Daglig ledere Ludvik Høegh-Krohn i Frank & Dick, og Erik Storm i Digital Opptur har begge sett på muligheten for å benytte seg av Google Ads nye forlengelse. En har gått litt bort fra det, en annen ser på det med åpenhet.

– Hadde automatiseringen vært like bra som det vi gjør manuelt, ville det vært vanskelig for byråer å overleve

Frank & Dick og Digital Opptur har begge fått med seg Google Ads nye automatiske forlengelse, det eneste de kan si seg enig i er at Googles søkeord er fortsatt for dårlig på norsk.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Google har en automatikk som anbefaler forskjellige endringer i en konto, alt fra å legge til nye søkeord, øke bud og øke budsjetter. Vi syns mange av disse anbefalingene er svake i den grad at vi mener at de litt for ofte kan senke kvaliteten på det som gjøres i stedet for å øke den, forteller daglig leder i Frank&Dick, Ludvik Høegh-Krohn til KOM24.

Den nye teknologiske utviklingen gjør ar det er mulig å automatisere, det betyr at Google automatisk gjør mye av den manuelle jobben en selv gjør. Som å sette opp bud, slå ned bud, legge til nye søkeord, og legge søkeord i negativ for å unngå å by på dem.

Bildet viser Googles anbefalingsside. Vurderer man å bruke automatiseringen på sin konto, er det lurt å begynne å følge med på anbefalingene til google, og selv bestemme om de er gode eller ikke.

Han påpeker at Norge er et lite marked, med lite data. Sammenlignet med USA og andre større land hvor det er mye mer data og informasjon, der har de mer å bygge anbefalinger på.

– Jeg sier ikke at det er en god eller dårlig algoritme som ligger bak, men jeg har en mistanke at når dette innføres over hele verden samtidig, så vurderes det ikke om anbefalingene i et bittelite marked som Norge er like gode som i større markeder der det er langt mer data tilgjengelig.

Tror på en digital opptur

I Digital Opptur er de åpne for å teste Googles nye teknologi og har alltid tilnærmet seg det nye ved å være nysgjerrig.

– Google har lenge hatt et område i Google Ads som de kaller Anbefalinger. Du kan gå inn på anbefalingene hvor Google har forslag til hva du kan gjøre for å bedre resultatene. Også kan man velge å si ja eller nei. Det som er nytt nå er at anbefalingene kan automatisk blir sagt ja til uten at du må gå inn å krysse av, forteller daglig leder, Erik Storm til KOM24.

Han legger til at fra før har innstillingene på Google-kontoer gjort at anbefalingene automatisk blir lagt inn etter tre uker, om man ikke selv velger nei.

– Selv har vi skrudd av den innstillingen. Men vi kommer stadig over kontoer som ikke har skrudd det av. Men det som er i ferd med å skje er at det blir mer granulert fra å være «all or nothing», til å selv kunne kontrollere deler av anbefalingene. Du kan selv bestemme at «den anbefalingen er det greit at Google skrur på, men disse er ikke greit».

Tannlege-eksemplet

Selv holder Frank and Dick kun et halvt øye på anbefalingene i Google Ads, og benytter det om det er noe de selv har glemt i forbindelse med annonsering.

– I mange tilfeller når vi ser på anbefalingene som kommer opp, er det ting som vi har vurdert og forkastet, testet og sett at det ikke lønnet seg eller ting som er direkte feil som vi er helt sikre på at ikke vil fungere.

Et eksempel Høegh-Krohn nevner er en tannlege som holder til Oslo sentrum, har annonser målrettet mot Oslo sentrum. Da vil typisk Google at du også skal målrette mot folk som søker «Tannlege Lørenskog», «Tannlege Bærum» «Tannlege Skedsmo». Det vil isolert sett kunne være lønnsomt for en enkelt tannlege. Men dersom alle tannleger begynner å by på folk som søker i nabokommuner, så blir det eneste resultatet at alle bruker mer i annonsering.

– Ofte er forslagene Google foreslår å legge til nye søkeord. Du selv har kanskje lagt inn «tannlege», så kan google foreslå at du kan legge til «visdomstenner», «tannregulering» osv osv. Det skjer at disse anbefalingene ikke engang er relevante for ting du tilbyr, så det kan være greit å passe på.

Balansere automatikk og human touch

Disse anbefalingene er en automatisering av oppgaver som gjøres manuelt. Frank and Dick er et byrå som levere av å gjøre disse endringene manuelt.

– Hadde automatiseringen vært like bra som det vi gjør manuelt, ville det vært vanskelig for byråer å overleve på akkurat denne type jobb. Kanskje man kan si at det er heldig for byråene at automatikken ikke fungerer godt inntil videre. Uansett, automatikken vil aldri kunne erstatte kreativiteten, formuleringer og strategi på markedsføringen.

– Men det kan absolutt være en støtte som gjør at vi kan gjøre de mer krevende, og egentlig interessant oppgavene. Vinnerne er nok de som best klarer å balansere automatikk og human touch.

Følger utviklingen

For at Google skal kunne anbefale, må de ha en del data, kampanjer, søkeord, annonser, klikk, visninger og konverteringer.

Grunnen til at det er interessant for Digital Opptur å teste ut Googles anbefalinger handler om følge den raske teknologiske utviklingen, så de kan være en del av utviklingen i den digitale markedsføringen.

– Vi ser og tror at disse datamaskinene er flinkere til å behandle store mengder data enn det vi mennesker er. Når vi da har muligheten til å selv bestemme hva som er greit og ikke, så er det fortsatt vi som sitter på kontrollen

Han påpeker også at det kommer tydelig frem at de totale kostnadene ikke kommer til å øke, og at Google holder seg til budsjettrammen.

Overskudd til viktigere oppgaver

Det kan sammenlignes med biler. En moderne bil i dag har cruisekontroll. Bilen kan svinge, rygge for deg og parkere og om du vil, kan du avbryte det. Likevel må man følge med.

– Du kan velge å prøve cruisekontroll, eller skal du nekte å teste det fordi du ikke stoler på bilen. Samme gjelder for Google Ads. Enten kan du nekte å stole på automatikken og velge å gjøre alt selv. Eller så kan du gi det en sjans å prøve.

– Mister man ikke den menneskelige verdien i det man gjør?

– Nei, tvert imot. Jeg tror egentlig du kan styrke den menneskelige verdien. Fordi vi mennesker kan gjøre mer meningsfulle og viktige oppgaver. Det å sitte å gjøre småting er ikke det viktigste vi gjør.

– I de fleste fabrikker i dag så er det ikke mennesker som setter sammen deler, det er for det meste maskiner som gjør det. Det betyr ikke at det blir noe dårligere, eller at mennesker er mindre verdt. Det betyr at vi må jobbe med andre ting på en annen måte.

Til kundenes fordel

Til tross for sine meninger, mener han Frank & Dick har rett på en ting. Googles søkeord er fortsatt for dårlig på norsk. Det er en anbefalinger de selv unngår å bruke.

Mye av skepsisen som går til Google ads tror han handler om at man ikke har satt seg godt nok inn i det. Enten som følge av dårlige opplevelser, eller å ha hørt dårlige historier. Folk velger å fornekte i stede for å teste det selv.

– Til syvende og sist er det kundene som skal ha fordelen. Målet vårt er at resultatene til kundene våre blir bedre, og disse dataene og anbefalingene kan være med å gjøre resultatene bedre.

– Det er tidlig og veldig nytt, og har ikke vært tilgjengelig så lenge. Foreløpig så er automatiseringen et stort spørsmålstegn, og vi vet ikke enda hvordan resultatet blir. Men det blir spennende å se hvilke resultater dette vil gi.

Powered by Labrador CMS