Nucleus står bak AI-kampanje for boligbyggelaget BORI.

Nucleus med ny AI-kampanje: – Ga kunden flere muligheter til å trekke seg

I kampanjen «Opplevelsen av en støttespiller» benyttes AI-genererte bilder for å vise «kinkige situasjoner» som styremedlemmer i borettslag og sameier kan komme opp i.

Publisert Sist oppdatert

Merking av innholdet er en del av budskapet i kampanjen, og følger byråets interne retningslinjer for AI-bruk.

Det skriver Nucleus i en pressemelding.

– Som medlem av et styre i et borettslag eller i et sameie hender det jo du blir bedt om å rydde opp i noen krevende situasjoner - enten du blir ringt opp midt på natta på grunn av bandøvelse i oppgang A, eller at naboen i C-blokka har en lama som kjæledyr inne i leiligheten, sier kundeansvarlig for BORI, Emilie Valebjørg.

Nucleus’ retningslinjer for bruk av generative AI-modeller:

1. Nucleus skal utvise åpenhet når innhold er utviklet av generative AI-modeller. 2. AI skal aldri brukes til å skape villedende eller misvisende innhold. 

3. Bilder og illustrasjoner som er utviklet av generative AI-modeller skal tydelig merkes. 

4. Nucleus skal kunne stå inne for alt AI-generert innhold som brukes. Det innebærer å sjekke at fakta og kildehenvisninger er korrekte og at innholdet ikke fremmer ensidige perspektiv. 

5. Sensitive opplysninger, personopplysninger og forretningskritiske data skal aldri deles med AI-modeller. 

6. I tilfeller hvor kunstig intelligens benyttes som en sentral del av en kundeleveranse, skal kunden alltid inkluderes i de innledende vurderingene. 

7. Det skal alltid ligge en etisk vurdering til grunn for vår bruk av kunstig intelligens. Vi skal vurdere om leveransen er best løst ved hjelp av AI, eller om det kan løses på annet vis.

– I kampanjen setter vi flere slike mulige situasjoner på spissen ved å bruke AI-genererte bilder. Vi spiller helt bevisst på at de er generert av kunstig intelligens ved å inkludere en merking som sier at «bildet er AI-generert, men situasjonen kan fort bli virkelighet», legger hun til.

BORI-kampanjen «Opplevelsen av en støttespiller» er den første store kampanjen der byrået tar i bruk AI-generert innhold.

– Som de fleste byråer har vi hatt flere runder internt på hvordan vi ønsker å ta i bruk AI, når er det naturlig å bruke det, men også når man rett og slett bør la være. I BORI-kampanjen bruker vi AI som et konkret virkemiddel, men i våre interne retningslinjer har vi bestemt at alt AI-generert innhold skal merkes – uansett, sier Valebjørg.

Valebjørg forteller at de hadde flere runder med kunden for å forankre både ideen og bruk av AI.

– Da vi la frem ideen var vi ærlige på at dette blir vår "første runde med AI-generert innhold i denne skalaen," og ga dem flere muligheter til å trekke seg. Samtidig mente vi at bruken hang såpass godt på konseptet at det ikke byr på de største etiske dilemmaene som vi har sett i andre sammenhenger der AI blir benyttet. 

Markedsjef i BORI, Henriette Carstensen er svært fornøyd med resultatet:

– Vi likte ideen godt. Hver dag hjelper vi våre kunder ut av kinkige situasjoner ved å være en god støttespiller og rådgiver. Dessuten kan forretningsførsel være morsomt! Vi opplever at budskapet, konsept og bruk av AI henger svært godt sammen. I tillegg hadde vi god tid til å diskutere det å benytte AI sammen med Nucleus – både for denne kampanjen spesielt, og mer generelt for BORI sin del.

Bildene er laget med verktøyet Midjourney, og det er byrået AISAI-studio som har stått for promtingen. Kampanjen er en del av en større merkevarekampanje for BORI som rulles ut i Østfold ved bruk av utendørsreklame og SoMe.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS