Her er tre av fire i bankens kommunikasjonsteam. Atle Andersen, Øyvind Knoph Askeland og Mari Løvås. Craig Bøthun jobber fra Bergen.

Girer opp kommunikasjons­avdelingen – Slik skal Sparebank1 SR-Bank bli mye mer synlige

– Jeg tror det er viktig at vi tørr å være på i de diskusjonene som vi ikke har turt å være på i før

Publisert

(STAVANGER): – Det har vært et av de mest stressende halvårene i mitt liv.

Det sier kommunikasjonsdirektør i Sparebank1 SR-Bank Øyvind Knoph Askeland til KOM24.

I vinter overtok han sjefsjobben på kommunikasjon i banken og det første halvåret har vært tøft.

Underbemannet på kommunikasjon

Det var hektisk vår med mye som skjedde i konsernet samtidig som Knoph skulle lære seg jobben.

I tillegg hadde banken en nylig omorganisering for å levere på ny konsernstrategi.

En av forventingene var å styrke kommunikasjonsmiljøet for å levere på strategien, gjennom å være mer synlig på å bygge stolthet, både for nåværende og fremtidige kunder og medarbeidere i banken.

I tillegg var de underbemannet på kommunikasjon.

De var bare to stykker som skulle jobbe med kommunikasjon i et konsern med 1500 ansatte som er spredd fra Bergen til Oslo langs hele kysten.

Mari Løvås

– Når jeg kom inn og det var mulig å gjøre noen grep så fikk vi på plass to til, så vi er fire totalt nå. Det er veldig viktig for at vi skal bygge videre på de to tingene som er viktigst for oss, det ene er det interne, forteller Askeland til KOM24.

Han sier de skal være en bank som bygger relasjoner til kundene sine.

– Skal vi være det så må vi og sørge for at vi har gode relasjoner internt. Det er halvparten av vår jobb som kommunikasjonsfolk, sier han og sier at de er bærere av kulturen og skal sørge for at den fungerer og er bra.

– Derfor er det veldig viktig for oss at vi har kapasitet til å bygge på den videre. Det har vi nå når vi er fire stykker, mener han.

Når du har kvittert ut det interne så har du det eksterne, det er og en ting Askeland mener de ikke har hatt muskler til å ta ut skikkelig for de har vært litt få.

– Nå har vi fått inn noen ressurser som gjør at vi kan posisjonere oss tydeligere utad og være mer synlige enn vi har vært og være mer synlige i diskusjonene vi skal ta, sier han.

Øyvind Knoph Askeland

Askeland sier de nå kan fokusere på at gjør noe mer enn bare å gi lån og ta vare på pengene til folk.

– Vi har samarbeidet med stiftelsene som er blant eierne våre og hvordan de bidrar ut i samfunnet, vi skal være en pådriver for omstilling i næringslivet, det er ting vi kan legge mer fokus på når vi er flere folk. Og så er det de rette folkene, jeg er veldig fornøyd med de folkene vi har fått inn, sier han.

Da Askeland overtok sjefsjobben hadde han Ruth Siri Espedal Lycke som kollega. Hun har sluttet for å bli senior communications manager EMM (Elektrifisering, modifikasjon og vedlikehold) i Aker Solutions.

Inn har kommet Craig Bøthun, Mari Løvås og Atle Andersen.

Med de nye ansatte gikk han fra det han fryktet skulle bli verdens verste sommer til faktisk å få senket skuldrene.

– Jeg var mye roligere når de nye var kommet. Jeg har fått senket skuldrene. Og jeg ser og at de i konsernledelsen vil at vi skal lykkes, sier han.

Bøthun er intern rekruttering som har gått fra å være finansrådgiver til å jobbe med kommunikasjon. Mari Løvås har kommet fra Universitetet i Stavanger og Andersen er hentet fra NHO Rogaland.

Har savnet flere kollegaer

– Jeg har savnet å ha flere kollegaer som jobber med kommunikasjon, sier Andersen.

Han har tidligere vært journalist i Stavanger Aftenblad i 15 år før han ble kommunikasjonsrådgiver.

Løvås sier det har vært en drøm å få jobbe for SR-Bank.

– Banken har veldig bra rykte på seg i regionen, så når den muligheten kom så måtte jeg bare hoppe på, sier hun til KOM24.

I forrige uke var bankens sjeføkonom Kyrre M. Knudsen ute og kritiserte Norges Banks kommunikasjonsstrategi.

Askeland deres sier at det framover blir viktig å ta en tydeligere rolle som bank.

– Nå når verden er i endring, hvor viktig er det da å være en bank som kommuniserer?

– Jeg tror det er viktig at vi tørr å være på i de diskusjonene som vi ikke har turt å være på i før, som for eksempel rundt renta. Om vi skal ta den rollen vår som rådgiver, så må vi ut og snakke om hva gjør du når det blir høyere rente, alt koster mer. Da bør du gjerne stramme til forbruket ditt og ikke minst finne de gode løsningene på strøm og alt. så der må vi ut og kommunisere. det har vi veldig lyst til, sier han.

Dette skal de bli mer synlige på

Han konkretiserer tre ting de skal være mer synlige på.

Det ene er å være rådgiver utad, vise trender og fakta. De skal være mer synlig rundt profilbygging rundt SR-Bank som arbeidsplass.

Atle Andersen

– Der har vi en del å gå på. Og så kommer vi til å være tydeligere på bærekraft og vår rolle i det, sier han.

Når det kommer til bærekraft har han en helt klar tanke om hva de skal gjøre mindre av, nemlig å legge ut om hvor fantastisk de skårer på ratinger.

– Vi må gå fra å snakke om hvor flinke vi er til å vise hva er det som skjer og hvordan bidrar vi til det, sier han.

Askeland sier han tror ikke man kan drive kommunikasjon uten å ha bærekraft som en av pilarene.

Han sier de tok bærekraft på alvor når de fikk et skikkelig slag i trynet fra kundene sine, da de fikk e-poster som begynte å sette i gang ting hos dem.

– Nå er vi kommet så langt at må vise i kommunikasjonen at det ikke bare er overordnet rapportering men at det er blitt mye mer. At vi gjør endringer ned i forretningen vår. Der begynner vi å komme nå, sier han.

Powered by Labrador CMS