Arvid Nesse

Slik skal Havvind fra Norge bli en internasjonal merkevare

Norwegian Offshore Wind blir første norske industriklynge som bytter visuell identitet til merkevareprofilen Brand Norway.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Dette er et strategisk grep som skal bidra til å bygge opp norsk havvind som en solid internasjonal merkevare. Hvis norske bedrifter skal bli valgt må de være godt synlige, og bruke den høye tilliten til Norge for det den er verdt, sier klyngeleder i Norwegian Offshore Wind, Arvid Nesse i en pressemelding.

Naturlig

Brand Norway er både en designprofil og en identitet som tar utgangspunkt i norske verdier og styrker. Havvind er løftet fram som den første av regjeringens strategiske eksportsatsinger, og er også en del av Innovasjon Norges eksportprogram High Potential Opportunities.

- Det var helt naturlig for oss å kople oss tettere på en felles norsk merkevare, når vi nå blir en mer sentral del av Team Norway. Det er en kjempefordel at vi fremstår helhetlige når vi skal ta medlemsbedriftene våre ut i verden. Samtidig er det viktig å ha en tydelig nasjonal profil når vi skal bygge opp industrien her hjemme, sier Nesse.

Brand Norway eies av Innovasjon Norge, og brukes i tillegg av UD, ambassadene og alle som fremmer norske interesser i utlandet.

Tydelig norsk satsing

Anne Marie Brady, ansvarlig for utvikling av merkevaren Norge i Innovasjon Norge, mener Norge har mye å lære av andre land når det gjelder merkevarebygging.

- I Sverige og Sveits, for eksempel, bruker de sin nasjonale identitet i mye større grad når de promoterer selskaper til et internasjonalt publikum. De siste årene har vi jobbet målrettet for å komme dit vi også, sier Brady.

Hun er veldig glad for at havvindklyngen Norwegian Offshore Wind nå aktivt tar i bruk den norske merkevaren. Klyngens nye logo er designet av Neue, som nå jobber med å utvikle Brand Norway videre sammen med Innovasjon Norge.

- Havvind kommer til å bli en stor industri her hjemme, samtidig som norske selskaper har de beste forutsetningene for å kunne levere til utenlandske prosjekter. Da er det kjempeviktig at klyngen aktivt spiller på de norske kvalitetene og en solid merkevare, sier Brady.

Powered by Labrador CMS