– Målet med denne utendørskampanjen var å skape oppmerksomhet i bybilde, og det klarte vi absolutt, forteller Marketing Manager for Discovery, Linda Lerbæk.
– Målet med denne utendørskampanjen var å skape oppmerksomhet i bybilde, og det klarte vi absolutt, forteller Marketing Manager for Discovery, Linda Lerbæk.

Clear Channel med naken-stunt i «tivoli-stil»

Publisert

Discovery ønsket å øke kjennskapen til programmet Naked Attraction i Norge. Det resulterte i en ombygget Clear Channel-flate der folk på gata fikk prøve seg som deltakere.

– Målet med denne utendørskampanjen var å skape oppmerksomhet i bybilde, og det klarte vi absolutt, forteller Marketing Manager for Discovery, Linda Lerbæk i en pressemelding.

Stuntet på Clear Channels flater ble støttet opp av resten av markedskampanjen på digitale flater og digitalt utendørs – både uken i forkant av stuntet og parallelt med utendørsstuntet. Hovedmålet for hele kampanjen var å skape kjennskap til programmet Naked Attraction Norge, som er ledet av programleder Tuva Fellman.

Discovery ønsket et lekent og enkelt utrykk, og landet på en løsning i kjent «tivoli-stil».
Discovery ønsket et lekent og enkelt utrykk, og landet på en løsning i kjent «tivoli-stil».

Lekent med «tivoli-stil»

Ideen kom etter at Clear Channel var på besøk hos Discovery for å presentere ulike annonsemuligheter. På dette tidspunktet var de egentlig allerede i mål med kampanjeplanen.

– Vi bestemte oss for å hive oss rundt. Clear Channel var raskt på ballen og fikk tak i fire flotte plasseringer sentralt i Oslo som vi bestemte oss for å gå for. Vi ønsket å gjøre et stunt som sto i stil med programmets profil der kroppspositivitet står i fokus, forklarer Lerbæk.

Sammen med Clear Channels rådgivere fant markedsgruppen til Discovery en kreativ form som passet programmets profil. De ønsket et lekent og enkelt uttrykk, og landet på en løsning i kjent «tivoli-stil».

Installasjonen ble en ombygget adshel der platen hadde to hull til ansikter og kantbelysning. Publikum stilte seg bak og fikk dermed nye, nakne kropper.

– Vi har observert at mange har stoppet opp og tatt bilder av hverandre, som de deler i sosiale medier. At dette skapte en stoppeffekt og ble en artighet for folk på gata, kan vi nok si med sikkerhet.

Skaper stoppeffekt

De kreative kampanjene gir ofte nettopp stoppeffekt. Det er en av grunnene til at dette er en av Clear Channels mest etterspurte produkter for tiden. Isabel R. Davis Brodtkorb har ansvar for de kreative kampanjene til Clear Channel, og hun opplever at annonsørene ønsker å ha en interaksjon mellom produktet og kundene i større grad enn tidligere.

Project Manager Create i Clear Channel, Isabel R. Davis Brodtkorb.
Project Manager Create i Clear Channel, Isabel R. Davis Brodtkorb.

– Kundene skal bli nysgjerrige på produktet, og den nysgjerrigheten skaper definitivt installasjonene, forteller Davis Brodtkorb.

Hun mener det er strategisk lurt å bruke kreative elementer som kampanjeforsterker. Når det kommer til installasjoner er det kun fantasien, og ev. budsjettet, som setter begrensningene. Det er ikke nødvendigvis de dyreste stuntene som fenger mest.

– Det skal ikke så mye til. Installasjonen til Naked Attraction var av det enklere slaget. Likevel ser vi at de traff godt med utformingen, som ga stort engasjement og interesse. Generelt får disse kreative kampanjene stor oppmerksomhet.

Powered by Labrador CMS