Kommunikasjonskonsulenten Julia Jeanette Mørk(26) i Corporate Good er opptatt av både helse og omsorg, bærekraft og miljø.
Kommunikasjonskonsulenten Julia Jeanette Mørk(26) i Corporate Good er opptatt av både helse og omsorg, bærekraft og miljø.

Julia lager lister som skal gjøre det enklere for bedrifter og frivillige organisasjoner å ta samfunnsansvar

– Jeg har alltid hatt den oppfatningen at kommunikasjon er enormt viktig, særlig med tanke på samfunnsutvikling.

Publisert

Corporate Good er en samarbeidspartner for bedrifter og frivillig organisasjoner som ønsker å forbedre sitt fotavtrykk og ta et større samfunnsansvar.

Gjengen i Corporate Good jobber for å bistå kunden med strategisk rådgivning i tema som samfunnsansvar og bærekraft.
Gjengen i Corporate Good jobber for å bistå kunden med strategisk rådgivning i tema som samfunnsansvar og bærekraft.

I tillegg bistår de næringslivet med ideer til hvordan virksomheter på praktisk måte kan implementere bærekraft og samfunnsansvar, samtidig som de engasjerer egne ansatte i arbeidet.

- I Corporate Good hjelper vi frivillig sektor å koble seg opp mot næringslivsaktører. Mange store aktører har kompetanse og ressurser som kan være til fordel for frivillig organisasjoner, som ikke har tilgang på de samme ressursene. Dette er også en konkret og enkel måte for bedrifter å ta litt samfunnsansvar på, forteller kommunikasjonskonsulenten i Corporate Good Julia Jeanette Mørk til KOM24.

Næringslivet har påvirkningskraft

Kommunikasjonkonsulent Mørk begynte å jobbe frivillig for Corporate Good i vinter da hun ønsket å engasjere seg ved siden av masteroppgaven. Gjennom innlegg på bedriftens sosiale medier og blogg, sprer hun kunnskap om komplekse tema som miljø og bærekraft.

Jeg har alltid hatt den oppfatningen at kommunikasjon er enormt viktig, særlig med tanke på samfunnsutvikling. Det er ofte komplekse temaer det handler om, derfor er det viktig å kommunisere på en enkel måte som andre kan forstå og få interesse av.

Kommunikasjon skal være noe både bedrifter og enkeltmennesket skal kunne relatere til. De skal kunne ta til seg kunnskapen og bli engasjerte. Selv har Mørk alltid vært opptatt av tydelig formidling. Med erfaring fra internship i kampanjeavdelingen hos Flyktninghjelpen har hun lært hvor viktig det er å bevare både verdigheten og viktigheten til de og det man skriver om.

– Hvis man kan bidra til god kommunikasjon, tror jeg man er med på å tilrettelegge for at positiv utvikling kan skje. Det er innenfor næringslivet endringer må gjøres, og hvor trolig også mange løsninger finnes.

Kampanjen «Ledestjerner»

Noe av tiltakene hun har gjort for å gjøre det enklere for bedrifter å ta samfunnsansvar har blant annet vært å lage lister. Listene skal gjøre det enklere for aktører og frivillige organisasjoner å finne fram i kaoset av alt som kommuniseres om bærekraft.

– Nylig har vi laget en liste over podkaster med tema som bærekraft og samfunnsansvar. Også har vi laget en oversikt over initiativ, nettverk, og sertifiseringsordninger innen bærekraft og samfunnsansvar med forklaringer av hva de egentlig innebærer.

Et annet tiltak er kampanjen «Ledestjerner» hvor de månedlig trekker fram enten en sosial entreprenør, organisasjon eller person som de mener fortjener oppmerksomhet for arbeidet de gjør. Kommunikasjonskonsulenten forteller at de er opptatt av å ikke bare trekke frem det som skjer innenfor klima og miljø, men også de sosiale tiltakene som inkludering og arbeiderrettigheter. Både kjente og mindre kjente aktører trekkes fram.

– Rollen vi tar gjennom denne kampanjen håper vi skaper inspirasjon og engasjement. Mange bedrifter jobber mye med bærekraft og kommuniserer hva de selv gjør til enhver tid, men vi har en annen rolle. Det er ikke oss selv og det vi gjør som er hovedfokus, det er hva andre gjør.

Givende arbeid

Mørk, som egentlig skriver master innen organisasjon, ledelse og arbeid og har en bachelor i utviklingsstudier, har fått mersmak på kommunikasjonsfaget.

Til høsten går hun inn i en ettårig traineestilling som kommunikasjonsrådgiver hos Helse Førde. Der skal hun blant annet jobbe med kommunikasjon av helseinnovasjon og forskning. En mulighet hun tror vil gi mer læring om kommunikasjonsfaget. Samtidig får hun jobbe med forskning og innovasjon innen helse, noe hun ser på som et spennende og viktig felt.

– Det er mange problemer å ta tak i, både globalt og lokalt her i Norge. Alt som kan bidra til positiv samfunnsutvikling og til å bedre situasjonen til flere, er givende å kunne bidra og jobbe med. Både å kommunisere problematikken, fremskrittene og løsningene

Powered by Labrador CMS