Andreas som ragger på havet.
Andreas som ragger på havet.

SOMMERPRATEN:

Andreas flykter ut på havet i sommer

– Det beste med båtlivet er å komme seg vekk fra sommerturistene, fulle strender og sinte bymåker.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Andreas Wabø, daglig leder i Hill+Knowlton, som svarer i Sommerpraten.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Vi får jo håpe på en solskinnsdag eller to, så det blir nok surfe, stå på vannski og bade. Det blir noen uker på sjøen, sannsynligvis øyene nedover svenskekysten. Det beste med båtlivet er å komme seg vekk fra sommerturistene, fulle strender og sinte bymåker. Friheten og roen på sjøen er ren idyll. Hvis været her blir dårlig, er det mulig vi tar en tur til Antibes.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Det må ha vært den sommeren jeg som ganske spinkel 10-åring fikk egen båt for første gang, en 10-fots With Dromedille, en sånn som alle ville ha. Jeg følte meg som kongen av fjorden da jeg kjørte rundt og prøvde å sjekke opp jenter på stranda sammen med kompisen min Arne. Vi kan ikke se bort ifra at det var den sommeren jeg peaka.

– Favoritt-is gjennom tidene?

– Krone-is med sjokolade, den er tidløs. Et veldig kjedelig svar, og kanskje en veldig kjedelig is, men jeg mener oppriktig den har alt man kan be om fra en is.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

– For meg er det viktigere å løfte fram hele den neste generasjonen kommunikatører, enn én spesifikk person. 25-åringene som entrer bransjen vår i dag, er av et ganske heftig kaliber. De er ivrige, reflekterte og nysgjerrige, men også veldig uredde og nøler ikke med å utfordre. Flere av samtalene jeg har hatt med noen av våre talenter, har fått meg til å gruble over livets store spørsmål mange sene kvelder.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Jeg kunne selvsagt sagt Nord DDB og McDonalds kampanjen, men jeg vil heller trekke fram «Den Norske Turbandagen». Et fint initiativ fra mangfoldsbyrået «Vi er Oss» med Vidar Singh. Jeg synes dette er et strålende eksempel på hvordan man gjennom flere år har jobbet for å avlive fordommer og skape engasjement og ny kunnskap rundt etnisitetsmangfold.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Vil du bli gammel i kommunikasjonsbransjen, ta deg tid til å lære og ikke la lønn og opprykk være den viktigste drivkraften. Det tar tid å bli god og å lykkes i denne bransjen, så ha litt tålmodighet. Finn noen mentorer du synes er skikkelig flinke, og vær litt klegg på dem. Men våg å utfordre og krev gode svar. I det rommet kan det skje mye spennende læring. Og så tror jeg på det å komme inn i et større miljø, med hele spekteret av fag som breddebyråene kan tilby.

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Jeg tror jeg hadde syntes Kompani Lauritzen eller 71 Grader Nord var skikkelig gøy. Det er lagspill, eventyr og veldig tett opp mot virkeligheten for hvilke ferdigheter man trenger for å lykkes ellers i livet.

Powered by Labrador CMS