Gull til Sporveiens årsrapport for andre året på rad.

Landets beste årsrapport – igjen

Sporveien gjentok fjorårets suksess, mens Enova sikret seg gull allerede på første forsøk. 

Publisert

Ved utdelingen av Farmandprisen for årets beste årsrapporter gjentok Sporveien fjorårets triumf ved å vinne gull for beste årsrapport i offentlig virksomhet. 

Enova ble også anerkjent, og mottok gull for beste digitale årsrapport samt sølv for beste årsrapport i offentlig virksomhet. 

Prestisjefylt pris 

Farmandprisen er Norges mest prestisjefylte årsrapport-pris og har vært delt ut hvert år siden etableringen i 1955. 

Farmandjuryen mener Sporveien leverer et «meget solid produkt» som fremhever viktigheten av virksomhetens arbeid på en «fortreffelig måte».

– Juryen har latt seg imponere over rapportens evne til å formidle vesentlig informasjon på en lettfattelig måte – dette er definitivt et styrketegn. Rapporten har innbydende grafiske illustrasjoner, god struktur og en tydelig kapittelinndeling som faller i smak, sier daglig leder i Farmandprisen, Arve Stølann Angell i en pressemelding. 

Årsrapporten skal gi et helhetlig bilde av alt Sporveien gjør og bidrar til, i en form som gjør omfanget enkelt å forstå for alle som har en relasjon til dem. 

– Farmandprisen er en viktig anerkjennelse. I tillegg er årsrapporten et lite og praktisk sporveisleksikon til bruk i arbeidshverdagen, sier Birte Sjule, konsernsjef i Sporveien.

Sporveien har samarbeidet med Dinamo, som har vært eksternt byrå på rapporten. Kunstner Elin Gabrielsen står bak illustrasjonene. 

Best på første forsøk

Foto av Enova og Nonspace. Arne Morten Johnsen, Robert Dalen, Christina Hedin, Stian Ward Bugten, Ramona Horn, Vidar Pedersen, Line K. Sjøhelle, Tom Morgan, Lasse Eggen, Ingrid Nonskar.

Det er Nonspace som står bak Enovas digitale årsrapport, og det ble gull på første forsøk. 

– Vi ville skape noe som gir Enova stolthet. En innovativ og fleksibel plattform som kan optimaliseres over tid, og som formidler Enova’s viktige arbeid for fremtiden, forteller Stian Ward Bugten, Partner & Head of Creative hos Nonspace og legger til: 

– Vi er utrolig stolte over å ha fått både gull og sølv for denne jobben. 

Vidar Pedersen, leder for kommunikasjon og markedsføring i Enova, vil gi Nonspace ros for å ha svart godt på briefen, slik at de nådde målet om å bli best på første forsøk. 

– De siste to årene har vært en fantastisk reise sammen byrået, hvor vi startet 2023 med å lansere en ny selskapsprofil som har blitt et kraftfullt verktøy som har gitt oss en mer tydelig, enhetlig og stolt merkevare. Og det er gøy å se hvordan merkevareplattformen har vært med å løfte årsrapporten, avslutter han. 

Powered by Labrador CMS