Pressesjef i TV 2, Jan-Petter Dahl.

TV 2 fjerner sponsorater i forkant av mandagens sjakk-sending

– Forstår at dette vekker reaksjoner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

David Toska gjester TV 2s sendinger fra sjakkturneringen Tata Steel Chess i Nederland mandag og tirsdag denne uken.

Søndag kveld ble det kjent at inkassoselskapet Intrum trekker seg fra sin sponsoravtale knyttet til disse sendingene. Det var Dagbladet som meldte dette først.

– Det er ingen som har kjøpt sponsorat for Tata steel-turneringen spesifikt. Vi har en rekke annonsører som har en avtale om å sponse enkeltprogrammer hos TV 2, hvor TV 2 gjør plasseringene i henhold til ønsker og behov hos selskapene, sier pressesjef i TV 2 Jan-Petter Dahl til KOM24.

Mandag har de valgt å ikke tilby sponsorater etter flere reaksjoner.

– I forbindelse med at David Toska er gjest, forstår vi at dette vekker reaksjoner. Vi har derfor valgt å ikke tilby sponsorater i forkant av sendingen i dag, forteller Dahl.

Heller ikke i forkant at tirsdagens sjakksendinger vil de tilby sponsorat.

Noe kommunikasjonssjef i Apollo Beatriz Rivera bekrefter til KOM24.

– Mediebyrået vårt informerte oss om at TV 2 fjerner alle kunders spons-reklamer på programmene hvor Toska er gjestekommentator. Dermed er saken avklart og vi har ingen flere kommentarer enn dette, skriver hun i en SMS til KOM24.

Bryter ikke med TV 2

Informasjonssjef Kjersti Johannessen i Mills sier at beslutningen om å benytte David Toska som sjakk-ekspert får være opp til TV 2.

– Vi kommer ikke til å gjøre endringer i vår planlagte annonsering.

Head of marketing i Adams matkasse, Christian Alfsen kan også bekrefte at de har en avtale om generell annonsering på TV 2, og ikke spesifikt sjakksendingene.

– Adams matkasse annonserer på en rekke flater, der TV 2 er en av dem. Som annonsør av andre programmer enn sjakksendingene har vi ikke tenkt til å undersøke hvilke redaksjonelle vurderinger som TV 2 har gjort i dette tilfellet. Adams matkasse vil derfor ikke avslutte sitt samarbeid om annonsering på TV 2, skriver han i en e-post.

Også kommunikasjonssjef i McDonald´s Veronika Skagestad informerer at de ikke blander seg inn i TV 2s redaksjonelle avgjørelser, og at de ikke bevisst sponser sjakk.

– Vi har ikke konkret kjøpt sponsorplass på sjakksendingene til TV 2. Vi har kjøpt en sponsorpakke som plasseres foran ulike sendinger. Dette er noe TV2 styrer. De redaksjonelle vurderingene lar vi uansett være opp til TV2. Det blander vi oss ikke i.

Powered by Labrador CMS