– For altfor mange barn er svaret på spørsmålet mamma eller pappa, sier generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til, Ragnhild Kaski.

Av-og-til kaster seg på TikTok-trend: Gjetter på hvem som blir fullest

Bak filmen skjuler det seg et viktig budskap: – 90 000 barn vokser opp med en mamma eller pappa som drikker for mye.

Publisert

– For altfor mange barn er svaret på spørsmålet mamma eller pappa, sier generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til, Ragnhild Kaski, i en pressemelding.

På TikTok finnes dete flere videoer fra lystige lag der festdeltagerne gjetter på hvem som blir kveldens fulleste, og det er dette fenomenet Av-og-til og Morgenstern har slengt seg på for å fremme et viktig budskap.

– Dette er en trend vi stadig ser i feeden, og ofte er det ikke så tilfeldig at samme navn går igjen. Takk til Av-og-til som sa ja og kasta seg rundt. Vi håper filmen er med på å minne om hvem sin høytid det faktisk er, sier kreatørene Mira Liv Helland Mortensen og Sebastian Graf Stenberg i Morgenstern, som begge hadde lagt merke til «Hvem blir fullest»-videoene på TikTok.

Fra ideen ble presentert for Av-og-til, og til videoen var ferdig, gikk det bare fire dager. Filmen var ute på TikTok torsdag før jul.

– Det synes vi ikke er så aller verst siste uken før jul! Vi setter stor pris på at Av-og-til fant tid til å bli med på dette, sier rådgiver i Morgenstern, Nikolai Nordan Riibe.

Kaski i Av-og-til håper videoen får flere til å tenke over eget alkoholinntak når de feirer jul og nyttår sammen med barn.

– 90 000 barn vokser opp med en mamma eller pappa som drikker for mye. Nordmenn drikker mer til jul og nyttår, derfor tror vi enda flere barn opplever fulle voksne nå i desember.

Hvert år er Av-og-til ute med kampanje om alkohol og barn i forbindelse med jula. Budskapet i kampanjen er «Tenk over hvor mye du drikker i jula, så barna slipper».

Powered by Labrador CMS