velger også dem. Vi vil ikke jobbe med hvem som helst, vi vil jobbe med de som passer verdigrunnlaget vårt og de vi tror er bra for folk, samfunn eller planet. Eksempelvis Cruiseskipnæringen sa vi nei til.

– Bysykkel som vi jobbet med i 2018 var helt riktig for oss å jobbe med. Det er bra for folks helse og bra for miljøet at folk sykler mer. Nå har vi jobbet med et prosjekt som heter Norske Mikrohus i halvannet år. Små hus på hjul, som får folk til å ha mindre ting, leve mer minimalistisk og husene gir et mindre fotavtrykk. Dermed har det et godt miljøresultat. Her ønsker vi å skape en trend.

En viktig del av DNAet til Skog, er å dra på «eventyr», fortelle historier og produsere visuelt innhold. Når vi produserer film og foto liker vi å dra ut slik at det blir spennende og bedre historier. Opp på et fjell, inn i skogen eller ut til kunden. Den strategiske lederen tenker at før i tiden var kommunikasjonsbransjen glad i å «sminke grisen», style modeller og fake situasjonene. Mens Skog tror på en mer “ærlig” og dokumentarisk tilnærming. Lage fortellinger basert på sanne historier. Selvsagt med noe regi og planlegging i forkant.

Ny uniform

Odin hadde alltid tenkt å hjelpe miljøvernforbundet, men hadde et mål om å lære mest mulig og bygge erfaring først. Derimot hadde han ikke trodd at han måtte gå inn tidligere enn forventet. Men når høvdingen, som han kaller pappa Kurt Oddekalv, gikk bort, var det eneste som føltes riktig å dra hjem og jobbe med sin bror, som nå er leder i miljøvernforbundet. Etter hvert ble det også naturlig å integrere Skog i arbeidet.

- Skog er i drift som vanlig, men jeg bruker mye tid på Miljøvernforbundet. Vi skal hjelpe organisasjonen over lang tid.

Powered by Labrador CMS