(F.v) Direktør Kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet, Halvor Bing Lorentzen kan juble over topplassering på Apelands omdømmempling, Traction. Metoden er utviklet av Apeland i samarbeid med professor emerita Peggy Simic Brønn, seniorrådgiver i Apelands analysegruppe Marianne Nipe og prosjektleder i Apeland Miriam G. Edvardsen.

Vinmonopolet fortsatt på topp i omdømmemåling

Ferske tall fra omdømmemålingen Traction viser hvilke virksomheter som har best omdømme.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Traction er en løpende måling av omdømmet til norske virksomheter, som gjennomføres av Apeland og Norstat.

– Vi har gjennomført omdømmemålinger i godt over 20 år, sier prosjektleder for Traction i Apeland, Miriam Edvardsen.

Og i år som i fjor er det Vinmonopolet som troner på topp. Heller ikke bunnplasseringen til Ryanair i 2021 endrer seg, viser ferske tall fra Apelands, Traction.

Ingen selvfølge med topplassering

– Det er helt fantastisk og vi setter utrolig stor pris på topplasseringen, sier Halvor Bing Lorentzen til KOM24.

Han er Direktør Kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet.

Topp og bunn av omdømmelisten er den samme som i fjor, viser den siste målingen fra Traction.

– Vi er stolte og ydmyke for at kundene har en god opplevelse hos oss når de handler. Ikke minst i nok et år preget av pandemi, det har vært et spesielt og krevende annerledes år for alle.

Traction kom på banen i mai i fjor, og begge gangene havner Vinmonopolet på topp.

– Jeg tror det sterke omdømmet vårt skyldes jobben vi gjør i butikk, jobben våre ansatte utfører og alle de kvalitetene de besitter. Vi viser ansvarlighet samtidig som vi balanserer det å selge produkter som assosieres med nytelse og glede.

Men omdømmet til vinneren har ikke alltid vært like sterkt.

– Hvis vi går 20 år tilbake i tid, var ikke Vinmonopolets omdømme spesielt bra. Vi havnet langt ned på listene, og det var diskusjoner om man skulle avvikle oss. Siden den gang har vi jobbet bevisst med omdømme med fokus på hva som er viktig for kundene våre.

Tine og Finn topper hver sin driver

Omdømmemålingen består av ulike drivere, og under «Etikk» finner vi Finn på topp, etterfulgt av Stormberg, Felleskjøpet, Tine og Q-meieriene.

– Det handler om hvem som oppfattes for gode verdier og holdninger, og dette er viktig for tillit til virksomheten, sier Edvardsen.

For driveren «Kvalitet» er det Tine som topper listen, etterfulgt av fjorårets omdømmevinner Vinmonopolet, og deretter Q-meieriene, Meny og Felleskjøpet.

Metoden er utviklet av Apeland i samarbeid med professor emerita Peggy Simic Brønn og Norstat, og er en målemetode for kommunikasjon, omdømme og merkevarer.

Listen settes sammen hvert år ved en nominering i befolkningen, der respondenter i webpanelet blir bedt om å nevne virksomheter med godt og dårlig omdømme.

– De 50 virksomhetene som nevnes oftest, utgjør listen «Traction 50».

Hver virksomhet vil få en Traction omdømmescore mellom 0 og 100 som er basert på om respondentene liker, har tillit til og er imponert over virksomheten.

Powered by Labrador CMS