Jan Morten Drange, administrerende direktør i Annonsørforeningen (ANFO).
Jan Morten Drange, administrerende direktør i Annonsørforeningen (ANFO).

«Personlig er jeg ganske overbevist om at det er langt flere byråer som kan hjelpe de aller fleste enn hva man tilsynelatende tror»

På vegne av ANFO og Elect blir jeg stolt!

Publisert

I et innlegg i Kampanje nylig applauderer Bente Kvam Kristoffersen i Trigger Elect og prosessen Elect legger opp til som veileder for kunder som er på jakt etter nye byråforbindelser.

Her er jeg selvsagt både inhabil og høyst subjektiv. Som leder av ANFO er jeg en av initiativtagerne til Elect og pt også styreleder i selskapet. Både ANFO og undertegnede har argumentert sterkt og tydelig for Elect helt siden vi lanserte dette rådgivningsmiljøet sammen med Teft for to år siden.

I alle år har vi snakket om at det i byråbransjen ikke finnes gode 2. plasser. Det tror jeg heller ikke det gjør, og det skal det sannsynligvis heller ikke være. De fleste byråvalgs prosesser kårer en vinner, da er hverken gode 2. plasser eller andre «hederlige» plasseringer noe å trakte etter. Da er det godt å konstatere at en aktør som Trigger så tydelig konkluderer at selv om man ikke vant denne runden, så opplevde man prosessen ledet av Elect som inspirerende, effektiv og relevant realistisk. Man kan altså komme styrket og klokere ut av en prosess man selv ikke vinner.

På vegne av ANFO og Elect blir jeg stolt!

Ikke bare matchmaker, også samlivsterapeut!

Prinsipielt tror vi på lengre varighet i byråforholdene. I mange situasjoner er det faktisk slik at løsningen ikke er å bytte byrå, men heller jobbe bedre og annerledes med eksisterende samarbeidspartner. Elect bistår gjerne med enklere «ekteskapsrådgivning» mellom kunde og byrå. Og går det dårlig, legg i alle fall opp til en ryddig skilsmisse. I motsetning til andre brudd er faktisk sjansen for at byrå og kunde kan finne tilbake til hverandre ganske stor. Vi er som kjent et lite land.

Historisk har ANFO vært skeptisk til størrelsen på en del pitcher. «Gjør det som skal til når det er nødvendig. Men ikke involver hele bransjen og ikke be om mer enn hva som er relevant og nødvendig», har vært vår holdning. Rett og slett fordi vi ikke mener det er hensiktsmessig å velge nye samarbeidspartene på denne måten. Har da situasjonen blitt bedre siden Elect så dagens lys? Svaret er det aller kjedeligste; Både ja og nei. Vi er veldig mange som kan bli bedre. Både store og små annonsører, ANFO medlemmer og ikke ANFO medlemmer, private og offentlige aktører!

Bærekraft og ressursutnyttelse

Å ta kontroll for å etablere standarder og gode prosesser har vært en viktig grunn for å engasjere oss så sterkt i dette. Med Elect ønsker vi å rydde opp, skape forutsigbarhet og stimulere til bedre og mer relevante prosesser. Prosesser hvor innsatsen i større grad samsvarer med det potensielle gevinsten. Vi anbefaler alle til å vurdere Elect sine metoder når man står overfor viktige beslutninger knyttet til egne byrårelasjoner.

ANFO sitt resonnement for å aktivt gå inn i dette markedet har vært at det «in the end» er eksisterende kunder som betaler for at byråene bruker for mye tid på kunder de statistisk sett aldri vinner. Samfunnsøkonomisk er det heller ikke veldig bærekraftig at altfor mange byråer bruker altfor mye tid på kunder og «problemstillinger» de aldri får brynt seg på «in real life». Vi har sagt det før og sier det igjen. Det er mer motiverende for et byrå å yte ekstra for en eksisterende kunde enn en kunde man mest sannsynlig ikke får. Det er langt mer bærekraftig for oss alle om våre byråvenner jobber proaktivt «more biz» på kunder de har enn at de alltid er på jakt etter alle andre kunder enn de som allerede er på kundelisten.

Elect metoden

Det er en kjensgjerning at en del pitcher har blitt vel store. Både i antall involverte og hva som etterspørres. Det finnes også aktører der ute som er uenig i at en aktør som ANFO her tilsynelatende velger å ta byråenes side. Er det ikke helt greit at vi ber byråene legge «litt ekstra arbeid» i prosessen for å få meg som kunde er det retoriske spørsmålet? Vi tror ikke det. Vi tror det er langt lettere veier til målet enn å be altfor mange om altfor mye. Konkrete arbeidskrevende oppgaver passer som oftest best i finaleheatet. Da kan man også være langt tydeligere og realistisk i type oppgaver. Og vi vet ganske sikkert at de vi møter i finalen alle er team og byråer vi kunne tenke oss å bli bedre kjent med.

Personlig er jeg ganske overbevist om at det er langt flere byråer som kan hjelpe de aller fleste enn hva man tilsynelatende tror. Det er her Elect kommer inn med sin helt unike kompetanse og innsikt. Med Elect setter vi standarden for denne type bistand i den norske kommunikasjonsbransjen. Initiativet er objektivt, og det er faglig forankret. Det er vi som annonsører tjent med.

Om du finner teamet du har lyst å jobbe med, den kompetansen og erfaringen du trenger og ikke minst et byrå med mulighet til å ta deg inn som kunde, ja da er du kanskje i mål.

Powered by Labrador CMS