– Ledere og ansatte må ha en felles forståelse for krav og forventninger ved hjemmekontor, sier kommunikasjonssjef Ellen Paulsen i If.

Nordisk undersøkelse:

Mer stress på hjemmekontor

Det kan være utfordrende å finne balansen og skillet mellom jobb- og privatliv på hjemmekontor, advarer If.

Publisert

Snaue 30 prosent av norske arbeidstakere jobber fra hjemmekontor. Nær halvparten av dem mener at det gir dem bedre helse. 

Samtidig opplever rundt seks av ti både negativt stress og at dette påvirker arbeidsevnen. Det er ti prosent flere enn blant dem som ikke har hjemmekontor.

Det viser forsikringsselskapet Ifs nye, nordisk helseundersøkelse, gjennomført av Kantar, med over 4 000 respondenter i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Over fire av ti norske arbeidstakere oppgir balansen mellom jobb- og privatliv som den viktigste årsaken til stress. 

– Det er en dobbelt så høy andel og påfallende forskjell fra de andre nordiske landene. Her har arbeidsgiverne et ansvar, sier kommunikasjonssjef Ellen Paulsen i If, i en pressemelding.

Fleksibilitetens paradoks

Det er mye både ledere og ansatte selv kan gjøre for å redusere stress på hjemmekontoret, sier Ifs arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien.

Mange setter pris på fleksibiliteten hjemmekontor gir i en travel hverdag, men den kan også komme med en bakside, påpeker Ifs arbeidspsykolog Thomas Tobro Wøien.

Hjemmekontor oppleves ofte som noe positivt, og noe som gir mer fleksibilitet og mindre stress i hverdagen. 

– Samtidig kan det være utfordrende å finne balansen og skillet mellom jobb- og privatliv på hjemmekontor, og det kan bli tøft å stå i over tid. Det kan også virke stressende hvis det er uklare forventninger, krav og rammer for hjemmekontor, sier Tobro Wøien.

Delt ansvar

Ifølge arbeidsmiljøloven har arbeidsgiver et lovpålagt ansvar for å sikre et trygt, sunt og helsefremmende arbeidsmiljø, beskytte ansatte mot skade, og tilby tilrettelegging ved behov. Arbeidsgivers ansvar gjelder også når arbeidstakerne jobber hjemmefra.

Wøien ser at hjemmekontor kan gi mange arbeidsgivere en mer krevende oppgave.

– Det krever mer av en leder å ha ansatte på hjemmekontor. Det er vanskeligere å følge opp hvordan hver enkelt har det, og fange opp signaler på at noen strever, sier arbeidspsykologen og avslutter: 

– Mitt beste råd er å jobbe systematisk, være tydelig på forventninger, krav og rammer, sikre god informasjonsflyt, og ha tett dialog og jevnlige møter både med alle og hver enkelt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS