Eli Kari Gjengedal og Ronald Toppe har jobbet sammen i TV 2 i over 20 år, nå har de og startet firma sammen.

Eli Kari Gjengedal har startet firma med TV 2-kollega: – Ronald jobber på spreng og jeg kaster glans

– Det handler om hvordan gjøre vær og klima om til noe som engasjerer og er moro og ikke bare skaper klimaangst.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Når du er en person som blir drevet av å finne på ting, så er det å ha sitt eget selskap med en leken kar det beste du kan finne på. Jeg vil anbefale alle andre å gjøre det.

Det sier Eli Kari Gjengedal til KOM24.

– Ronald jobber på spreng og jeg kaster glans

For de alle fleste er nok Gjengedal kjent som værmelder på TV 2, men det er færre som vet at hun også har et prosjekt på si. For hun har «bare» en 50-prosent stilling i TV 2 og en 20-prosent stilling i Storm. Så då må hun ha noe mer å fylle tiden med. Og det er Scary Weather. Scary Weather handler om å gjøre millimeter nedbør og sekndmeter vind om til fortellinger.

– Det handler om hvordan gjøre vær og klima om til noe som engasjerer og er moro og ikke bare skaper klimaangst, sier hun.

Med seg har hun sin partner i TV 2 gjennom over 20 år, Ronald Toppe.

– Ronald jobber på spreng og jeg kaster glans, sier hun og ler.

Gjengedal og Toppe har jobbet sammen i TV 2 i en årrekke. De satt på hver sin side av værdamen som hadde vakt, der Gjengedal har og hadde ansvaret for den daglige driften av tv-været, var hønemor for værdamene, og den som har hatt ansvaret for uttrykket inn i tv 2 mens Toppe håndterte det innholdsmessige, skrev artikler og var sidekick for værdamene rundt det å hjelpe de med fakta og informasjon og måter å fortelle historiene på. I tillegg har han hatt ansvar for værtjenestene til TV 2, storm.no på nett og mobil.

– Vi kan ikke slutte å jobbe sammen nå

Så for noen år siden kom TV 2 med en runde med sluttpakker, der Toppe valgte å ta sin sluttpakke da han fikk jobbe fram til han var 62 og da kunne gå av med sluttpakke og AFP, noe han sier gav han en trygghet.

– Jeg husker at Ronald sa han skulle slutte i TV 2, så sa jeg hallo, vi må jo finne på noe, vi kan ikke slutte å jobbe sammen. Nå gønner vi på med firmaet, forteller Gjengedal.

Som sagt, så gjort.

– Det var veldig kjekt at etter den siste dagen min i TV 2, etter 21 år og fine ord på avslutningsdagen, så gikk vi inn på et møterom og signerte TV 2 som første kunde, sier Toppe og humrer.

TV 2 er fortsatt en viktig kunde som de jobber for hver dag. Toppe har ansvar for å overvåke storm.no, følge med på det tekniske, om ting fungerer. Han har og skrevet noen saker for de og vært rådgivere i det å lage en ny vær-app.

– Det er veldig kjekt å ha den kontakten med TV 2, sier han.

Mange av kundene deres har vært i forskningsmiljøet i Bergen. Og målet er å gjøre millimeter nedbør og sekndmeter vind om til fortellinger.

«Bjarne Bergs-institutt»

– Vi har begge to gått på «Bjarne Bergs-institutt» der han har lært oss tabloid nyhetsformidling, som ikke er veldig forskjellig fra det man kaller story telling. Det handler om å ha mottakeren i fokus og å skjønne, som Bjarne sa, at skal du nå frem og informere så må man skaffe oppmerksomhet. Og så må du sørge for at du holder på den gjennom fortellingen din. Det er det vi har gjort for forskningsmiljøet, sier Toppe.

Han forteller at de blant annet har vært med og laget fortellinger til det ny-oppussede Natur-historisk museum i Bergen og de har laget forskerportretter. Musikkbransjen har de og hjulpet mye under koronakrisen og i september skal de filme en konsert for Rune Larsen.

Men nå er det et helt annet prosjekt som står for tur, nemlig «One Ocean Expedition».

Det er en ekspedisjon der den staselige seilskuten «Statsraad Lehmkuhl» skal legge ut på sin lengste seilas noen sinne, en jordomseiling som tar 20 måneder. Underveis skal skipet drive med forskning. Toppe og Gjengedals jobb blir å formidle og folkeliggjøre forskningen og det som skjer om bord.

– Skipet er utrustet som et moderne forskingsfartøy og de kommer til å sende ting hjem underveis, forteller Toppe.

Om bord blir det laget historier i form av tekst, foto og video som blir sendt hjem til Scary Weather og en redaksjonen på land.

– Ser ikke sin egen viktighet

– Og så er det vår oppgave i Scary og redaksjonen å ta i mot dette, bearbeidet det, legge ting til, klippe om og gjør det til spennende historier som skal ut på nettet, lage det til pressemeldinger, ting til skolene og ting til partnerne som de er interessert i å bruke. Så vi skal gjøre det vi ellers gjør, vi skal gjøre fakta til fortelling og formidle det ut, sier Toppe.

Han sier de har hatt work shops med de tre innholdsleverandørene som er engasjert for å lære de om story telling.

Eli Kari Gjengedal. Ronald Toppe.

Skipet la ut på ekspedisjonen siste fredagen av Arendalsuken og uken fram til avreise ble brukt til rigging av utstyr om bord.

– One Ocean er det Ronald som tar seg av, men er det noe jeg kan bidra med er det i forhold til kreativitet, tips og råd til de som er om bord og hva de kan gjøre. For det kan bli mange dager der det er rolig og lite å ta fatt i, så vi har hatt en idemyldringsbit på det, sier skyter Gjengedal inn.

Hun sier at hennes rolle i firmaet er å bidra på det kreative.

–Det Eli Kari ikke ser er sin viktighet, det er det å få folk i tale. Når hun ringer er det ingen som sier nei. Hun er en hyggelig og sprudlende dame som alle liker, sier Toppe.

– Og det er helt sikkert noen vi må ringe til underveis, sier han.

For ordens skyld: Journalisten i denne saken og Toppe jobbet sammen i TV 2 i 2011 og 2012.

Powered by Labrador CMS