Teft-rapporten:
Reklamebyråene har minst fleksibilitet
Stor forskjell mellom ansatte i markedsavdelingene og i byråene.
Temaet fleksibilitet har vært tilbakevendende siden pandemien. I løpet av de siste fire årene har arbeidsgivere og arbeidstakere tilpasset seg nye virkeligheter og normaler.
Årets Teft-rapport viser at arbeidsgivernes holdninger og løsninger for fleksibilitet varier mye.
Noen selskaper har digitalisert sin arbeidshverdag fullstendig, og ser på fysisk tilstedeværelse mest som en kulturbyggende faktor. Andre selskaper har mer tradisjonelle strukturer som først og fremst er tilrettelagt for fysisk tilstedeværelse.
Mer tid på kontoret enn ønsket
De siste årene har nær sagt alle respondenter i undersøkelsene svart positivt på at «muligheten til å jobbe hvor jeg vil, når det passer meg, er et attraktivt gode».
Og i dag er det 2 av 3 som har minst en dag på hjemmekontor ukentlig. Men det er forskjell på hvor mange dager man faktisk er på kontoret, og hvor mange dager man skulle ønske at man var på kontoret.
Det er nok ingen overraskelse at det er stor forskjell mellom ansatte i markedsavdelingene og i byråene.
60 prosent av alle ansatte i reklamebyrå er aldri på hjemmekontor. Dette er også gruppen ansatte som i størst grad bruker mer tid på kontoret enn de skulle ønske med 5,6 timer per uke.
Til tross for at ansatte hos annonsørene er to timer mindre på kontoret enn gjennomsnittet for ansatte i byråene, er fortsatt deres ønske å bruke 4,7 timer på hjemmekontor hver uke.
Det er ansatte i byråer som leverer tjenester innen performance/markedsteknologi og teknologi/tjenestedesign som oppgir at det er minst differanse mellom faktisk og ønsket situasjon.
Menn er mest på kontoret
I gjennomsnitt tilbringer respondentene 28,6 timer eller 76 prosent av arbeidstiden på kontoret. Når Teft spør hvor mye tid de skulle ønske å bruke på kontoret, er svaret 24,8 timer, altså 66 prosent av arbeidstiden, eller drøyt tre arbeidsdager.
Nesten 35 prosent tilbringer hele uka på kontoret, mens 32 prosent er på kontoret fire dager pr. uke. På den måten er det riktig å si at majoriteten av ansatte i bransjen tilbringer en dag eller mindre på hjemmekontor i uka.
Det er bare tre prosent som svarer at de jobber remote hele uka, og av alle respondentene er det marginale 1,4 prosent som svarer at de ville helst jobbe på hjemmekontor hele uka.
Uavhengig av hvor man jobber ser Teft at menn er mest på kontoret. 41 prosent av mennene svarer at de er på kontoret hver dag, mens 31 prosent av kvinnene svarer det samme.
Det er ikke store forskjeller i rammene og betingelsene for mannlige og kvinnelige ansatte i denne undersøkelsen, så dette forteller oss at respondentene i stor grad påvirker hvor mange dager de er fysisk på jobben.