Podkasten Diagnose produseres og lages av kommunikasjonsrådgiverne Kirsten McDonagh, Elling Finnanger Snøfugl - og redigeres av Nils Lian.

Med unik tilgang på fagkunnskap lager de podkast om koronapandemien

– Strategien bak bonusepisodene har vært å lage relevant koronastoff så raskt vi så at vi kunne bruke vår unike tilgang til fagpersoner på St. Olav eller NTNU for å opplyse om aktuelle problemstillinger.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– M24 skrev en sak i 2018 om at dere er første norske sykehus med egen podkast. Hvordan har det gått siden?

– Vi synes det har gått veldig fint, sammenlignet med hva vi så for oss før vi begynte. Tilnærmingen vår er, mer eller mindre, tidløse episoder og en jevn vekst. I gjennomsnitt har vi økt antall nedlastinger per sesong med 35 prosent, og tipper straks over 200 000 nedlastinger totalt. Som for oss er superbra, men som selvsagt bare er en ok uke for de største podkastene, sier Elling Finnanger Snøfugl, kommunikasjonsrådgiver ved St.Olavs hospital, til KOM24.

Siden høsten 2018 har de hatt sin egen podkast. Med jevne mellomrom tikker det inn e-post i innboksen, hovedsakelig med tips til episoder lytterne ønsker å høre. Samtidig ser gjengen at episodene deles mye i ulike interessegrupper og av folk som blir berørt av temaene som tas opp.

Elling Finnanger Snøfugl forteller at podkasten er en laginnsats fra hele avdelingen, som har gjort at de kunne produsere og publisere ordinære episoder, for å holde på kontinuiteten.

– Det tydeligste er likevel at vi har fått en ny kanal å publisere innhold i, som gir oss muligheten til å fortelle lengre og mer komplekse fortellinger enn i de øvrige kanalene våre. Med podkasten når vi også ut til yngre lyttere, og det var et klart mål.

Entusiastisk ledelse

En annen effekt de opplever er at episodene som publiseres blir brukt i andre sammenhenger, som digital behandlingsinformasjon i bruker- og pårørendekurs, for eksempel i psykisk helsevern. Ett av målene bak podkasten var at den skulle være tidløs og at den skal kunne brukes i andre sammenhenger.

– Vi opplever stor entusiasme i ledelsen for det produktet vi leverer. Vi har nå laget vel 30 episoder, og målet er at de skal stå seg over tid.

– Sinnemestring, vår første episode, har også flest nedlastinger. Andre episoder med mange nedlastinger er episodene om psykiske traumer, ADHD, CFS/ME og ambulansetjenesten, men antallet nedlastinger er ganske jevnt fordelt på alle episodene våre, noe som kan indikere at enkeltbrukere lytter til flere episoder.

Bonusepisoder om korona

Da koronaviruset slo inn over landet i fjor, måtte de jobbe annerledes. Det ble hektiske arbeidsdager i kommunikasjonsavdelingen, og gjengen hadde ikke tid til å lage de tradisjonelle podkastene sine. Derimot fikk de mulighet til å lage bonusepisoder med tidsaktuelle korona-tema.

– Strategien bak bonusepisodene har vært å lage relevant koronastoff så raskt vi så at vi kunne bruke vår unike tilgang til fagpersoner på St. Olav eller NTNU for å opplyse om aktuelle problemstillinger. For eksempel om den nye testanalyse-metoden som NTNU og St. Olavs hospital laget, sykepleiere som hjalp til i Italia, R-tallet, vaksineforskning, virusvarianter og sist nå – koronaens innvirkning på folkehelsa.

Selv om en viktig oppgave for kommunikasjonsavdelingen er å drive formidling, har de i perioder vært nødt til å justere publiseringsplanen for å håndtere alt kommunikasjonsarbeidet rundt pandemien.

Ikke papir-comback

– Vi har nylig skrevet en sak om Spoon-rådgiveren som tror papirmagasinet kan gjøre comeback, hva tenker dere om dette?

– Grunnen til at vi sluttet med papirmagasin for rundt ti år siden, var for å gå over til digitale og mer tilgjengelige plattformer, hovedsakelig web. St. Olavs hospital legger stor vekt på å være et digitalt universitetssykehus, og for oss er podkast enda en kanal i den digitale formidlingen.

– Podkast er noe vi som avdeling faktisk klarer å produsere helt selv, samtidig som vi får gjort alt det andre vi skal gjøre. Så det handler mest om hva vi mener vil nå flest mennesker med de ressursene og evnene vi har, og det vil være forskjellig for hver kommunikasjonsavdeling.

Powered by Labrador CMS