I 2011 ble første utgave av det som nå er kjent som Social Media Days arrangert. Da var fokuset utelukkende på Facebook, siden har konferansen utviklet seg til det vi kjenner i dag.
I 2011 ble første utgave av det som nå er kjent som Social Media Days arrangert. Da var fokuset utelukkende på Facebook, siden har konferansen utviklet seg til det vi kjenner i dag.

Oslo Facebook Event:

Konferansen som samlet Norge til ett sosiale medier-rike

– 6. januar hadde vi ingen påmeldte. Fire uker senere hadde vi solgt 600 billetter til 2000 kroner per stykk. Den eneste markedsføringen vi brukte var Facebook

Publisert

– Vinneren av prisen for årets Facebook-page er NetCom!

Datoen er 3. februar 2011 og stedet er Colosseum kino i Oslo. Over 600 av de ivrigste Facebook-brukerne i Norge er samlet til Oslo Facebook Event 2011, og har brukt dagen på å høre hvordan de skal få enda mer ut av siden de administrerer på verdens største sosiale medium.

Samtidig, i Midtøsten, hadde ungdommen tatt til gatene, og brukte Facebook og Twitter til å organisere protestene som senere skulle blir kjent som «den arabiske våren».

I California jobbet Evan Spiegel på spreng for å bli ferdig med appen Picaboo, som senere det samme året ble relansert under navnet Snapchat.

Noen kilometer unna la Google-utviklerne siste hånd på det som skulle vise seg å bli selskapets siste mageplask i forsøket på å få en posisjon innen sosiale medier: Google+.

De 600 som klappet for NetCom i Colosseum kino var kanskje ikke klar over at de var med på å skrive sosiale medier-historie den kvelden, men for arrangørene, Nils Petter Nordskar og Vidar Osa, var det aldri tvil om at arrangementet bare var første steg på veien.

Starten

Et halvt år tidligere hadde Vidar Osa latt seg inspirere av Confex-konferansen «Kvinner i tiden».

Hvis 1500 kvinner var villige til å betale flere tusen kroner for å la seg inspirere av andre kvinner, så måtte det vel være mulig å gjøre det samme over at annet tema?

Han maste seg til et møte med reklameguru Nils Petter Nordskar, som tente på ideen om å lage en konferanse. Sammen etablerte de selskapet iQualify AS.

Et spørsmål var imidlertid fortsatt ubesvart: Hva skulle konferansen handle om? Månedene gikk, men de klarte ikke å bestemme seg. Til slutt var det Osa som kom med det forløsende forslaget:

– Hva om vi tar Facebook, da?

– De kunne lage en Facebook-page for oss, men det ville koste 242 000 kroner og ta en drøy måned å lage. Ikke hadde vi tiden og ikke hadde vi pengene.

Nils Petter Nordskar

Brikkene falt på plass. iQualify skulle arrangere Facebook-konferanse i Colosseum kino 3. februar – om mindre enn tre måneder. Hvordan skulle påmeldingene skje? På Facebook, selvfølgelig. Nordskar tok kontakt med kollegaer i reklamebransjen for å få hjelp.

– De kunne lage en Facebook-page for oss, men det ville koste 242 000 kroner og ta en drøy måned å lage. Ikke hadde vi tiden og ikke hadde vi pengene.

Nordskar hadde tidligere blitt presentert for Olav Eggum, som drev Facebook-firmaet Fanbooster på Kongsberg.

Gründerne kastet seg i bilen og satte kursen mot Kongsberg. Etter tre timer hadde de Facebook-siden med påmelding ferdig.

Den grunnleggende visjonen var at konferansen skulle være lærerik, og det skulle være stort sett norske foredragsholdere. I tillegg måtte de ha en prisutdeling.

– Skal vi få folk til å melde seg på, så må vi dele ut noen priser, mente Nordskar. Da kommer folk til å komme for å være sikre på å ikke gå glipp av det hvis de vinner.

Som sagt, så gjort.

25 Facebook-sider ble nominert til prisen for Årets Facebook-page, og folk meldte seg på i strie strømmer.

– 6. januar hadde vi ingen påmeldte. Fire uker senere hadde vi solgt 600 billetter til 2000 kroner per stykk. Den eneste markedsføringen vi brukte var Facebook, forteller Nordskar.

Colosseum har ingen gode mingleområder, så lunsjen var en utfordring. Det løste de ved å leie inn studenter fra Westerdahls reklameskole. Da konferansen tok pause, løp de rundt i salen og delte ut papirposer med mat og drikke.

Det var en ting til de måtte løse, det sosiale. Gründerne var enige om at et sosialt opplegg etter konferansen var avgjørende for å gi deltakerne en avslutning som gjorde at de ville komme tilbake året etter. De avtalte med eieren av baren Den Gamle Major at de kunne ta med seg folk dit etter konferansen.

– Han fikk sjokk, da det veltet inn hundrevis av mennesker, forteller Nordskar. Vi tok over hele baren. Men det virket, og de fleste kom tilbake året etter.

Hele landet

Konferansen fikk mye oppmerksomhet i rikspressen, og snart begynte telefonene å ringe hos iQualify.

– De ringte fra Stavanger, Bergen og Trondheim, og ba om at vi skulle lage en tilsvarende konferanse for dem, forteller Osa. Vi tok med oss noen av foredragsholderne og dro ut på tur.

Også de regionale konferansene ble en suksess, og grunnlaget var lagt for en fast, årlig konferanse i hver by.

De to gründerne innså imidlertid at sosiale medier var mye mer enn Facebook. Hvorfor ikke utvide konferansen til å handle om sosiale medier generelt? Da kunne de også utvide fra en til to dager. Eller kanskje tre? Social Media Days var født.

Latter

I 2012 flyttet de konferansen fra Colosseum til Latter på Aker Brygge.

Det er en mindre sal, men de øvrige fasilitetene er mye bedre. På Latter var det plass til mingling i pausene og utstillerområde for sponsorer. Selve konferansen varte i to dager. I tillegg hadde de en tredje dag med Social Media Days Walkaround. Det var et gratis arrangement, hvor sponsorene inviterte til ulike foredrag i sine egne lokaler rundt omkring i byen.

Prisutdelingen ble også oppgradert. Social Media Awards delte ut priser i åtte kategorier, og prisen som årets Sosiale medier-personlighet gikk til Hans-Petter Nygård-Hansen.

Alle de 400 billettene til Social Media Days 2012 ble revet bort, og konferansen ble en enda større suksess enn året før. Etter konferansen i Oslo tok Social Media Days igjen med seg noen av foredragsholderne til Stavanger, Bergen og Trondheim.

I løpet av året kjente Vidar Osa at motivasjonen var i ferd med å forsvinne. Han ble enig med Nordskar om at det var på tide å gå hver til sitt.

– Jeg er egentlig ikke en kommunikasjonsperson. Jeg er selger, og savnet å drive med salg, forteller han. Heldigvis var Nils Petter villig til å kjøpe meg ut, og dra lasset videre alene.

De to neste årene arrangerte Nordskar Social Media Days på Latter over samme lest som i 2012. Med bare 400 plasser i salen var det nesten kamp om billettene. Før konferansen i 2015 bestemte han seg for å flytte til en større scene, for å kunne gjøre konferansen enda større. Valget falt på Oslo Kongressenter.

Oslo Kongressenter

Rundt 500 deltakere samlet seg på Oslo Kongressenter i februar 2015. Årets store snakkis var den anonyme Twitter-kontoen SosialeMedierEliten, @someliten, som med sine skarpe, satiriske tweets gjorde narr av mange av de mest profilerte ekspertene i bransjen. Selv om alle lo overfladisk av @someliten utad, gikk nok de fleste med et håp om at også de skulle bli parodiert.

Du var liksom ikke ordentlig sosiale medier-ekspert i 2015 før du var blitt nevnt av @someliten.

I 2016 satte konferansen ny deltakerrekord, med 650 solgte billetter. Et så stort arrangement var mye å organisere for et lite enmannsfirma, og Nordskar hentet etter hvert inn den profesjonelle konferansearrangøren Conventor for å bistå med gjennomføringen.

Etter konferansen i 2017 kjente også Nils Petter Nordskar at det begynte å bli nok.

– Jeg satt i et totimers møte med Oslo Kongressenter og diskuterte om vi skulle ha bagetter eller wraps til lunsj på neste konferanse. Da kjente jeg at jeg var helt tom, og spurte meg selv «er det dette du har lyst til å bruke livet ditt på?», forteller han.

– Jeg satt i et totimers møte med Oslo Kongressenter og diskuterte om vi skulle ha bagetter eller wraps til lunsj på neste konferanse. Da kjente jeg at jeg var helt tom, og spurte meg selv «er det dette du har lyst til å bruke livet ditt på?»

Nils Petter Nordskar

Han ble enig med Conventor om å overdra alle rettighetene til konferansen, så de kunne fortsette å arrangere den. Han er fortsatt innom konferansen hvert eneste år, men bare som gjest.

– Det morsomste har vært mange gode norske foredrag. Vi hadde som mål å være en konferanse som du lærte noe av. Ikke bare invitere kjente utenlandske navn. At vi lykkes med det, er jeg stolt av.

Conventor arrangerte Social Media Days på Oslo Kongressenter i 2018 og 2019. I 2020 satte pandemien en stopper for arrangementet.

I 2021 feiret Social Media Days tiårs jubileum med konferanse på hotellet The Hub i Oslo. Social Media Awards ble fornyet, med nye kategorier og nye kriterier. Hundrevis av deltakere kunne igjen samle seg for å høre foredrag og klappe fram prisvinnere.

Pandemien viste seg imidlertid å ha blitt for tøff for arrangøren, og i februar 2022 meldte Conventor oppbud.

– Etter en lengre vanskelig periode har vi i Conventor i dag dessverre måtte gå den tunge veien og melde oppbud. Den siste runden med nedstenging ble rett og slett for tøff for oss, skrev selskapet på sin egen hjemmeside.

Etter bare noen dager ble det imidlertid klart at en annen konferansearrangør, Holi AS, overtok virksomheten i Conventor, og sikret videre drift for Social Media Days.

27. og 28. september er det igjen klart for Social Media Days i Oslo.

Årets konferanse er tilbake på Colosseum kino, der det hele startet i 2011.

Etter eierskiftet og interne konflikter er det en litt redusert konferanse som går av stabelen. Prisutdelingen Social Media Awards er avlyst, men arrangøren satser på å komme sterkere tilbake neste år.

Powered by Labrador CMS