Tor Bang mener Tusenfryd burde stått i stormen, selv om han ikke skjønner hvorfor så mange har engasjert seg: – Det brenner i Europa. Jeg synes det er skikkelig lavmål at vi diskuterer Tusenfryd sine ekspressbilletter i en tid som denne.

Omdømmeekspert om Tusenfryds ekspressbilletter: – Feigt å ikke stå i det

Tor Bang tror ikke fornøyelsesparken taper omdømme av denne saken.

Publisert

– Dette er ikke stort å hisse seg over, sier Førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur på BI, Tor Bang til KOM24.

Han som de fleste andre har fått med seg Tusenfryd-kritikken som har haglet fra alle kanter den siste tiden. Fornøyelsesparken har blitt sterkt kritisert for å bidra til et klasseskille med prøveordningen deres der man kan kjøpe seg til ekspressbilletter og mindre kø.

Billettene har under den korte prøvetiden kostet omtrent 300 kroner i tillegg til vanlig billettpris. På åtte av parkens attraksjoner kan de med ekspressbillet komme fremst i køen. Blant kritikerne finner vi blant andre barne- og familieminister Kjersti Toppe, kulturminister Anette Trettebergstuen og høyrepolitiker og tidligere Oslo-ordfører Fabian Stang.

– For å kritisere må man ha troverdighet, slår Bang fast.

Han sikter til at Tusenfryd-kritikken ikke bare har kommet fra privatpersoner, men også fra flere politikere og samfunnstopper.

– Altså en privilegert elite er ikke i en posisjon til å kritisere slikt. Dessuten er målgruppen til Tusenfryd barn. Og ikke foreldrene. Jeg tror barna gir beng i dette.

Ikke et stunt

Det stormet rundt prøveordningen i to dager før den ble reversert og deaktivert.

– Vi lyttet til tilbakemeldinger og innsigelser, og tok det til følge og endret, sier Markedssjef i Tusenfryd Erik Røhne Andersen, til KOM24.

Han forteller at de har tatt lærdom av denne saken.

– Ved innføring av nye ting ser vi at vi kan kommunisere bedre i forkant, noe som ikke ble gjort i dette tilfellet.

Bang mener fornøyelsesparken ikke taper omdømme av denne saken.

– Det tror jeg absolutt ikke, men at det er en ripe i lakken, det er sikkert. Det er i hvert fall min faglige mening selv om jeg ikke har forsket på Tusenfryd.

Han tror ikke kritikken av prøveordningen endrer noe.

– Jeg kan ikke se for meg at dette vil påvirke noen til å droppe en tur til Tusenfryd. De som har planlagt en tur dit, ville nok dratt dit uansett.

Og han tror ikke at dette ikke var et PR-stunt fra Tusenfryds side.

– Jeg har aldri trodd at all PR er god PR. Det de sitter igjen med her er oppmerksomhet, og det er noe helt annet enn PR. Omdømmet er de relasjonene Tusenfryd skaper mellom seg selv og målgruppen deres. Og i dette tilfellet er ekspressbillettene noe som ville bygget relasjoner til et segment av brukere.

Andersen bekrefter at det ikke var et stunt.

– Det var det definitivt ikke, og vi håper dette ikke gjør at folk lar være å besøke oss på bakgrunn av dette.

– Feigt å ikke stå i det

Bang mener fornøyelsesparken burde stått i stormen.

– Selv de som har blitt provosert, tror jeg fremdeles vil ta turen. Jeg vil i hvert fall ikke slutte å fly, selv om noen kan gå forbi meg med fast track. Og i flere andre parker finnes en slik ordning der man kan betale seg ut av kø. Det er feigt å ikke stå i det. Og jeg synes det er rart hvis de ikke så for seg noe kritikk, men det var kanskje uventet at det skulle komme så mye.

Bang sier dette skyldes det store medietrykket enkelte saker får, men stiller seg kritisk til at dette har blitt en så stor sak.

– Det brenner i Europa. Jeg synes det er skikkelig lavmål at vi diskuterer Tusenfryd sine ekspressbilletter i en tid som denne.

Han mener dog det kunne vært løst på en mye bedre måte.

– De burde forberedt seg og henvist til at dette er en praksis som gjennomføres i hele verden. Men jeg kan jo forstå at det kom litt overraskende på og ble heftigere enn forventet, og det er vel derfor de ga etter kritikken.

Andersen forklarer hvorfor de ga etter.

– Vi har flere forhold vi må tenke på. Vi har en stor andel unge sesongarbeidere hos oss og ikke bare faste i organisasjonen. Og dette ville også indirekte påvirket dem, derfor ønsket vi å la denne saken dø.

Mot slutten av dagen tirsdag ble beslutning om å trekke ekspressbillettene tatt. Andersen forklarer hvordan han har opplevd denne saken.

– Jeg har jobbet i Tusenfryd i over 20 år og aldri opplevd noe lignende, så det var en ny erfaring. Men jeg har gode kolleger å diskutere og debattere med og hvordan vi burde håndtere ulike saker, så det har også vært en nyttig lærdom. Vi har ikke noen intensjon om å kaste oss inn i en samfunnsdebatt om klasseskiller. Vi ønsker bare at folk skal tenke på oss som en morsom, trygg og sikker park.

Powered by Labrador CMS