F.v. landslagspiller Morten Thorsby, Mette Nygård Havre og Ada Martini Strøm, blir en del av community-satsingen, Switch Society.

Switch-profilene skal bidra med å endre dårlige vaner

– Switch Society skal skyte fart i bærekraftig atferdsutvikling ved å hjelpe flere med å ta tak i egne uvaner.

Publisert

Det norske selskapet Switch som jobber for å skape bærekraftig utvikling, har inngått en allianse med flere profiler og fagmiljøer innen bærekraftig mat, mote og sport, for å endre dårlige vaner.

– Det er mye sant i ordtaket «gammel vane er vond å vende». Undersøkelser viser at 8 av 10 ønsker å ta mer bærekraftige valg, men det hjelper lite når 7 av 10 ikke vet hvordan de skal gjøre det, sier daglig leder i Switch, Preben Carlsen, i en pressemelding.

Halvere matsvinn på 30 dager

Nå ruller selskapet ut en community-satsing med ansatte i virksomheter som første målgruppe, og har inngått samarbeid med Mette Nygård Havre, Ada Martini Strøm, Morten Thorsby, Matvett, NF&TA og We Play Green, om å lage individuelle utviklingsprogram som gjør det enkelt å ta grepene som trengs for å spare penger og miljøet i en hektisk hverdag.

Myndighetene har et mål om å halvere matsvinnet i Norge innen 2030. Det synes Mette Nygård Havre er lenge til.

– I stedet for å vente til 2030, skal vi halvere matsvinnet til alle som deltar i Switch Food på bare 30 dager. Jeg har jobbet med å redde mat siden 2015 og vet hvor raskt man kan oppnå resultater ved å sette ting i system, få litt starthjelp og gode opplevelser underveis, sier Havre.

Havre står bak den frivillige opplysningstjenesten Spisoppmaten som til daglig kommuniserer med 130.000 følgere på Instagram og Facebook.

En dose kreativitet

For å redusere de negative effektene av klesforbruket vårt, lanseres klesprogrammet Switch Fashion, som skal ledes av Ada Martini Strøm.

– Ved å bruke klærne våre dobbelt så lenge, kutter vi utslippene fra eget klesforbruk med 51 prosent. Når vi vet at hvert femte klesplagg aldri blir brukt og at 2 av 3 plagg som kastes ikke er ødelagt, er det mye som tyder på at vi kan komme langt med et godt system, en dose kreativitet og ved å samle et fellesskap av mennesker som liker å leke med mote, sier Ada Martini Strøm

– Det siste vi trenger

I Norge kjøper vi sportsutstyr for over 20 milliarder i året. Det er mest i verden.

– Fokuset på konstant fornyelse øker utstyrspresset i idretten. Det er det siste vi trenger i en tid hvor flere sliter med stram økonomi og klima- og naturkrisen kommer nærmere. Ved å engasjere oss i Switch Society skal vi bidra til å skape ren idrettsglede innenfor tålegrensene til både lommeboka og planeten, sier Morten Thorsby. Han spiller fotball på Union Berlin og det norske landslaget.

Thorsby har fått internasjonal anerkjennelse for sitt miljøengasjement, som blant annet har ført til opprettelsen av stiftelsen We Play Green.

– Vi jobber med å mobilisere spillere, klubber og fans i kampen mot klima- og miljøendringene. I samarbeid med Switch Society skal vi utvikle innsiktsbaserte endringsprogrammer som gjør det lettere for folk å ta gode valg, sier styreleder i We Play Green, Espen Thorsby.

Powered by Labrador CMS