Mange av flyene står stille under flytekniker-streik denne uken.

Flystreik rammer reiselivet: – Vi legger fra oss alt annet

Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) har fra natt til tirsdag tatt ut 106 av sine 400 medlemmer i streik. Når ting blir helt baluba, legger kommunikasjonsdirektøren i If fra seg alt annet og fokuserer på situasjonen.

Publisert

Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) har fra natt til tirsdag tatt ut 106 av sine 400 medlemmer i streik. 39 teknikere til tas ut i streik fra fredag 24. juni om det ikke blir enighet om en løsning. Det kommer mange henvendelser til forsikringsselskapene under flystreiken, for spørsmål om reiseforsikring. Kommunikasjonsdirektør i If, Andreas Bibow Handeland, forteller at de lærte mye under pandemien om hvordan man burde kommunisere internt under en ekstraordinær situasjon.

Beredskapsgruppe

– Med en gang det skjer noe samler vi oss i en beredskapsgruppe på tvers av avdelinger her i If og tar en del kjappe avgjørelser.

Handeland forteller at i møte om flystreiken kom det ikke frem noen banebrytende avgjørelser.

Andreas Bibow Handeland jobber som kommunikasjonsansvarlig i If.

– Forsikring dekker ikke streik, så det var ingen store valg som måtte tas på møte. Vi legger alle andre ting til side, og møtes for å diskutere situasjonen vi står i der og da. På møte om flystreik diskuterte vi at vi må sikre god informasjon i våre egne kanaler og ikke minst de som sitter med kundekontakt. Vi liker ofte å gå ut med informasjon tidlig, noe vi også valgte i denne situasjonen.

Handeland forteller at kommunikasjonen går mye ut på å informere om hva som er retten til kunden i denne situasjonen.

Rett å si nei

– Her er det helt rett å si nei til forsikringspenger så vi ikke blander oss inn i arbeidsforholdene. Hvis vi hadde erstattet en reise på grunn av streik hadde vi ødelagt hele pressmiddelet til de som streiker, forteller han.

Kommunikasjonsdirektøren forteller at det er viktig for han å sette alle kluter til når det stormer.

Norwegian-flyene er klare til avgang, men kan uten teknisk sjekk ikke reise fra flyplassene.

– Jeg liker at det koker litt, selv om det er mye å gjøre. Da må man bare legge fra seg alt annet og fokusere på situasjonen. Det er viktig for oss å ha en åpen dialog og å komme med informasjon fort. Vi legger litt stolthet i det, og det er viktig for oss å nå ut til kundene.

Helt baluba

Spesifikke tiltak If gjør for å beholde god kommunikasjon med kundene under flystreiken, er oppbemanning.

– Når det er mye som treffer samtidig og det blir helt baluba, bemanner vi opp for å sikre god informasjonsflyt. Vi får også ut ting på sosiale medier, så vi sikrer oss like god kommunikasjon som ellers.

Handeland forteller at de i If fikk et enda tettere bånd under pandemien, noe som gjør situasjoner som dette enklere.

– Vi har bare etter pandemien fått enda tettere bånd, så det har heldigvis ikke vært noe utfordrende. Det kan hende ting kommer brått på oss, men det skjer sjeldent. Vi må hele tiden holde oss oppdatert. Selv om vi i dette tilfellet ikke kan betale ut penger, fungerer vi også som en rådgivningstjeneste på hva man kan gjøre.

Powered by Labrador CMS