– Aurland er definitivt min favorittplass å besøke i Norge året rundt, og jeg får alltid hvilepuls her. På dag 1 og 2 tenker jeg alltid at jeg burde flytte dit og jobbe på familiegården. Det tar ikke lang tid før jeg savner byen dog, så det blir med en fin tanke, sier Aleksandra Dybdal-Holthe.
– Aurland er definitivt min favorittplass å besøke i Norge året rundt, og jeg får alltid hvilepuls her. På dag 1 og 2 tenker jeg alltid at jeg burde flytte dit og jobbe på familiegården. Det tar ikke lang tid før jeg savner byen dog, så det blir med en fin tanke, sier Aleksandra Dybdal-Holthe.

#Sommerpraten

Markedssjefen i Lyko: – Jeg føler jeg småtryner litt hele tiden

– Det jeg tryner mest på i det daglige er når det går litt vel fort i svingene og kommunikasjonen svikter. Sånt blir det lett frustrasjon av, naturligvis.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det markedssjef i Lyko Norge, Aleksandra Dybdal-Holthe, som svarer i Sommerpraten.

– Har du pass?

– Ja, heldigvis!

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Vi tester noe nytt i år som jeg gleder meg veldig til; vi byttelåner nemlig leilighet med et vennepar i København. Vi kjører nedover og lever Køben-livet i en drøy uke, før vi drar videre til et vennepar på vestkysten i Sverige. Ferien avsluttes på hytta i Sauda, og en tur innom svigers i Aurland i Sogn. Satser på en lowkey, nordisk sommer på sitt aller beste!

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Jeg har hatt noen magiske og eksotiske somre på andre siden av jordkloden, men ironisk nok er det roadtrip med fatter'nØstlandet da jeg var yngre som er og blir det beste sommerminnet jeg har. Jeg fikk bestemme alt. Det ble Bø Sommarland, Hunderfossen Eventyrpark og en sinnssyk mengde bading. Godis til frokost, Mc’ern til middag og 100 prosent kvalitetstid. Da levde jeg mitt beste liv!

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Åh, vanskelig å velge. Finn.no sin «Reiseleder»-kampanje elsker jeg og synger med hver gang. Ikea x Vipps har hatt den kuleste og mest kreative utendørskampanjen, mens Amnesty sin «The land of the free» abort-kampanje er kanskje en av de sterkeste og viktigste kampanjene så langt i år.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

– Vi samarbeider med en hel drøss flinke folk, men en jeg virkelig vil løfte fram er Oline Neser, Markedskoordinator i Lyko.

Hun startet hos oss i januar, rett fra skolebenken og med erfaring fra JCP Event, har hun tatt oss med storm!

SSHun evner å være lærevillig, samtidig som hun utfordrer oss med sine innsikter, spesielt i den yngre målgruppen. Ingenting er umulig i hennes øyne, og i tillegg til å være sabla god i jobben sin er hun en fantastisk kollega som sprer god energi til alle rundt seg. En rising star og et navn verdt å merke seg!

– Når tryna du sist på jobb?

– Jeg føler jeg småtryner litt hele tiden. Samtidig vil jeg heller det og lære fra det, enn å safe. Det er tross alt mye bedre om vi lykkes, selv om det innebærer en større risk for at vi failer underveis, enn at vi safer og risikerer å henge etter. Det er stor takhøyde for å gjøre feil i Lyko, heldigvis. Det jeg tryner mest på i det daglige er når det går litt vel fort i svingene og kommunikasjonen svikter. Sånt blir det lett frustrasjon av, naturligvis.

For et par jobber siden tryna jeg dog litt verre. Da bommet jeg så kraftig på produktforecasting av julekits at vi var nødt til å åpne en egen Xmas pop-up shop for å bli kvitt de.

Etterspørselen på produktene hadde peaket og forhandlerne ville kjøpe inn betraktelig mye lavere volum enn jeg hadde estimert et år i forveien. Så der satt jeg da, med et dyrt varelager opp etter ørene, som vi attpåtil risikerte å måtte betale for å destruere fremfor å selge. Da var det bare å brette opp ermene, åpne en pop-up shop og selge unna varene selv.

Det ble en veldig dyr og tidkrevende lærepenge, men takket være fantastisk laginnsats ble det faktisk ganske god markedsføring av det. Det kom noe godt ut av den faceplanten også, utrolig nok!

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Finn en jobb som du elsker og kollegaer du trives med!

Det er selvsagt enklere sagt enn gjort, men hvis du er så heldig at jobben føles mer som en hobby – da vet du at du har kommet på rett plass. Vær ydmyk og lytt til kollegaer i bransjen som har erfaring du kan lære fra, samtidig som du har tro på deg selv og hva du kan bidra med. Tørr å tenk større, selv om det virker skummelt og lite sannsynlig. Søk på den jobben selv om du ikke tikker alle boksene. Si ja til muligheter som kommer din vei, spesielt om de er utenfor komfortsonen.

Det er utrolig hvor mye umulig som plutselig er mulig, og det er begrenset hvor ræva det kan gå. I verste fall har man lært noe av det også.

Powered by Labrador CMS