To Ruter-apper har nå blitt til én app.
To Ruter-apper har nå blitt til én app.

Har brukt 36 millioner på å slå sammen to apper

Nylig lanserte Ruter sin nye app.

Publisert Sist oppdatert

Rett før helgen ble den nye Ruter-appen, som skal effektivisere reisen for kundene som benytter seg av t-bane, trikk, båt eller buss i Oslo og deler av Viken, lansert.

– Den nye tjenesten er utviklet av et tverrfaglig team bestående av produktledere, designere, utviklere, analytikere og innholdsprsodusenter hos oss, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen.

Design-hjelp

I januar 2020 begynte arbeidet med den nye appen, som totalt har kostet 36 millioner kroner. Appen er en sammenslåing av reiseplanlegger og billettkjøp, og i tillegg flere nye funksjoner som vil være å finne i den nye appen.

– Listen over ting vi ønsker å få til er lang og vi jobber fortløpende med å utvikle appen med nye og spennende funksjoner fremover, alt i samarbeid med kundene våre, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen.
– Listen over ting vi ønsker å få til er lang og vi jobber fortløpende med å utvikle appen med nye og spennende funksjoner fremover, alt i samarbeid med kundene våre, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen.

– Vi har ønsket å lage en god og effektiv app for kundene. Den skal være attraktiv og enkel i bruk, sier Johansen.

Mye av arbeidet har skjedd inhouse, men selskapet så seg nødt til å hente inn noe hjelp innen enkelte områder.

– Vi har fått hjelp av NoA Ignite med strategi, analyse og design. Bakken & Bæck har bistått med nytt produktdesign, og Shortcut har hjulpet til med iOS og Android-utviklin for oss, sier Johansen.

Ruter har også en rammeavtale med Footprint, som har bidratt med noe kapasitetsbistand til kommunikasjonsteamet deres. Appen vant nylig DoGa-merke for godt design.

Personalisert innhold

Den nye appen gjør at du kan planlegge reisen og kjøpe billett, på ett og samme sted. Tidligere har Ruter hatt en app for hver av disse funksjonene. Denne store oppdateringen er et resultatet av tilbakemeldinger fra selskapets reisende, og utviklet i samarbeid med kollektivkunder som har testet underveis.

Den nye appen vil blant annet gi deg mulighet til å lage en egen personlige profil, tilpasset de transportmulighetene du som kunde ønsker. Appen er i tillegg utviklet med smidige utviklingsprinsipper, noe som betyr at selskapet kan legge til nye funksjoner fortløpende, når de ser et behov for dette.

– Listen over ting vi ønsker å få til er lang og vi jobber fortløpende med å utvikle appen med nye og spennende funksjoner fremover, alt i samarbeid med kundene våre.

Fortsetter med to apper

Totalbudsjettet har landet på 36 millioner kroner, og er innenfor rammene, ifølge Johansen.

– Vi har holdt oss innenfor dette budsjettet. Vi har vært gjennom en periode der folk skal unngå å reise og vi har benyttet denne perioden til å videreutvikle appen. Nå som samfunnet begynner å åpne opp igjen er vi klare for å gi den nye appen til innbyggerne i regionen slik at vi får enda flere tilbakemeldinger og kan utvikle det videre, sier Johansen.

I dag vil du som kunde kunne planlegge reisen og kjøpe billett, i en og samme app.
I dag vil du som kunde kunne planlegge reisen og kjøpe billett, i en og samme app.

Skyss, som er tilsvarende selskap i Hordaland, har foreløpig ingen planer å følge i Ruters fotspor, riktig ennå.

– Vi ser fordelene for våre reisende med å ha en samlet app for både billetter og reiseplanlegger, men vi har ikke konkrete planer om dette nå. Sammenslåing av appene ligger imidlertid som tema i arbeidet vårt knyttet til fremtidige digitale løsninger, sier pressekontakt i Skyss, Camilla Lundberg Berntzen.

Powered by Labrador CMS