Norges eldste reklamebyrå med flere større inkassosaker på seg
Har 355 000 kroner i betalingsanmerkninger på seg. Daglig leder er likevel ikke bekymret for framtida.
– Vi merker ikke så mye til krisen som man gjør i Oslo. Vi har vunnet flere anbud i det siste og jobber nå med onboarding av en ganske stor kunde.
Det sier daglig leder i Bennett, Norges eldste reklamebyrå, Jan Sverre Roterud, til KOM24.
Betalingsanmerkninger
Han sier at byrået er fortsatt i et omstillingsår etter det som skjedde i fjor, da flere medarbeidere sluttet og etablerte et nytt byrå, Framom. Etter det har Bennett jobbet med å få på plass nye ansatte og hente inn nye kunder.
– Oppdragstilgangen er fortsatt god, mener han.
Likevel innrømmer han at de kommer til å få en lavere omsetning enn fjorårets 36 millioner kroner. Men byråinntekten på 19,2 millioner kroner mener han de skal klare.
Likevel går ikke alt på skinner for byrået som har en 130 år lang historie.
Bedriftsovervåkingstjenesten Proff Forvalt viser at de har to regninger på til sammen over 355 000 kroner, som har gått til inkasso.
Ett av kravene er på 76 000 kroner, det andre på 279 000 kroner.
Roterud er tilbakeholden med å svare på hva som er årsaken til det.
– Alt er gjort opp
– Det kan jeg nesten ikke gå inn på. Da må jeg gå inn på kunde og leverandørforhold, sier han.
Han mener at ting nå lettere blir sendt inn til inkasso enn før.
– Nå har Bennett og begynt å sende inkassovarsel på krav til våre kunder. Det er det mange år siden vi har gjort, sier han og snakker om en generell usikkerhet i bransjen.
– Er framtiden til Bennett trygg?
– Jajaja, alle de sakene du har sett er gjort opp, sier han.
– Men det tok ganske lang tid før de ble gjort opp?
– Ikke i forhold til når sakene kom inn, svarer han.
Den første av sakene ble registrert 16. oktober.
Ved sjekk i Proff Forvalt den 27. november ligger begge betalingsanmerkningene der fortsatt.
Roterud sier at de ikke har noen permitterte per nå, men at de vurderer om de må permittere en ansatt.
Utover det er det ikke planer om å gjøre noe på bemanningssiden for byrået med 14 ansatte. Men de kommer til å være strenge på nye investeringer og andre løpende kostnader.
Sju færre ansatte på ett år
– Det å ringe Bennett for å få solgt noe nå er en tøff salgssamtale, sier han.
Et annet Trondheimsbyrå som opplever tøffe tider i år er Berre reklamebyrå.
– Vi er færre ansatte nå enn ved inngangen av året, bekrefter byråleder Lasse Berre.
Byrået har hatt en stor vekst de siste årene og har vokst fra elleve ansatte i 2018 til 28 ved utgangen av 2022.
Nå er de nede i 21 ansatte.
Berre sier at alt har vært naturlig avgang.
Han sier at 2023 startet tøft og at første halvår var tøft, men at det har løsnet fra sommeren av.
Når året er omme regner han med at omsetningen har gått ned med omtrent ti prosent fra fjorårets 24,6 millioner kroner.
Han tror ikke 2024 blir noe bedre enn i år.
– Jeg tror man skal trø varsomt og ikke forvente at ting går i taket, sier han.
Kunder avblåser kampanjer
Sommeren 2022 ble det kjent at Nils Heldal og seks andre brøt ut fra Bennett og startet sitt eget byrå, Framom. Heldal sier at i retrospekt var det ikke det beste tidspunktet å starte for seg selv.
Likevel er han positiv.
– Jeg våkner hver mandag og tror uka blir kjempebra. Noen ganger blir den det, andre ganger ikke, sier han.
Han forteller om kunder som har avblåst kampanjer for de er usikre på om de har penger nok.
– Det eneste positive er at timeprisen lever fint. Man blir ikke pressa på pris. Det setter jeg veldig pris på, for for å bli en sunn bransje må vi ta oss betalt, sier han.
Det første året de hadde drift klarte de 4,6 millioner kroner i omsetning og de fikk 400 000 kroner i negativt driftsresultat. Heldal sier at 2023 blir bedre, men de vet ikke om det blir overskudd.
Han håper 2024 blir året der alt snur.
– Det er bestandig noen som trenger kommunikasjon, det er bare om å gjøre og finne dem, sier han.
– Alle er nervøse hele tida
HK Reklamebyrå hadde i 2022 44 millioner kroner i inntekter og et driftsresultat på nesten en million kroner.
Byråsjef Olav Domaas Svartøien sier han er spent på neste år.
– Jeg er forberedt på at det blir et tøft år. Men jeg vil ikke karakterisere det som dramatisk, sier han.
Han sier at den stormen som mange Oslo-byrå har opplevd merker man ikke så mye til i Trondheim.
– Trondheim er en vik, ting kommer hit og, men litt seinere og i mindre grad, mener han.
Samtidig sier han at de merker det urolige markedet og uroen hos kundene.
– Det er ikke så kult å jobbe i, for alle blir så nervøse hele tida. Men kampanjemessig har dette vært et bra år, mener han.
Han peker på at for HK Reklamebyrå sin del så har de spredd kundeporteføljen på flere bransjer, så selv om de har kunder som har tøffere tiden, så har byrået flyttet fokuset sitt.
– Vi har veldig langsiktige kunder. Tre av de fem største kundene våre har vi jobbet med i mer enn 15 år. Jeg tror at det er dem som jobber med prosjektkunder som har det tøffest, sier Svartøien.
HK Reklamebyrå er en del av HK Alliansen består av fem byråer og består totalt sett av 70 ansatte. Til sammen omsetter byråene for 200 millioner kroner.
– Godt skodd for 2024
– HK Reklamebyrå tjener penger i år, omtrent på nivå med i fjor. Men som gruppe gjør vi det bedre, sier han.
Nå er fokuset på å beholde folk og sørge for at det er nok jobb så alle ansatte føler seg trygge.
– Vi er godt skodd til at dette snur i slutten av 2024, mener han.
Hos Headspin omsatte de 30 ansatte for 26 millioner kroner i fjor. Året endte med et underskudd på 170 000 kroner.
2023 blir og et år de går i null. Der har de valgt å ikke permittere folk. Det har en klar forklaring.
– Verdien vår ligger i folkene og det koster å permittere, man risikerer å miste folk, sier byråsjef Njål Brekke og kaller det et strategisk valg å ikke permittere.
Brekke snakker om et første halvår som var tungt.
– Forsiktighet som gjelder
– Da fikk vi kjenne på det vi og. Det var lite oppdrag og vanskelig å drive. Nå har vi fått snudd det og det går riktig vei igjen, mener han og forteller at de har tjent penger hver måned i høst.
Han sier de ser med spenning på hva som skjer i 2024.
– Vi har rigget oss om og tilpasset oss den nye markedssituasjonen, sier han.
Omtrent hele egenkapitalen til byrået ble spist opp i fjor i forbindelse med at flere av de ansatte kom inn på eiersiden.
- Dette ble gjort før den utfordrende våren, peker han på.
Han mener byrået nå har en stabil økonomi.
Ingen krise i Tibe T
– Det er forsiktighet som gjelder enda. Man må tenke edruelig rundt kostnader, hvordan vi jobber og hele tiden være på, sier han.
I Tibe T Reklamebyrå er de ni ansatte og omsatte i fjor for 12,5 millioner kroner.
Byråleder Stine Emilie Mathisen sier de merker at hver kunde bruker mindre penger og har et lavere aktivitetsnivå. En konsekvens av det er lavere omsetning for reklamebyrået.
Men Mathisen sier at det ikke er noen stor dramatikk.
– Vårt fokus som gode rådgivere er å hjelpe dem med å bruke pengene smartest mulig, sier hun.
Plane deres er vekst til neste år og hun ser for seg å ansatte ett par nye rådgivere.
– Vi ser for oss at vi skal bli ett par nye ansatte og at situasjonen normaliserer seg. Det er ikke noen krise, sier hun.