– Det er tydelig at det trengs mer kunnskap hos alkoholbransjen om reklameforbudet, Eli Marie Stavlund.

– Det ser ut som sosiale medier har blitt en frisone for alkoholreklame

Ny rapport viser at en av to markedsfører alkohol i sosiale medier: – Vi trenger hyppigere tilsyn og store nok økonomiske konsekvenser for de som bryter forbudet.

Publisert Sist oppdatert

En ny rapport fra analyseselskapet Rambøll, viser at om lag halvparten av undersøkte alkoholprodusenter og -leverandører bryter reklameforbudet på sosiale medier.

– Det ser ut som sosiale medier har blitt en frisone for alkoholreklame. Nå må håndhevingen moderniseres, sier fungerende generalsekretær i Av-og-til, Eli Marie Stavlund, i en pressemelding.

Mister sin verdi

Det har kommet mange reaksjoner etter at Helsedirektoratet sendte ut varsel til alkoholprodusenter- og leverandører som hadde markedsført alkohol i sosiale medier. Nå viser en fersk rapport at reklameforbudet i liten grad følges, og at omfanget av brudd er stort.

– Dette viser viktigheten av tilsynet Helsedirektoratet nå har gjennomført! Mangel på håndheving av reklameforbudet i sosiale medier og fraværet av kontroll med næringen, har latt det få vokse frem en ukultur hvor loven brytes i stor skala. Hele 1 av 2 av aktørene som har blitt undersøkt bryter reklameforbudet.

Rambøll har utviklet rapporten «Reklameforbud mot alkohol i sosiale medier», på oddrag fra alkovettorganisasjon for å se omfanget av alkoholreklame i sosiale medier.

Rapporten viser blant annet:

  • 57 av 126 alkoholprodusenter- og leverandører kontrollert av Helsedirektoratet, fikk varsel om brudd på reklameforbudet. 
  • Av 36 aktører undersøkt i rapporten, ble det avdekket over 700 brudd, i snitt 20 brudd per aktør. 

– Alkohol er ingen vanlig vare, og de aller fleste er enig i reklameforbudet – og at vi ikke er tjent med å åpne for reklame for alkohol. Det er flertall i befolkningen for reklameforbudet, det er bred politisk enighet.

– Men loven mister sin verdi dersom den ikke følges. Reklamepengene har gått fra lineær TV til sosiale medier, da må reklameforbudet følges opp der, understreker Stavlund.

Ønsker økonomiske konsekvenser

I rapporten kommer det også frem at mange av produsentene er blitt overrasket over hvordan regelverket skal tolkes.

– Det er tydelig at det trengs mer kunnskap hos alkoholbransjen om reklameforbudet.

Det er Helsedirektoratet som skal sørge for at alkoholprodusenter følger reklameforbudet i sosiale medier. 

– Vi må ha et tilsyn og oppfølging av regelverket som er tilpasset en sosiale medie-hverdag hvor markedsføring kan spres i stor skala til veldig mange veldig raskt. Vi trenger hyppigere tilsyn og store nok økonomiske konsekvenser for de som bryter forbudet, slik at aktørene ikke lengre vil se det som lønnsomt å ta sjansen på å bryte forbudet. Håndhevingen må moderniseres, mener den  fungerende generalsekretæren.

Powered by Labrador CMS