– Til neste år tenker jeg vi kommer til å snakke, teste, prøve og feile enda mer med AI, spår Aina Lemoen Lunde.

Julepraten 2022:

Dette spiser Aina hver eneste julaften

– Det kommer fra da moren min var barn og de ikke hadde penger til å kjøpe nok julemat til å bli mette.

Publisert

KOM24 har stilt sju spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det merkevare- og markedsdirektør i DNB, Aina Lemoen Lunde, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Er sammen med familie og venner, i byen og på hytta. Liker temposkiftet fra det hektiske med jobb og julefester før ferien, til det mer lugne i ferien. Et eksempel på sistnevnte er «1.slumredag», der familien forblir i pysjen, drar madrasser inn i stua, spiser restemat og har film-maraton til vi legger oss. Anbefales!

– Hva står på middagsbordet på julaften?

– Vi starter alltid med en boks hermetikk: buljong med kjøttboller. Det kommer fra da moren min var barn og de ikke hadde penger til å kjøpe nok julemat til å bli mette. Dermed spiste de denne hermetikk-suppa først, og fikk så en smak av julemat etterpå.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Spis enorme mengder sjokolade, mens du hører på Miss Li og leser «Leksjoner i god kjemi» og «Rodham». Vil du rokke med julekosen og preppe deg faglig, kan du lese «Homo Deus».

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– I jobbsammenheng var blant annet fusjons-ja’et til Sbanken, inkludert å få møte dyktige nye kollegaer der, blant høydarene. Samlingene til markedsavdelingene er også på jobb-topplisten, inkludert å spille konserter med vårt eget husband «DNB». På sist samling sto Kom24s egen spaltist, Marius Thorkildsen på scenen, og han var så morsom at jeg dro på meg minst to nye smilerynker.

– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av, og hvilke tre tror du vil prege 2023?

– Jeg tror vi tåler litt buzzord. Faget vårt består både av det mer varige, som menneskelig psykologi og adferd, men også det som hele tiden fornyes og gjerne er opphavet til buzzordene. Det kan trigge nysgjerrighet og motivasjon til å lære mer. Til neste år tenker jeg vi kommer til å snakke, teste, prøve og feile enda mer med AI. Så igjen, sterk anbefaling om å lese «Homo Deus»…

– Hva er din spådom for kommunikasjonsbransjen i 2023?

– Vanskelig å spå, men strammere økonomi har allerede bidratt til økt kostnadsfokus, og følgelig mer presise effektmålinger, for å sikre at vi prioriterer riktig. Bekymringen for bransjen er at trangere, økonomiske rammer skal bidra til at vi kutter langsiktige investeringer, til fordel for kun kortsiktig gevinst.

– Hva er ditt nyttårsforsett?

– Gi flere nordmenn økt økonomi-kompetanse, uansett utgangspunkt.

Powered by Labrador CMS