SRF Kuben: Dette er kveldens vinnere
Årets store prisutdeling i Bergen gikk av stabelen fredag kveld.
(Ørnen, Bergen): Fredag kveld var det klart for årets prisutdeling for SRF Bergen, Kuben.
Aldri før har det kommet inn flere bidrag enn til årets prisutdeling og juryen har jobbet seg gjennom 195 bidrag som skulle skjæres ned til vinnere i 18 kategorier.
Over 240 festkledde bergensere var samlet til årets prisutdeling som Salgs- og reklameforeningen arrangerer midt i Bergen sentrum.
Kveldens første pris ble delt ut i kategorien Studentarbeid der Sara Westergaard Karlsen stakk av med prisen for jobben Traction/Distraction.
Her skrev juryen i sin begrunnelse at de føler seg trygg på at neste generasjon har en evne til å kommunisere følelser på et nivå som ikke bare tangerer, men overgår dagens forventinger.
Neste pris var i kategorien Annonser der Haugesundsbyrået Tada stakk av med prisen for jobben deres hjem/heim/heim/him for Kystbussen.
Tada sikret seg også gull under Gullblyanten tidligere i vår.
Juryen skriver om denne at tekstarbeidet og det visuelle spiller så godt på lag at man har klart å få frem produkt, lokaltilpasning og branding mellom linjene.
Neste pris ut var i kategorien Tekst. Der stod det mellom tre jobber fra Apriil Reklame. Og til slutt vant de for deres jobb for Bergens Tidende.
Juryen mener her at tekstforfatterne har hentet det som lå rett foran dem og gjennomført en kampanje med en tone of voice som får frem personligheten til produktet og kunden.
Deretter stakk Sølvrev av med prisen i klassen Film for deres jobb for Qing Feng Wu/ Universal Music Taiwan.
Et godt eksempel på en kunstnerisk historiefortelling hvor to kulturer møtes. Lyssetting og cinematografi i verdensklasse, mener juryen om denne jobben.
Deretter var det tid for kategorien Reklamefilm. Der var det Knowit Experience som sikret seg førsteplassen for deres jobb for Avinor.
Den kaller juryen for en konseptuelt god idé, som også er godt produsert.
Neste pris som ble delt ut var i klassen Motion Graphics/Animasjon. Der var det reklamebyrået Zpirit som vant for deres jobb for Suldal kommune.
Her mener juryen at vinneren gjør et sårt og vanskelig tema tilgjengelig for brukeren.
I kategorien sosiale medier var det Apriil Reklame som sikret seg kveldens andre gull da de sikret seg kube for deres jobb for Akvariet i Bergen.
Vinneren forstår plattformen bedre enn plattformen selv, sier juryen om denne vinnerjobben.
Netlife Bergen sikret seg en kube for deres jobb for BOB BBL i klassen Digital design.
Vinneren har skapt et verktøy som føles enkelt og intuitivt i bruk er juryens begrunnelse.
Deretter ble det delt ut pris i klassen Håndtverk.
Vinneren her var Reklamekollektivet som vant for jobben Skyskraperen.
Juryen skriver her at vinneren serverer et godt stykke håndverk som fremstiller stedet på en annerledes og spennende måte.
I klassen Illustrasjon var det nok en gang Apriil Reklame som stakk av med kuben for sin jobb for Akvariet i Bergen.
Vinneren sjarmerer med en uttrykksfull strek som illustrerer en verden full av liv og fantasi, begrunner juryen seieren med.
Deretter var det Netlife Bergen sin tur til å sikre seg seieren i klassen Tjenestedesign for deres jobb for BOB BBL.
Juryen begrunner sieren med at dette arbeidet treffer spikeren på hodet i hva tjenestedesign er og hva man burde strebe etter når vi lager digitale løsninger for våre kunder.
Redink/Skogliv stakk av med seieren i klassen innholdsmarkedsføring for deres jobb for Dokken2050/Bergen kommune.
Vi tror virkelig dette er noe å bygge videre på for neste generasjon, sier juryen her.
Deretter var det tid for Effekt-kategorien hvor det var Carat som stakk av med seieren for deres jobb for Den norske isbilen.
Denne kampanjen er et bevis på at man skaper resultater i skjæringspunktet mellom strategi, teknologi og kreativitet, sier juryen om denne prisvinneren.
Mediestrategi-prisen gikk til Apriil Reklame for deres Akvariet-jobb. Det er den tredje kuben som denne jobben har hentet inn i kveld.
Dette er en strategi som skaper bølger i medielandskapet, mener juryen.
Super Incs jobb for Askøy fotball sikret seg kuben i klassen Identitet.
Vinneren spiller på lag med lokalsamfunnet og har levert en identitet på eliteserie-nivå, sier juryen.
Picapoint var blant de nominerte i klassen Identitet, men nådde ikke helt opp. Men i Åpen klasse klatret de helt til topps for deres jobb for Oselvarverkstaden.
Vinneren har gjennom et kreativt univers og med et unikt blikk for detaljer, klart å skape et spillrom som også juryen ønsker å ta del i.
Kveldens nest siste pris er Kampanje by busy.no var det nok en gang Apriil Reklame som stakk av med seieren. Denne gangen for jobben FOKUS Kvinner.
Juryen er svært imponert over den røde tråden i formspråket og uttaket på tvers av kanaler.
Kveldens 18. og siste pris er Folkets Pris by Ulriken643 og Skyskraperen Cure og Heisenbug for deres jobb for Den Norske Turistforening med 69 prosent av alle stemmene.