Frida Marie Grande er på interrail for første gang. Her på vei mot Gardasjøen i Italia.

Frida Marie Grande råder unge til å prøve og feile: – Fuck janteloven – tro på deg selv!

Mener det sentrale spørsmålet er hva man gjør for å komme seg på beina igjen, hvis man «tryner»: – Det bør vi snakke mer om.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det byråleder i Furore, Frida Marie Grande, som svarer i Sommerpraten.

– Har du pass?

– Ja, det måtte jeg toge til Gjøvik for å ordne sist gang det var uendelige passkøer.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Jeg er på interrail for første gang, og elsker det! Foreløpig har vi vært i Brussel og Brugge i Belgia, samt Paris og Colmar i Frankrike. Nå sitter jeg på tog i retning Gardasjøen i Italia. På veien får vi oppleve Sveits gjennom togvinduet. Det blir fint!

Ellers selger jeg for første gang klær, plakater og totebags med tegninger fra kontoen min på Instagram @frida.tegner, i sommer. Det har gått over all forventning, med en omsetning på over en million kroner i løpet av en ukes tid, så det går litt tid med til det også. Overskuddet skal gå til Oslo Pride.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Det må nok være fra hytta ved Raudsjøen i Østmarka. Der var jeg mer i vann enn på land gjennom hver eneste sommerferie da jeg vokste opp.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Jeg er ikke spesielt fan av kampanjer, for å være ærlig. Jeg tror snarere på engasjerende og relasjonsbyggende kommunikasjon med målgruppen året rundt. Nå har alle egne kanaler hvor man kan bygge (organisk) tillit hver eneste dag. Det må vi begynne å ta på alvor.

Jeg vil derfor gi kudos til Fæbrik-damene som både lager engasjerende innhold for kanalene til merkevaren sin, og i tillegg er svært gode til å lage godt innhold gjennom deres personlige kontoer.

Jeg syns også at Politiet har gjort en formidabel innsats på TikTok. Ære være den som klarte å overbevise sine kollegaer om at man må tørre å kommunisere på målgruppens premisser, også når man er en statlig etat. Jeg regner med at det ikke var bare bare, verken da de startet eller da de opplevde en eksplosiv vekst.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

– Bahare Viken har allerede imponert gang på gang. Hun skjønner virkelig verdien av å tilpasse nyhetsformidling til yngre målgrupper, noe som bare blir viktigere og viktigere i årene som kommer. Jeg er sikker på at det vil være veldig spennende å følge henne også i fremtiden. Kanskje hun blir kringkastingssjef?

– Når tryna du sist på jobb?

– Tja, hva er definisjonen på å tryne? Hvis det gjelder mindre ting man ender opp med å gruble mye over, så skjer det hele tiden. Hvis det gjelder større ting, så er det ikke mer enn et par måneder siden sist jeg var sykmeldt. Det sentrale spørsmålet er vel hva man gjør for å komme seg på beina igjen. Det bør vi snakke mer om.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Du må tørre å prøve og feile, og du må tørre å stikke hodet fram. Vær nysgjerrig. Del av kunnskapen din. Fuck janteloven – tro på deg selv!

Powered by Labrador CMS