Inviterer bransjekollegaer på middag: – Kanskje vi kan ta den ute, og lage noe godt på primus eller bål.

JULEPRATEN

Ole Christian Apeland røper hva som vil prege bransjen i 2022

Men først blir det julefeiring og norske tradisjoner på hytta sammen med familien og deres amerikanske utvekslingselev.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det administrerende sirektør Ole Christian Apeland i Apeland som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Feirer julaften hjemme med hele familien, og så en tur på hytta i Valdres. Vi har en amerikansk utvekslingselev som vil lære alt som er norsk, så hun skal få et bredt utvalg av julemat, og skal også få prøve ski for første gang.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Alle som ikke har sett suksessmusikalen Hamilton på Disney+, bør gjøre det, mange ganger. Den er utrolig vellaget, og forteller en spennende historie. I vår familie er det også tradisjon å se Notting Hill i julen, den tåler et gjensyn hvis man vil ha litt romantikk. På bordet anbefaler jeg ost fra ysteriet Himmelspannet i Hemsedal, der vi er engasjerte medeiere. Juleansjos og eplegløgg fra Ringi er også blant mine favoritter.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Det morsomste faglig er å se hvor godt omdømmemålingsverktøyet Traction har blitt mottatt i markedet. Folk liker å se effekten av arbeidet sitt løpende! Det jeg lo mest av i år var min kollega Lars Voldens engasjerte fremføring av «Sammen for livet», da vi testet scenen i vårt nye lokale nylig.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Seth Godin må ta turen til Norge da, fordi han er klok og inspirerende. Markedsdirektøren i Ringnes, Ingrid Lønning, er etter min mening en av Norges beste markedsførere, og bør være med. Hun kan ta med noe godt øl. Og så håper jeg vi kan strekke begrepet bransjekolleger så lang at vi kan ta med den nye redaktøren i Dagens Næringsliv, Janne Johannessen også. Det blir en hyggelig middag. Kanskje vi kan ta den ute, og lage noe godt på primus eller bål.

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?

– Korona har gitt mange interessante opplevelser. Jeg synes Erna og regjeringen hennes gjorde en god jobb. Jeg kommer også til å huske avgangen til stortingspresident Eva Kristin Hansen, med stjerneeksempler på hvordan man ikke skal kommunisere, og Vedums forbud mot å ta imot gode råd.

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?

– Økt behov for å dokumentere effekt, og kamp om gode hoder.

Powered by Labrador CMS