Den nye Anorak-sjefen om det som møtte han: – Det var litt både og
Pelle Josephson snakker om hva som møtte han og hvilke grep han har tatt i Anorak for å få et offensivt byrå igjen.
2023 var et tøft år for Anorak, som for en rekke andre byrå i reklamebransjen i Norge.
Permitteringer og kutt i antall ansatte ble gjennomført og i løpet av kort tid forsvant to toppledere ut.
Fra og med oktober ble en helt ny strategi valgt og man hentet inn svenske Pelle Josephson som ny toppsjef i byrået.
Josephson kom til byrået med 20 års bransjeerfaring, blant annet som mangeårig CEO i DDB Oslo, Managing partner NORD DDB og Ehrenstråhle & Co i Stockholm.
Bryr seg ikke om fortiden
En kald januardag i Oslo satte han seg ned med KOM24 for å snakke om det som møtte han og ikke minst hva som venter byrået framover.
– Hva møtte deg da du kom til Anorak i fjor høst, var det bedre eller verre enn du fryktet?
– Det var litt både og. Jeg ser mer på oppgaven, hva er det som skal gjøres? Det som har vært er uinteressant for meg. Det er så mange som ser bakover for å finne ut hvorfor det ser ut sånn eller sånn, det er ikke interessant for meg, jeg ser framover. Jeg har en oppfatning om hva som kreves for å bli et bra byrå og jeg mener vi tikker av veldig mange av de boksene, sier han.
Josephson mener at det Anorak trenger mest av alt, det er selvtillit. Det mener han han man får ved å tro på seg selv og ved å vinne litt.
– Var selvtillit en mangelvare da du kom inn i byrået?
– Ja, litt. Det var og en forventning på hvem er jeg og hva skal dette her bli? Men fantastisk fin mottakelse, for en gjeng!, sier han.
Men gjengen er mindre enn for ett år siden. Da Anorak gikk ut av 2022 hadde de 47 ansatte, nå sier Josephson at de har 40 ansatte.
Det har og vært gjennomført flere runder med permitteringer, men fra årsskiftet er alle hentet inn igjen.
En av grunnene til det er at de sikret seg en kjempekontrakt med Equinor.
Skal få opp aktivitetsnivået
2024 begynte med at de mistet avtalen med Rikstoto, men og med at de sikret seg prestisjeavtalen med Equinor.
Noe som man ikke får premie for om man konkluderer med at er svært selvtillitsbyggende.
– Hvilke grep har du tatt etter at du kom inn?
– Jeg pleier å si at en ganske bra strategi er å gjøre ting. Og jeg har som mål å få opp aktivitetsnivået. Vi kan ikke vente på at noen andre skal gjøre det for oss, det er vi som må gjøre det. Vi er herre over vår egen situasjon og det er bare vi som kan endre det. Det er bare vi som kan, gjennom det vi gjør i hverdagen, hele tiden forsøke å bli litt bedre. Og blir vi litt bedre hele tiden da kommer det til å bli jæklig bra til slutt, sier han.
– Men hva konkret har du sagt eller gjort for at dere skal bli bedre da?
– Gitt folk mandat til å gjøre ting, forsøkt å bygge selvtillit, forsøkt å forenkle saker og ting og få opp engasjementet og aktivitetsnivået.
– Stiller du høye krav til dine ansatte?
Skal bli det beste reklamebyrået i Norge
– Altså høye krav … Vi har høye krav til oss selv. Vi har høye ambisjoner og med høye ambisjoner kommer høye krav. Vi skal bli det beste reklamebyrået i Norge. Det er ikke lave ambisjoner, da kan man ikke ha lave krav. Men det er ingen krav de som jobber her ikke kan leve opp til, sier han.
Utenom Equinor er de største kundene deres Ruter, OBOS, Gjensidige, Forsvaret og Bama
Josephson trekker fram byråets styrke er det kreative og det strategiske.
– I våre beste øyeblikk leverer vi veldig bra kreative og strategiske produkter, vi har bra tilvekst gjennom content, social og PR framover. Vi bredder tilbudet vårt. Jeg mener og vi har noe veldig bra med søsterbyråene våre, &CO, Bob the robot, Åkestam Holst. Det nordiske tilbudet som vi har samlet er det ingen andre som har. Det er enormt inspirerende å ha dem som søsken og å konkurrere med, sier han.