Norske influensere publiserer store mengder poster som inneholder alkohol i en eller annen form, viser en undersøkelse som er gjennomført. Foto: Geir Olsen / NTB

Retriever har sjekket flere influensere: Så mye alkohol vises frem i sosiale medier

– Målet var å undersøke hvor ofte og hvordan følgerne av disse influenserne blir eksponert for alkohol gjennom sosiale medier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Forrige uke skrev NRK om at flere influensere bryter alkoholloven. For, i følge Helsedirektoratet, sier alkoholloven at all direkte reklame for alkoholholdig drikk er forbud. Reklame for varer med samme merke eller kjennetegn som alkoholholdig drikk er forbudt. Å la alkoholholdig drikk inngå i markedsføring av andre varer eller tjenester er også forbud.

– Undersøke hvordan følgerne blir eksponert

I en tidligere analyse gjennomført av Retriever på vegne av Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan har byrået sett på personer som er influensere på heltid, som dekker et bredt interessefelt, og som har barn, unge og unge voksne som hovedmålgruppe for å se hvordan følgerne blir eksponert for alkohol.

– Vi fulgte totalt ti kvinnelige og ti mannlige influensere med til sammen nesten seks millioner følgere. Målet var å undersøke hvor ofte og hvordan følgerne av disse influenserne blir eksponert for alkohol gjennom sosiale medier, sier Retriever-sjef Guro Lindebjerg.

Dette gjelder da alle postene fra influenserne der følgerne ble eksponert for alkohol, og ikke kun reklameposter.

Alle influenserne som ble fulgt med på var på tidspunktet blant de 50 mest populære, målt i følgere og rekkevidde. Disse var Melina Johnsen, Caroline Berg Eriksen, Erica Mohn Kvam, Sofie Nilsen, Sophie Elise Isachsen, Anniken Jørgensen, Even Kvam, Joakim Kleven, Iselin Guttormsen, Mario Rieraa, Martine Lunde, Karl Fredrik Førli, Erik Sæter, Amalie Olsen, Vegard Harm, Alexander Sæterstøl og Emma Ellingsen.

Artister, skuespillere eller idrettsutøvere er ikke inkludert, og det er heller ikke influensere som retter seg mot en eller flere nisjer, opplyser medieovervåkeren.

Forskjell mellom kanaler

– Våre medieanalytikere registrere og kategoriserte alt innhold influensere publiserte i løpet av 30 dager i september og oktober 2020. Totalt registrerte vi 13 183 poster i de 20 influensernes sosiale kanaler. Dette var under en periode med mange koronatiltak, få arrangementer og hvor det ble oppfordret til et dempet sosialt liv, sier hun og fortsetter:

Retriever-sjef Guro Lindebjerg.

– Til tross for koronatiltak og et dempet sosialt liv fant vi at de 20 influenserene i løpet av 30 dager publiserte 329 poster som eksponerte alkohol. Det vil si 11 alkoholposter i døgnet, 82 poster i uken, noe som vil utgjøre 3 948 poster i året. I tillegg er det lagret 670 poster som eksponerer alkohol i de 20 influensernes Instagram-høydepunkter.

Analysen viser videre at om lag hver tiende post eksponerer også alkoholproduktets logo og merkevare. Det tilsvarer tre merkeeksponeringer i døgnet, 22 merkeeksponeringer i uken og 1 032 poster som eksponerer alkoholmerker og -logoer i året.

I tillegg fant Retriever noen forskjeller mellom de ulike sosiale kanalene.

– På YouTube fant vi alkoholeksponering i om lag annen hver video. Når vi så på bloggposter fant vi alkohol i hvert femte innlegg, og hvert tiende Instagram-høydepunkt inkluderer alkohol – og alle postene setter alkohol i en positiv sammenheng.

Dette sier følgerne

Men hva sier de unge selv: Liker mottakerne å bli eksponert for alkohol?

Rapporten viser at 35 prosent, eller om lag én av tre, oppgir at de i liten eller svært liten grad liker å bli eksponert for alkohol. Totalt ni prosent oppgir at de liker det i stor eller svært stor grad, og resterende 46 prosent er likegyldige.

Powered by Labrador CMS