Totalt annonseforbruk for verdens 100 største annonsører vokste beskjedent i 2022.

Så mye la verdens største annonsører på reklame i 2022

i 2022 satte verdens annonseverden rekorder med overraskende ledere. 

Publisert Sist oppdatert

I 2022 var Amazon, L'Oreal og Alibaba de største annonsørene i verden. Dette bekreftes av AdAge i sin årlige annonserapport. 

Reduserte investeringen

Amazon, som er på topp for andre år på rad, landet på 20,6 milliarder dollar i annonseinvesteringer i 2022. 

L'Oreal kom på andreplass med en betydelig investering på 12,6 milliarder doller. 

Overraskende nok, Alibaba, som vanligvis har ligget høyt på listen, reduserte sine investeringer med 21 prosent i 2022, og endte opp med 11,2 milliarder dollar i annonseinvesteringer. 

Detaljhandelen fortsetter å øke

AdAge sin analyse viser at de 100 største annonsørene i verden økte sine annonseinvesteringer med 2,1 prosent i 2022, og det totale beløpet steg til 347 milliarder dollar. 

Det er også verdt å merke seg at hele 74 av de største annonsørene har økt investeringene sammenlignet med tiden før pandemien, ifølge AdAge. 

En interessant trend er økningen i annonseinvesteringer innen detaljhandelen, som økte med hele 58 prosent sammenlignet med 2019.

På den andre siden reduserte store selskaper sine annonseinvesteringer innen kategorier som biler, husholdningsprodukter, telekommunikasjon og klær. 

På globalt nivå øker dermed investeringene, spesielt i Nord-Amerika med en økning på 8,7 prosent, og i Europa med en økning på 1,5 prosent. Imidlertid ser vi en nedgang i Asia, der annonseinvesteringene i 2022 gikk ned med 11 prosent sammenlignet med året før.

Powered by Labrador CMS